۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۲۶۵۸۸
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

سوء استفاده از نمادهای دینی در تربیت، بزرگترین عامل دلزدگی از دین است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که متاسفانه استفاده ابزاری از دین برای دست یابی به منافع، به یک فرهنگ شایع در کشور تبدیل شده است، گفت: برخی افراد برای این که بتوانند نظر خود را به کرسی بنشانند از اهرم های دینی برای فشار به قشرهای مختلف اجتماع استفاده می کنند.
حجت السلام کاظم لطفيان مديرکل سازمان نتبليغات اسلامي بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع بانوان در مسجد امام حسین بیرجند با بیان این که اثبات سخن با استفاده از ابزارهای دینی برای  ایجاد فشار بر سایرین و مجازات آن ها به خصوص فرزندان، راهبردی نادرست بوده و موجب دلزدگی آن ها از دین می شود، گفت: والدین باید به جای مجازات با اهرم های دینی از تشویق های دینی در زمان موفقیت استفاده کنند.

 

وی با بیان این که چنین استفاده ای از دین شایسته نیست و آنچه مشاهده می شود انسان وقتی می خواهد برکسی فشار وارد و یا او را مجازات کند از این اهرم ها استفاده می کند، افزود: این در حالی که در هنگام تشویق از ابزارها و راهبردهایی غیر از راهبردهای دینی استفاده می کنند که این موضوع برای دین زیان بار است وبزرگترین خیانت در زمینه نشر عقاید اسلامی است.

 

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با با بیان این که انتقاد زیاد از کودکان، نوجوانان و جوانان در هر زمینه‌ای که باشد آنان را به سرکشی وامی دارد و تذکر فراوان موجب پیدایش لجاجت و مقاومت می‌شود، گفت: انتقاد و سخت‌گیری بی‌مورد نه تنها تربیت اسلامی کودکان را مورد آسیب قرار  می‌دهد بلکه موجب مشکلات روحی و روانی در آن ها می‌شود.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که کودکان در سنین خردسالی از طریق تخیل، نمادسازی و الگوسازی به تفکر می‌پردازند، یادآور شد:  کودکان برای بیان احساس ترس و اضطراب خود آن را به شکل غول و هیولا به تصویر می‌کشند و موجودات خوب و دوست‌داشتنی را به صورت فرشته تصور می‌کنند.

 

وی افزود: بسیاری از والدین در برابر شیطنت‌های کودکان، مشکلات رفتاری و حتی رفتارهای طبیعی آن‌ها به استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی روی آورده و خداوند را متهم می‌کنند که کودکان شلوغ را عذاب می‌کند و تصویر یک موجود شکنجه‌گر را از خداوند در ذهن کودک ترسیم می‌کنند در حالی که عذاب خداوند برای مکلف گناهکار است که ایجاد این تصور در کودک زمینه دوری او در ناخودآگاه از خدا شده و موجب می شود احساس ترس از خداوند به جای رحمت بی انتهای ازلی در وجودش باقی بماند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که محبت در تربیت اسلامی اصل است و به آن توصیه شده است، تصریح کرد: اگر می خواهیم کودک را از کار زشت باز داریم یا اشتباهش را به او یادآوری کنیم بهتراست با محبت و با صبوری این کار را انجام دهیم تا این که خداوند را نزد کودک بدنام کنیم.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که گوش دادن به قرآن و خوانده داستان های قرآنی و زندگی پیامبران برای کودکان بیشترین اثر تربیتی را دارد، ادامه داد: بهتر است والدین به جای خواندن داستان های غیرایرانی برای کودکان مانند هر ی پاتر داستان های ایرانی و دینی را برای آن ها معرفی کنند زیرا فرهنگ ما از قرآن گرفته تا شاهنامه فردوسی پر از حکایت ها و داستان پند آموز و هیجان انگیز برای کودکان است./968/پ202/ب5

 

 

ارسال نظرات