۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۲۲۸۷۷۷
استاد حوزه علمیه قم:

دنیامحوری مانع تعالی و سعادت جامعه بشری می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم گفت: غرق در دنیا بوده و طینت ما آلوده به برخی امور است که نمی توانیم به ملکوت برویم و باید سراسر جان ما از جنس نور باشد و تا مناسبت با آسمان معنا پیدا نکنیم نمی توانیم وصل شویم.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، شب گذشته در سلسله نشست های با موضوع آسمان های باطنی که همزمان با دهه اول ماه محرم در حسینیه رضوان آمل برگزار می شود با بیان این که دین می گوید نماز آمده است انسان را به خدا وصل کند تا در پیشگاه حضرت حق حضور پیدا کنیم، گفت: ما انسان ها که درسطح پایین قرار داریم باید تلاش کنیم تا به سطح بالایی راه پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به این که سمت تعلیم و تزکیه انبیاء به دست گیری و بالابردن اشاره دارد، بیان داشت: ما عجین با دنیا شده که تا می آییم مشکلات همراه ما است.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که تعلق به بدن سبب کثرت ها و مشکلات فراوانی می شود، تصریح کرد: در عالم معنا همه رو به سوی حق بوده و حجابی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با تاکید بر این که قرآن کریم می فرماید باید راه آسمانی را طی کرده و صعود کنید تا به سمت خدا برسید، افزود: اگر کسی بخواهد صعود کند باید به دنبال کلمه طیب و عمل صالح باشد که کلمه طیب به عنوان جان و روح پاک است و اگر حقیقت درونی هر انسان پاک باشد به سمت خدا می رود.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که بزرگان گفتند اگر خلل ها و آلودگی ها را بردارید به عالم بالا وصل می شوید، گفت: در میان عالم عقل اصلاً حجاب هایی را که می شناسیم نبوده و همه حق را می پرستند.

 

وی با بیان این که جان پاک تا پاک است خود این پاکی او را می کشاند، بیان داشت: بیشتر مشکلاتی که برای انسان پدید می آید از زمانی بوده که روح خداوندی در بدن دمیده می شود ولی روح برخی از انسان ها به دلایلی از ابتدا پاک است.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعضی ها زحمت می کشند تا خدا را ببینند اما انسان هایی از ابتدا پاک هستند و برخی از جان ها تعویقات و اموری که مانع باشد برای آنان وجود ندارد.

 

حجت الاسلام یزدان پناه ادامه داد: اگر کسی بتواند در عین این که جلو را می بیند پشت سر را هم ببیند برای معصوم که کاری نبوده و برای رعیت هم امکان دارد که طینت این افراد از عللیین است که معراج رسول الله را باید به این حل کرد.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که روح که قوی شود شدت آن در بدن ریخته و بدن را مثل خود می کند، گفت: طینت که پاک باشد از ابتدا وصل بوده و همان جا که در شکم مادر است همه چیز را می داند و نباید شک کنیم برخی از اولیای الهی بگویند در کودکی خدا می دیدیم و عالم تجرد را می فهمیدند.

 

وی با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تا در مسیر زندگی خود را پاک کرده و دل بی حرص و شهوت داشته باشیم، بیان داشت: باید سراسر جان ما از جنس نور باشد و تا مناسبت با آسمان معنا پیدا نکنیم نمی توانیم وصل شویم.

 

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در پایان، تصریح کرد: ما غرق در دنیا بوده و طینت ما آلوده به برخی امور است که نمی توانیم به ملکوت برویم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات