۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
کد خبر: ۲۲۸۶۱۴
معاون فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

ارتقای نمایشگاه کتاب از مؤلفه های دستیابی مشهد به جایگاه پایتخت فرهنگی جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، گفت: از مؤلفه های مهم دستیابی مشهد به جایگاه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، ارتقاء کمی و کیفی نمایشگاه کتاب است که بایستی مقدمات آن را در سال های آتی فراهم کنیم.
ارتقای نمایشگاه کتاب از مؤلفه های دستیابی مشهد به جایگاه پایتخت فرهنگی جهان اسلام است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین مسگرانی، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، شامگاه هشتم آبان در نشستی خبری در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ناشران کتاب ایران در مشهد، با ابراز خرسندی از برگزاری خوب نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته، میزان مشارکت مردم و حضور مسوؤلان را در نمایشگاه، مناسب ارزیابی کرد و گفت:  تا شب گذشته،15 میلیارد ریال تراکنش فروش داشته ایم.

 

وی در تشریح بخش های ویژه و تفاوت های نمایشگاه امسال، افزود: برگزاری برنامه شب های فرهنگی که در آن شهرستان های مختلف استان خراسان به اجرای برنامه با مباحث آیینی از جمله تعزیه، رونمایی کتاب، شعر خوانی و سخنرانی شخصیت فرهنگی می پردازند از جمله ابتکارات نمایشگاه امسال است.

 

دبیر شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران در مشهد با بیان این که نمایشگاه امسال صرفا محدود به مشهد نیست، تصریح کرد: از شهرهای مختلف استان، کاروان هایی در قالب کاروان های فرهنگ و هنر در این نمایشگاه مشارکت دارند.

 

مسگرانی، دعوت از ناشرین خاص را از دیگر برنامه های ویژه امسال نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: کمیته دعوت از ناشرین خاص، حدود 64 ناشر ویژه را شناسایی و دعوت کرده است که 26 ناشر ثبت نام و در این نمایشگاه شرکت کرده اند و در آینده به افزایش مشارکت آن ها توجه ویژه خواهد شد.

 

وی، برپایی نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال را از رویکردهای قابل توجه نمایشگاه کتاب امسال، معرفی کرد و افزود: امسال از طریق اینترنت تمامی تراکنش های دستگاه های فروش کتاب  در اسرع وقت انجام می گیرد و باید برنامه ریزی در جهتی باشد که رسانه ها و موسسات و شرکت هایی که در این حوزه فعالیت دارند در نمایشگاه نقش محوری داشته و تقویت شوند تا در سال های آتی با کیفیت بهتر حضور پیدا کنند.

 

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، با اشاره به اختصاص600 میلیون تومان بن به این نمایشگاه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، تصریح کرد: حدود 500 میلیون  تومان از این مبلغ، امروز که هشتمین روز نمایشگاه است به فروش رفته و بخشی از این بن ها که جهت موسسات، کتابخانه ها، دانشگاه ها و مراکز در نظر گرفته شده بود روز قبل به اتمام رسیده است که  نشان دهنده نیاز به  افزایش بن و تخصیص اعتبار در این حوزه است. بنابراین توجه ویژه شهرداری، استتانداری و دیگر نهاد ها را در  ارائه خدمات بهتر می طلبد.

 

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت ارشاد، کتاب ها در این نمایشگاه حداقل با 10 درصد تخفیف عرضه می شود و مدت زمان برگزاری نمایشگاه که ده روز است تمدید نخواهد شد.

 

مسگرانی با اشاره به چشم انداز آینده در خصوص این که نمایشگاه های کتاب در استان ها، هویت مستقل داشته  و  زمان و مکان برگزاری و ثبت نام و تصمیمات مربوط به آن وابسته به پایتخت نباشد، افزود: این امر مستلزم هماهنگی بسیاری از مجموعه ها است و در آینده اجرایی خواهد شد.

 

وی، با بیان این که نباید چندان در پی افزایش تعداد ناشران باشیم، تأکید کرد: می بایست در ارتقاء کیفیت و زمان مناسب برای برگزاری نمایشگاه تلاش کنیم تا فرهنگ کتاب خوانی گسترش یابد.

 

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، استقبال از آثار دینی در نمایشگاه را خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد:  نوع آثار و شکل ارائه و فضای ماه محرم در این استقبال موثر است اما در عین حال در این حوزه نیاز است که ناشران دینی  کیفیت آثار را از نظر محتوا و طرح روی جلد ارتقاء بخشند.

 

 وی درپاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص چشم انداز ارتقاء نمایشگاه بین اللملی کتاب  تا سال 2017 که مشهد میزبان عنوان پایتخت فرهنگی جهان است، گفت: در شورای اسلامی شهر کمیته ای مسوؤل پیگیری این امر است؛ ما نیز یکی از المان های مهم درحوزه پایتخت فرهنگی جهان اسلام شدن مشهد را نمایشگاه کتاب می دانیم و بایستی مقدمات آن را فراهم کنیم.

 

مسگرانی در ادامه پاسخ خود درباره میزان حضور ناشران جهان اسلام در این نمایشگاه، یادآور شد: امسال در بخش بین الملل، 90نمایندگی ناشران از بیست کشور در نمایشگاه مشارکت داشتند./1310/پ202/ب5

  

ارسال نظرات