۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۲۱۲۱۹۶
استاد حوزه علمیه قم:

دروغ سبب سقوط انسان از لحاظ روحی و روانی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که دروغ سبب سقوط انسان از لحاظ روحی و روانی بوده و از نظر اجتماعی نیز سبب بی‌مقدار شدن شخص در چشم مردم می‌شود، گفت: انسانی که اهل دروغ‌گویی است باید بداند به یقین روزی دیگران از دروغ وی آگاه می‌شوند و بین مردم رسوا شده و آبرو و اعتبارش از بین می‌رود.
حجت الاسلام صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در کلاس اخلاق مدیران شهرستان شهرکرد، با اشاره به ریشه‌یابی علل پذیرش دروغ در جامعه، گفت: عوامل مختلفی از جمله ضعف شخصیت، منفعت‌طلبی و ترس از تنبیه، افراد را به دروغ‌گویی وادار می‌کند.

 

وی با بیان این که افراد با دروغ‌ گفتن به‌دنبال ایجاد شخصیت کاذب برای خود هستند تا در نظر دیگران خود را بزرگ جلوه داده و شخصیت آرمانی از خود نشان دهند، تصریح کرد: امام حسن عسگری(ع) در این رابطه می‌فرماید؛ «اگر فرض کنیم تمامی گناهان را در یک اتاقی قرار داده باشیم، کلید آن گناه دروغ است.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: انسان دروغ‌گو شخصیت حقیقی را قبول و باور ندارد و کسی‌که دروغ بگوید به گناهان دیگر نیز آلوده می‌شود.

 

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این که گاهی ترس از مجازات، زمینه‌ساز دروغ‌گویی در انسان‌ها است، ادامه داد: به‌عنوان مثال کودکی عملی نادرستی را مرتکب می‌شود و برای فرار از تنبیه به والدین خود دروغ می‌‌گوید.

 

این مقام مسؤول در ادامه منفعت‌طلبی برخی از انسان‌های متوقع را نیز از عوامل دروغ‌گویی انسان دانست و مطرح کرد: انسان‌هایی وجود دارند که از شخصیت سالمی برخوردار نیستند و منافع فردی برای آن‌ها خیلی مهم است و راه درست امکان دستیابی به آن را نیز نمی‌دانند؛ بنابراین با توسل به دورغ برای کسب منافع تلاش می‌کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان این که دروغ مایه سقوط انسان از لحاظ روحی و روانی بوده و از نظر اجتماعی نیز سبب بی‌مقدار شدن شخص در چشم مردم می‌شود، افزود: انسانی که اهل دروغ‌گویی است باید بداند به یقین روزی دیگران از دروغ وی آگاه می‌شوند و بین مردم رسوا شده و آبرو و اعتبارش از بین می‌رود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که وقتی انسان‌ها متولد می‌شوند دارای فطرت پاک بوده و راه دروغ‌گویی را نمی‌دانند، بیان داشت: خانواده، دوستان و اجتماع به انسان دروغ را می‌آموزد؛ بنابراین از همان سنین کودکی باید ضدارزش‌ بودن دورغ را به افراد جامعه آموزش داد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که دروغ شخصیت معنوی انسان را تخریب می‌کند، اضافه کرد: دروغ، انسان را از خدا دور می‌کند و انسان را به پست‌ترین درجه انسانیت تنزل می‌دهد.

 

وی در ادامه با تأکید بر این که روزه در آیه 183 سوره بقره بر مسلمانان واجب شده است، افزود: در این آیه هدف نهایی روزه‌داری تقوای الهی و پرهیزگاری عنوان شده است که لازم است به رابطه‌‌ میان تقوا و ایمان توجه داشته باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری خاطرنشان کرد:‌ انسان باتقوا، خودنگهدار است، یعنی زمانی‌که با گناه یا لذات شهوانی مواجه می‌شود این توانایی را دارد که خود را از آسیب‌های دنیوی بر حذر دارد و یکی از دستاوردهایی که روزه‌داری برای انسان به ارمغان می‌آورد همین قدرت و توانایی در برابر لذات و شهوات دنیوی است.

 

وی با اشاره به این که روزه تمرینی است برای کنترل نفس و این که بتوانیم خود را در برابر خواهش‌های نفسانی محافظت کنیم و بر نفس مسلط شویم، افزود: سلامتی بدن، روح و روان ما نیز در این تمرین الهی تضمین می‌شود و همراهی با فقیران و چشیدن درد فقرا و محرومان از برکات این ماه مبارک است.

 

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در این ماه می‌توانیم شاهد عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه باشیم و با توصیه‌هایی که اسلام برای تقویت تندرستی دارد می‌توان بسیاری از بیماری‌های جسمانی به‌ویژه چاقی که منشأ اکثر امراض است را برطرف کرد و با ترویج امیدواری و صبر می‌تواند در سلامت روح و روان ما اثرگذار باشد.

 

این مقام مسؤول در پایان با اشاره به وظیفه‌ روزه دار واقعی، اظهار داشت: در باب روزه باید دو مسئله مورد توجه قرار داد، یکی بحث قبولی روزه است که نخوردن، نیاشامیدن و سایر ویژگی‌های ظاهری روزه‌داری که مبطلات روزه نامیده می‌شود در آن مدنظر است و مسئله دوم بحث کمال روزه است و این که روزه‌ واقعی روزه‌ای است که به مراتب قرب و کمال انسان بیفزاید.9457/پ202/ب

ارسال نظرات