۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۱۹۱۰۲
مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان قم:

امامزادگان مهم‌ترین قطب فرهنگی جامعه اسلامی هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم گفت: امامزادگان مهم‌ترین قطب فرهنگی جامعه اسلامی هستند که می‌توانند به عنوان محلی امن برای آرامش مردم تبدیل شوند.
حجت‌الاسلام شوزب شيري، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام شوزب شیری، مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان قم با اشاره به سالروز تکریم و بزرگداشت امامزادگان استان قم همزمان با دهه کرامت گفت: همزمان با دهه کرامت سالروز ولادت کریمه اهل‌بیت، حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارش امام رضا(ع) مراسم بزرگداشت امامزادگان استان قم با همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: در حال حاضر 444 امامزاده در استان قم وجود دارد که طی 500 سال به ایران آمده اند که هرکدام با یک یا چند واسطه به امام معصوم(ع) منتسب هستند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: اکثر این امامزادگان از نسل‌های اولیه اولاد ائمه معصومین(ع) بوده که از جهات مختلفی دارای اهمیت هستند.

 

حجت‌الاسلام شیری تصریح کرد: امامزادگان به عنوان مبلغان الهی آمده‌اند و کسانی بودند که دین خدا را تبلیغ کردند و از جانب ائمه(ع) حامل پیام و الهام بوده‌اند که توجه به این امر بسیار مهم و ارزشمند است.

 

وی اظهار داشت: مردم ما مدیون این امامزادگان هستند چرا که اینها بودند که ما را شیعه کردند و با فرهنگ و میراث امامان معصوم، پیامبر و آل پیامبر(ص)آشنا ساختند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم یادآور شد: بیشتر امامزادگان بزرگوار دارای تخصصی دینی و صاحب‌نظر در مسائلی از جمله، فقه و فلسفه، علوم قرآنی، مفسر، مسائل دینی اعتقادی بودند که نقش مهم و ارزشمندی در احیای تفکر و مکتب دینی و اسلامی ایفا کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام شیری خاطرنشان کرد: باید بدانیم که چه دانشمندانی داشته‌ایم و در چه حوزه‌هایی تخصص داشته اند چرا که شناخت پیشوایان دینی و نخبگان مسائل اعتقادی و دینی امامزادگانی که در استان قم مدفون هستند و دارای بارگاه زیارتی می باشند بسیار مهم و ارزشمند است.

 

وی گفت: این امامزادگان فرزندان امامان معصوم(ع) هستند که نسل اول، دوم و سوم آنها در قم است که باید آثار آنها را احیا کنیم چرا که وظیفه ما نسبت به این امامزادگان شناخت آنها و توجه به سیره علمی و عملی آنهاست.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: باید مزار و مرقد این بزرگوران را تبدیل به قطب فرهنگی و محلی پر از آرامش برای مردم کنیم تا مردم با آرامش در کنار این امامزادگان زندگی کنند.

 

حجت‌الاسلام شیری ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان در راستای ارتباط‌دهی بهتر مردم با امامزادگان انجام داد ایجاد کاربری‌های متفاوت از جمله ایجاد سالن مطالعه، محلی برای برگزاری مراسم ازدواج، سالن کنفرانس، و.. است چرا که مردم با هر فکر و اندیشه‌ و اعتقادی به امامزادگان می‌روند.

 

وی ادامه داد: باید با ایجاد بستر و زمینه‌های لازم غبارغربت را از چهره امامزادگان زدود و با کمک خیرین و مردم نسبت به بازسازی امامزادگان تلاش کرد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: بازشناسی کارکرد امامزادگان از دیگر عواملی است که باید نسبت به تببین جایگاه این بزرگوارن انجام داد چرا که مزار این بزرگواران محلی برای مناجات با خدا و محلی عرفانی برای استجابت دعا و شفاعت است.

 

حجت‌الاسلام شیری بیان داشت: بخشش گناهان، تقرب به اهل بیت(ع)، غفران و رضوان الهی، تفکر در اعمال و رفتار، از آثار بسیار مهم و ارزشمند زیارت حرم اهل بیت(ع) و امامزادگان است که باید نسبت به معرفی جایگاه و تأثیر الگوپذیری آنها درجامعه، خانواده و.. توجه ویژه داشته باشیم.

 

وی افزود: اگر بتوانیم کارکردهای متفاوت امامزادگان را به خوبی معرفی کنیم قطعا مردم با استقبال فراوانی نسبت به احیای فرهنگ و ارزش‌های معنوی امامزادگان شرکت خواهند داشت.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: تهیه طرح جامع متناسب با زمان، مکان و موقعیت برای همه امامزادگان، ایجاد هیأت‌امنا و کمک مردم برای اداره امامزادگان و انجام تمام برنامه‌های فرهنگی با مرکزیت امامزادگان از جمله اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در راستای تکریم و احیای جایگاه امامزادگان در استان قم است.

 

حجت‌الاسلام شیری در پایان گفت: اداره کل اقاف و امورخیریه استان قم تنها به عنوان سیاست‌گذار بوده و تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجرایی امامزادگان برعهده مردم است و مردم به عنوان حامیان اصلی می‌توانند جایگاه بزرگوارن را حفظ و حمایت کنند./907/د102/ی

ارسال نظرات