۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۲۷۹۶۹
معاون فرهنگی قوه قضاییه:

زمینه سازی برای برچیده شدن منکرات از وظایف دولت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: دولت اسلامی باید کاری کند که به لحاظ ساختاری زمینه منکرات برچیده شد.
حجت الاسلام هادي صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش قانون امر به معروف و نهی از منکر که امروز در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر باید به مراحل و ترتب آن از جمله موضوع شناسی دقیق امر و نهی، شناخت حکم فقهی امر و نهی، بردن امر و نهی به فضای تلیقن توجه کرد.

وی با اشاره به موضوع شناسی امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: یک بعد موضوع شناسی امر به معروف و نهی از منکر روانشاختی امر و نهی بوده که چگونه در جامعه انگیزه انجام امر و نهی افت پیدا می‌کند یا عوامل ایجاد انگیزه امر و  نهی چه چیزهایی می‌تواند باشد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای بعد جامعه شناختی امر و نهی عنوان کرد: در بعد جامعه شناختی امرو نهی چند محور چون حرکت سازی اجتماعی با خمیرمایه امر و نهی، قانونی کردن امرو نهی، نهاد سازی امرو نهی است که باید مورد بحث و بررسی دقیق و شفاف قرار گیرد.

در ادامه رحیمی رییس پلیس ناجا از کارگروه تخصصی با محوریت شورای انقلاب فرهنگی در راستای گسترش عفاف و حجاب، شرکت ناجا در گسترش کمسیون‌های فرهنگی حمایت از امران و ناهیان از منکر و برنامه‌ریزی و به کارگیری پلیس افتخاری در اجرای این طرح خبر داد.

در ادامه حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به تقارن نیک این همایش با آغاز ماه محرم گفت: دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به دلیل اهمیت و گستردگی دامنه آن به نوعی هراس از نزدیک شدن به آن ایجاد کرده است زیرا تنها مساله طرح کامل و کلی امر و نهی نیست اول باید طرح به صورت دقیق تنظیم شده بعد حرکت کنیم.

مساله امر به معروف و نهی از منکر در همه عرصه‌های زندگی ورود پیدا می‌کند

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر دو جنبه فردی و اجتماعی دارد که در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ورود پیدا می‌کند و شکل‌های مختلف ساختاری و فرهنگ‌سازی برخورد و عمل را پوشش می‌دهد در بعد ساختاری اگر قانون درست وارد شود معروف را در جامعه ترویج داده در غیر این صورت منکرات ترویج پیدا می‌کند.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به این‌که اصل امر به معروف و نهی از منکر باید در ساختار فرهنگ‌سازی شده بعد عمل شود، اظهار داشت: دولت اسلامی باید کاری کند که به لحاظ ساختاری زمینه منکرات برچیده شد تمام قانون‌گذاری‌های ما در راستای امر و نهی بوده اما مستقیم با عنوان امر و نهی نبوده است باید ساختارها به گونه‌ای باشد که جامعه را خودگرا به سمت امر و نهی هدایت کند.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به این‌که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باید فرهنگ سازی شود، عنوان کرد: معروف مستحب اعتکاف یک زمانی در بین جوانان ما شناخته شده نبود اما زمانی که صدا و سیما وارد عرصه تبلیغ آن شد امروز دیده می‌شود که 100 هزار نفر در اعتکاف شرکت می‌کنند رسانه ملی باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیز وارد شود.

وی افزود: اگر در آموزش و پرورش روش‌های تربیت آن اصلاح شود و به سمت رواج معروف در شیوه‌های تربیت بروند وضعیت کشور ما بهتر از امروز خواهد شد.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه در پایان ابراز کرد: اقدامات عملی در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر به عهده دولت و حاکم شرع است هرگونه اقدام عملی اگر بدون قانون و قاعده اتفاق افتد انارشیسم به وجود می‌آید که مقام معظم رهبری نیز آن را قبول ندارد، مقام معظم رهبری در این رابطه تصریح کردند که ما اجازه نمی‌دهیم هر کس وارد برخورد عملی شود ما باید تابع رهبر باشیم که فرمودند تذکر لسانی دهید./807/پ202/ج

ارسال نظرات