۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۲۲۳۸۷۵
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل:

عرفه موسم بیداری قلوب مومنان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با اشاره به بیان آثار و برکات دعا و نیایش در روز عرفه، گفت: روز عرفه موسم بیداری قلوب مومنان است.
حجت الاسلام مهدي ستوده، مدير کل تبليغات اسلامي اردبيل

حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، با اشاره به فلسفه روز عرفه، خاطرنشان کرد: عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه در آنجا توقف می کنند و به دعا و نیایش می‌پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز می‌گردند.

 

وی در فضیلت این روز بزرگ افزود: روز عرفه از اعیاد بزرگ الهی است و اگر چه به اسم عید نامیده نشده ولی روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره‌های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر است.

 

حجت الاسلام ستوده در بیان آثار و برکات دعا و نیایش در روز عرفه، دعا را از مصادیق روشن ذکر الله دانست و تصریح کرد: یاد خدا باعث آرامش روح و روان و این آرامش با تکامل روح قرین است و آرامش کاذب و موقت نیست.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل، افزود: تنها امید و اتکاء برای انسان، دعا و نیایش با پروردگار متعال است که آرام بخش روح و روان است و در روز عرفه بهترین عمل، دعا و تضرع به درگاه الهی است چنان که حضرت امام حسین (ع) با دعائی با مضامین عالی در روز عرفه، بندگی خالص خود را به درگاه الهی ابراز کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراسم پرفیض دعای عرفه در اردبیل و شرکت گسترده مردم در این مراسم اشاره کرد و افزود: همزمان با سراسر کشور، مراسم قرائت دعای پرفیض عرفه در محل مصلای اردبیل برگزار می شود و مردم با حضور گسترده خود در این مراسم ارزش های اسلامی را ارج نهاده و پیرو مکتب اباعبدالله الحسین (ع) بودن را به اثبات می‌رسانند.

 

عید قربان روز وارستگی از تعلقات دنیوی است

 وی در ادامه با تبریک فرا رسیدن عید قربان، خاطرنشان کرد: این روز بزرگترین عید مسلمین جهان و روز وارستگی از تعلقات دنیوی و اتصال به معبود است.

 

حجت الاسلام ستوده با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی عید قربان از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است، گفت: عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرّب الهی که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره وری از فرصت های ناب به دست می‌آید.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، فریضه حج را تبلور تمام عیار اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: حج بهترین شیوه اتصال به مبدأ هستی است و در این فریضه الهی تمامی مناسک و مراتب از آغاز تا فرجام، روحی منسجم دارد و پویائی آن، در پرتو همین روح منسجم که همانا رسیدن به مقام تقرّب الهی می باشد نمایان است.

 

وی افزود: این امر در عید قربان و با سنّت قربانی که به شکل نمادین ذبح حیوان نمایش داده می شود، بیش تر تجلّی می یابد، چرا که این سنّت، یادگار و یادآور عمل حضرت ابراهیم (ع) است که برای یافتن قرب الهی، در اوج تسلیم و رضا، عزیزترین کس خویش را به قربان گاه ذبح فرستاد.

 

حجت‌الاسلام ستوده در پایان با اشاره به فضیلت اقامه نماز عید قربان گفت: در قرآن مجید آیات 15 و 16 سوره اعلی خداوند متعال در فضیلت نماز عیدین می فرماید؛ به یقین کسی که پاکی جست و خود را تزکیه کرد رستگار شد و آنکه نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند و مراد از این آیه کریمه نماز عید قربان و عید فطر است و شایسته است ما مسلمین در این روز مبارک در صفوف نماز عید قربان همبستگی و اتحاد خود را نشان داده و از برکات و فیوضات این روز بهره مند شویم./937/ت302/ب

ارسال نظرات