۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۲۲۵۰۴
یک پژوهشگر دینی مطرح کرد؛

الگوبرداری از ازدواج امام علی و حضرت فاطمه راهگشای معضل ازدواج در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ یک استاد معارف و علوم اسلامی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور گفت: الگو گرفتن از ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، راهگشای معضل ازدواج جوانان در جامعه امروز است.
ازدواج حضرت علي و فاطمه

عباس کیفی بجستانی، پژوهشگر دینی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن اول ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) در سال دوم هجری قمری و روز ملی ازدواج، اظهار داشت: امام علی(ع) مظهر زیباترین عبادت، صبر، ایثار و جوانمردی و رشادت و دلاوری است که تمامی مفسران و تاریخ نویسان مذاهب اسلامی و غیرمسلمان از معرفی ابعاد بزرگ وجودی مولای متقیان عاجز مانده اند.

 

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) نیز مشکل‌گشای امیرالمومنین(ع) بود، گفت: حضرت علی(ع) هر گاه غمی بر دل داشتند؛ با نگاه و توجه به فاطمه زهرا(س) تمام غم‌ها از دل ایشان دور می‌شد چرا که حضرت فاطمه(س) روح و ریحان حضرت علی(ع) بود.

 

این استاد معارف و علوم اسلامی دانشگاه های استان خراسان شمالی اضافه کرد: امام علی(ع) بدون دارایی و با حداقل امکاناتی که در دست داشتند؛ به خواستگاری حضرت فاطمه(س) رفتند لذا از آن جایی که پیامبر خدا امام علی(ع) را می‌شناختند با ازدواج آنها موافقت کرده و آن بزرگواران زندگی معنوی خود را بدون تجمل و تشریفات آغاز کردند.

 

وی افزود: با وجود این که حضرت علی(ع) از نظر شخصیتی بزرگ ‌ترین شخصیت جهان اسلام بعد از پیامبر اکرم(ص) بودند؛ اما در زمان خود فردی فقیر محسوب می‌شدند و به همین دلیل پیامبر(ص) به دخترشان فرمودند که علی(ع) امکانات مادی ندارند ولی با این شرایط حضرت زهرا(س) از این ازدواج استقبال کرده و با تمام وجود در خدمت هرچه بهتر برای گذراندن زندگی مشترک خود بودند و از تمام خواسته‌های ظاهری و دنیوی خود گذشتند.

 

کیفی بجستانی اظهار داشت: این دو بزرگوار با نگاه و تفکر الهی بنیان خانواده خود را تشکیل دادند و نکته‌ها و دستاورد‌های مهم در این ازدواج زیاد دیده می‌شود که باید به آنها توجه داشت.

 

به گفته وی این ازدواج با طراحی خداوند متعال صورت گرفت که با این اتفاق خداوند نمونه کاملی از یک ازدواج کامل را به جوانان نشان داد و این دو بزرگوار الگویی برای همگان در طول تاریخ بشریت هستند.

 

این پژوهشگری دینی تصریح کرد: الگو گرفتن از ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)، راهگشای معضل ازدواج جوانان در جامعه امروز است.

 

کیفی بجستانی گفت: حضرت زهرا(س) نیز الگوی عملی و عینی برای زنان مسلمان است که می تواند در همه زمینه ها سرمشق نسل امروز و فردا قرار گیرد.

 

وی افزود: یکی از بزرگ ترین درس های عملی از حضرت زهرا(س) حضور فعال در صحنه های اجتماعی و سیاسی با حفظ عفت و حجاب و ارزش های وجودی زن است که در انقلاب اسلامی، جلوه یافت و الگویی برای زنان مسلمان در سطح جهان شد.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کشور اظهار کرد: دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) با اخلاق و رفتار و کارنامه عملی و فکری خویش، مکتبی را برای زنان پایه گذاری کرد که زمزم تکامل و تعالی و چشمه سار والای کرامت انسانی است.

 

به گفته وی زنان امروز نیز با تأسی از این اسوه و الگوی برتر، می توانند به گسترش ارزش های دینی بپردازند و با ایجاد حس مسؤولیت پذیری، خودسازی، روحیه شهادت طلبی، دفاع، انفاق و ایثار و استقامت و پایداری و صبر، تلاش کنند تا در جهان امروز، به جایگاه حقیقی خویش دست یابند.

 

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان این که بنا به نقل از مفسرین و مورخین عامه و خاصه بیش از 300 آیه درباره ولایت علی(ع) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است، اضافه کرد: ما پیروان و شیعیان آن امام همام باید تلاش کنیم تا از دریای حکمت و دانش امام نخست شیعیان استفاده کرده و برای اجرای حق و عدالت در مسیر این امام همام حرکت کنیم.

 

کیفی بجستانی اظهار داشت: باید تلاش کنیم انقلاب و نظام مقدس اسلامی را به رهبری مقام عظمای ولایت از شر دشمنان دین مبین اسلام حفظ کرده و ولایتمداری را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

 

این استاد معارف و علوم دینی در پایان با اشاره به این که ماه ذی الحجه؛ دارای فضیلت بسیار بوده و در این ماه وقایع و رویدادهای بسیاری اتفاق افتاده است، اضافه کرد: روزه گرفتن، خواندن نمازهای خاص ذی حجه، استغفار، خواندن دعای عرفه، زیارت عاشورا، به جا آوردن حج و زیارت امام حسین(ع) از جمله اعمالی است که انجام آنها در این ماه ثواب، فضیلت و برکات بسیار دارد./9314/ت302/ب

ارسال نظرات