۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۱۵۲۸۸
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری:

اندیشه حقوق بشر در اسلام مبتنی بر تفکر توحیدی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با تأکید بر این که اندیشه حقوق بشر در اسلام مبتنی بر تفکر توحیدی است، گفت: این در حالی است که غرب اندیشه حقوق بشر را در تفکر اومانیسم می‌داند و همین مسئله، حقوق بشر اسلامی را از حقوق بشر غربی متمایز می‌سازد.
عليرضا اسلاميان
حجت الاسلام والمسلمین علی رضا اسلامیان، نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به نامگذاری 14 مردادماه به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، حقوق بشر را اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقی دانست که هر فردی به‌طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود و افزود: این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به‌دنبال دارد.
 
وی با بیان این که مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان‌شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری‌طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را دارا است، اظهار داشت: این حقوق به همه افراد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد، ضمن این‌که همه افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت و جنسیت در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسان هستند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.
 
حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با اشاره به این که حقوق بشر شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی است که در قوانین ملی و بین‌المللی موجود هستند، به تشریح حقوق بشر در اندیشه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: ارزش‌های اخلاقی و حمایت از کرامت انسانی در فرهنگ و سنت دینی ریشه‌ای عمیق دارد؛ چنان‌که کوشش پیامبران و پیشوایان دینی برای دفاع از حقوق و کرامت انسان بوده و ادیان الهی این حقوق را ناشی از اراده الهی و لازمه کرامت انسانی می‌دانند.
 
این نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اندیشه حقوق بشر در اسلام مبتنی بر تفکر توحیدی است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که غرب اندیشه حقوق بشر را در تفکر اومانیسم می‌داند و همین مسئله، حقوق بشر اسلامی را از حقوق بشر غربی متمایز می‌سازد.
 
این استاد حوزه با بیان این که از دیدگاه اسلام، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آنِ خداوند بوده و هدف خلقت، تکامل آدمی و توجه او به مبدأ هستی است، افزود: اسلام حقوق بشر را لازمه حفظ کرامت انسان می‌داند؛ چرا که در اندیشه دینی انسان جانشین خداوند در زمین معرفی شده و از این منظر سزاوار تکریم است.
 
وی با تأکید بر این که اسلام همواره بر کرامت انسان تأکید داشته و او را شایسته مقام خلیفگی معرفی کرده است، اذعان داشت: اصولی که امروزه ارکان حقوق بشر را تشکیل می‌دهند، از قبیل آزادی، برابری، برادری، صلح و امنیت، جزو اصول اساسی اسلام به‌شمار می‌آیند.
 
حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان با اشاره به این که از نظر اسلام، همه انسان‌ها آزاد آفریده شده‌اند و حق دارند آزاد زندگی کنند، تصریح کرد: اسلام با بازداشت بدون مجوز، شکنجه، آزار و هتک حرمت انسان‌ها مخالف است و آزادی اندیشه، بیان، عقیده و تشکیل اجتماعات را به شرط این‌که نظم و امنیت جامعه اسلامی را برهم نزند به رسمیت می‌شناسد، همین‌گونه دین اسلام بر برابری تأکید می‌ورزد؛ چرا که در اسلام برابری از اصل توحید ریشه می‌گیرد.
 
وی با بیان این که در دین مقدس اسلام همه انسان‌ها در رسیدن به قرب‌ الهی و سعادت مساوی‌ هستند و حقوق اجتماعی یکسانی دارند، افزود: حقوق بشر، روشی است تا انسان پاسداری شود و حرمت او محفوظ بماند، برابری و مساوات انسان‌ها، مهم‌ترین دستاوردی است که حقوق بشر بر آن سامان یافته است؛ اما متأسفانه در حال حاضر کشورهای قدرتمند درصدد سوء استفاده از این پدیده انسانی هستند.
 
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که آمریکا خود را مدعی حقوق بشر می‌داند و این مضحک است، تصریح کرد: تاریخ، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی که بیش از 160 هزار کشته و مجروح داشت را فراموش نکرده است.
 
این مقام مسؤول با بیان این‌که تاریخ، کشتار مردم عراق و افغانستان، حمایت آمریکا از صدام و دیکتاتورهای منطقه، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران، حمایت از گروه‌های منافقین و بالاتر از همه حمایت 66 ساله آمریکا از رژیم صهیونیستی کودک‌کش را فراموش نکرده است، خاطرنشان کرد: کارنامه آمریکا در زمینه حقوق بشر یک کارنامه سیاه و نکبت‌بار است.
 
وی با تأکید بر این‌که آمریکا در زمینه حقوق بشر کارنامه ننگینی دارد، گفت: بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا آمریکا و اسرائیل هستند./9457/ت302/ج
ارسال نظرات