آغاز بررسی طرح استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس
به گزارش خبرگزاری رسا، از صبح امروز بررسی طرح استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (29 مرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 112، 222، 223، 224، 225، 226، 225، 226، 227، 228، 229 و 230 آیین نامه داخلی مجلس آغاز شد.
پیش از این در نشست علنی سهشنبه 21 مرداد ماه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پایان فرصت یک ماهه وزیر مربوطه با اصرار نمایندگان خواستار استیضاح و با امضای حدود 51 نماینده مجلس اعلام وصول شد.
استیضاح کنندگان در نامه ارائه شده به هیأت رئیسه مجلس، دلیل استیضاح خود را عدم پایبندی به رویههای قانونی و مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و ترویج افراطی گری در دانشگاه ها عنوان کرده بودند.
متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و تهیات
احتراما همان گونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی ، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش اندوزی علم را از اولویت های ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می نماید با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم ،تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت.
که نشانه های آن کاملا آشکار است از این رو ما امضا کنندگان ، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی مصالح کشور ، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی
2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها
4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.
نگاهی به آییننامه داخلی مجلس در بررسی طرح استیضاح وزیر علوم
حال با آغاز روند بررسی طرح استیضاح وزیر علوم در نشست علنی امروز، بر اساس ماده 226 آییننامه داخلی مجلس پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیسجمهور مىتواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مىتوانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
در تبصره 1 این ماده آمده است که وزیر یا وزیران مورد استیضاح مىتوانند حداکثر یک ساعت ازوقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.
در تبصره 3 این ماده آمده است که استیضاحکنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.
بر اساس ماده 227 آییننامه داخلی مجلس پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیسجمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاحکننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هرکدام از ربع ساعت تجاوز ننماید، رئیس جمهور مىتواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مىتواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.
در ماده 228 آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مىگذارد.
همچنین بر اساس ماده 229 آییننامه داخلی درصورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاحکنندگان مطالب خود را بیان مىکنند و رئیس جلسه اعلام أخذ رأى عدم اعتماد مىکند.
حضور جهانگیری، وزیران و معاونان رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم
بر اساس این گزارش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه تنی چند از وزرا در جلسه استیضاح فرجی دانا در صحن علنی مجلس حضور دارند.
بنابراین گزارش محمد باقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، زنگنه وزیر نفت، طیب نیا وزیر اقتصاد، جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفا اجتماعی، علیاصغر فانی وزیر آموزش وپرورش، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیف مدیرعامل بانک مرکزی، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه ونصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم، فرجی دانا را در این جلسه همراهی می کنند.
گفتنی است تا این لحظه رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم حضور پیدا نکرده است.
در دانشگاهها کسانی مسئولیت گرفتند که آشوب گر و فتنه گر بودند
این گزارش حاکی است، نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاحکنندگان عمدتا از حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد وی بودند، گفت: آنان امروز راهی جز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
علیرضا زاکانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 29 مرداد) مجلس شورای اسلامی، به عنوان نخستین موافق استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راستگویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیبهایی که به ایران عزیز وارد میشود را بگیریم.
زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهتدهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.
وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگیهای دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقهای و جناحی را در اولویت قرار میدهیم یا منافع ملت را.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاحکنندگان عمدتا از حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه علت اصلی طرح استیضاح قانونشکنی، التهابآفرینی و فعال کردن همه گروههای فرقهای و قومی و گروهگرا در دانشگاه به جای انسانسازی در این نهاد مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره میکنم افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آییننامه حراستها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتساب مدیران وزارتخانهها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفتهاند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کردهاند؟
زاکانی با بیان اینکه در دانشگاهها کسانی مسئولیت گرفتند که آشوب گر و فتنه گر بودند، ادامه داد: بازگشت عناصر بیصلاحیت به دانشگاهها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامهای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هماکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسهای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجیدانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش میگیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شدهاند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتساب در این سمت را نداشتند.
زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقهای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاحکنندگان را به موضوع هیاتهای جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاهها عنوان کرد و افزود: علیرغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آییننامه روسای دانشگاهها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود اما آقای فرجیدانا به بهانه کسب نظر اساتید هیاتهای سه نفرهای را به دانشگاهها فرستاد که منشأ التهابآفرینی و اختلاف به این دانشگاهها شدند و بعضا با انتخابهای سلیقهای التهابآفرینی کردند.
زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیسجمهور مبنی بر تغییر رویه پیشگرفته شده در انتخاب روسای دانشگاهها از سوی وزارت علوم آقای فرجیدانا بدون توجه به نظر شورا کار خود را انجام دادند./924/د102/ج