۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۲۳۱۲۷۱
استاد حوزه و دانشگاه:

تشکیل حکومت شیعه تنها برای اجرای احکام و حدود الهی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند با بیان این‌که حکومت مهم‌ترین اصل برای اجرای دستورات اسلام است، گفت: تشکیل حکومت شیعه به عنوان یکی از اهداف نهضت حسینی، تنها برای اجرای احکام و حدود الهی است.
حجت الاسلام محمد علي جعفري - مسؤول نهاد دانشگاه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمدعلی جعفری، مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان این دانشگاه با بیان این‌که شاید مهم‌ترین آسیب عزاداری‌ها و مجالس غفلت از جنبه‌ ایجابی کربلاست، گفت: جنبه‌ سلبی واقعه کربلا مبارزه با ظلم و فساد است که همه آن را قبول دارند و از آن جایی که شیعه همیشه تحت فشار بوده، این جنبه بیشتر مطرح شده است، اما به جنبه ایجابی قیام که همان تشکیل حکومت اسلامی می باشد، کمتر توجه شده است.

 

 وی با اشاره به این‌که عده‌ای از نگاه ایدئولوژیک به واقعه عاشورا پرهیز دارند، گفت: برخی از سخنرانان ها نگاه روشنفکرانه و دگر اندیش به واقعه کربلا دارند و تلاش می‌کنند بگویند بحث عاشورا را ایدئولوژیک نکنید، این عده عاشورا را صرفا یک حادثه تاریخی می‌دانند که باید فقط به جنبه‌های عرفانی و معنوی آن پرداخته شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در نقطه مقابل افرادی قرار دارند که نگاه صرفا سیاسی به عاشورا و ابعاد دارند که هر دو این نگاه‌ها از آسیب های تبیین واقعه عاشورا محسوب می شود.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به این‌که قیام عاشورا یک قیام همه جانبه است، گفت: باید تمامی ابعاد قیام و انقلاب امام حسین(ع) برای مردم مطرح شود، نه این‌که به یک رکن از قیام مانند ظلم ستیزی پرداخته شود و از رکن دیگر آن یعنی تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای احکام دین خود داری شود.

 

وی با بیان این‌که در تمامی روایاتی که از ائمه اطهار به ما رسیده، حکومت به عنوان مهم‌ترین رکن نظام اسلامی مطرح شده است، گفت: حکومت داری و نشان دادن این موضوع که حکومت مهم‌ترین رکن برای اجرای دستورات اسلام است، یکی دیگر از ابعاد مهم واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه مبلغان و سخنرانان از پرداختن به این جنبه از قیام ابا دارند و فکر می کنند اگر این بعد از قیام و ارتباط آن با ولایت را برای مردم بیان کنند، مردم تهمت دنیاپرستی را به امام حسین (ع) خواهند زد، در حالی که تشکیل حکومت شیعه به دست ولی خدا تنها برای اجرای احکام و حدود الهی است.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) می خواست با این قیام ضمن نابودن کردن ریشه های ستم اجتماعی، زمینه تشکیل حکومت اسلامی را فراهم کرده و مانند حضرت علی(ع) در قالب حکومت اسلامی دستورات دین را اجرا کنند.

 

حجت الاسلام جعفری با بیان این‌که باید نسبت ولایت و حکومت اسلامی برای مردم به خوبی تبیین شود، یادآور شد: اگر ملت مسلمان ایران می خواهند در زندگی پیرو امام حسین (ع) باشند باید در همه زمینه ها از امام حسین (ع) تبعیت کنند./968/پ202/ب3

ارسال نظرات