۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۲۶۷۹۲
امام جمعه بیرجند:

دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی اقدامی ارزشمند در توسعه فرهنگ بومی استان است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بیرجند با بیان این که انتشار دانشنامه بومی استان علاوه بر ثبت تاریخ استان، موجب توسعه فرهنگ بومی در میان نسل جوان می شود، گفت: اطلاعات جمع آوری شده در این فرهنگ می تواند بخشی از کاستی ها فرهنگی موجود در استان را جبران کند.
امام جمعه بيرجند حجت الاسلام رضايي بيرجندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان با بیان این که فرهنگ بومی استان به دلیل بی توجهی های زیاد در معرض فراموشی قرار داشت، گفت: انتشار دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی می تواند گامی مهم در راستای احیای فرهنگ بومی استان باشد.

 

وی با بیان این که معرفی مفاخر و حفظ سنت ها و آداب رسوم به  تقویت هویت بومی و ملی در میان نسل های جدید و آینده کمک می کند، افزود: ملتی که نمادهای فرهنگی و تمدنی خود را کنار بگذار مانند انسانی که در فضا بدون اتصال به هیچ وسیله ای رها شود و چنین انسانی خیلی زود دچار سرگرانی شد و در اثر پوچی زندگیش را تباه می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که احیای نمادهای فرهنگ بومی و اسلامی می تواند خود بخشی از سبک زندگی اسلامی به حساب آید، تصریح کرد: در سبک زندگی اسلامی ما نیاز به پشتوانه و هویت فرهنگی داریم که فرهنگ بومی و آموزه های اسلامی موجب تقویت اراده یک مسلمان در برابر یک انسان غیر مسلمان می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با اشاره به این که باید از اقدامات فرهنگی مانند انتشار دانشنامه توسط تمامی نهادهای اجرایی در استان حمایت شود، گفت: اگر ما می خواهیم که فرزندانمان ما به سنت ها و آداب ما احترام بگذارند باید آن ها را در متن فرهنگ بومی و اسلامی تربیت کنیم که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این نمادها در معرض فراموشی قرار داد و باید برای احیای آنها فعالیت هدفمندی را انجام دهیم.

 

 وی با بیان این که برای تدوین و انتشار هر جلد از این دانشنامه‌ها دو میلیون و 500 هزار تومان هزینه شده است، ادامه داد: در این دانشنامه به سفرنامه‌ها، مشاغل سنتی خراسان جنوبی، بانکهای خارجی خراسان جنوبی، کشاورزی، داستان ها، امثال، تمثیل و مثل‌ها، پوشاک محلی، شاعران متقدم، دوبیتی‌های عامیانه و گیاهان شهدزای خراسان جنوبی اشاره شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که این دانشنامه با همکاری حوزه هنری و هشت پژوهشگر در استان گردآوری شده است، گفت: تدوین این دانشنامه از سال 91 آغاز شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با بیان این که این دانش نامه در 10 جلد است که 5 جلد آن در سال گذشته و 5 جلد در شب گذشته رونمایی شده است، گفت: به تمامی مردم فرهنگ دوست استان توصیه می شود که این دانشنامه را مطالعه کرده و مفاهیم و فرهنگ های آن را به فرزندان خود آموزش داده و آن ها را با مفاخر و میراث کهن خراسان جنوبی آشنا کنند.

 

 وی یادآور شد: مسؤولان استانی باید برای معرفی استان تلاش بیشتری کرده و مانند عرصه های عمرانی در زمینه های فرهنگی هم از خود تکاپوی بیشتری نشان دهند چون مفاخر و تاریخ استان به شدت مورد بی توجهی و ظلم قرار گرفته است./968/پ202/ب5

 

 

ارسال نظرات