۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۲۳۱۵۷۲
استاد حوزه ودانشگاه:

تمام اجزای روایات معصومین در سبک زندگی اسلامی کاربرد دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت امنای مرکز تخصصی شیعه شناسی در نشست علمی ساختار روایت و جایگاه آن در تدوین سبک زندگی اسلامی با اشاره به این که هر روایت دارای اجزای مختلفی است که برخی از آنها خارج از متن اصلی حدیث است، گفت: بدون استثناء همه این اجزا در سبک زندگی اسلامی قابل استفاده است.
محسن الويري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلسه از سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی با عنوان «ساختار روایت و جایگاه آن در تدوین سبک زندگی اسلامی» شب گذشته در مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش ، حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم، در بخش نخست سخنانش با اشاره به معنای روایت، گفت: روایت در اصطلاح مشهور به معنای حدیث است، اما در این بحث فراتر از حدیث بوده و سنت را نیز شامل می شود.

 

وی با بیان این که روایت نوعی از بیان است، افزود: روایت معنای عام دارد و حتی فیلم و پانتومیم نیز نوعی روایت و شکلی از بیان هستند، ساختار روایت بدان معنا است که اجزای مختلف یک روایت را در نظر گرفته و رابطه آن ها با یکدیگر مشخص شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت پرداختن به ساختار روایت در کتاب های شیعه شناسی، اظهار داشت: متأسفانه ساختار روایت در این کتاب ها به صورت کامل رعایت نشده است، برخی از نویسندگان هم بسیار کم به آن پرداختند.

 

وی ادامه داد: برخی از افراد تصور می کنند که روایت ها  بسیط و بدون اجزا است در حالی که خودشان به نوعی از مرکب و دارای اجزا بودن روایت ها اشاره کرده اند، تفکیک بین سند و متن روایت نشان دهنده مرکب بودن روایت ها است.

 

حجت الاسلام الویری با اشاره به ساختار برتر در روایت ها، ابراز داشت: روایت به دو قسمت سند و متن تقسیم می شود، در بخش سند روایت استفاده از ادوات نقل، نام راوی، صفات راوی، فضای روایت و زمان آن نشان دهنده ساختار برتر در سند روایت است.

 

وی به ساختار برتر در متن اشاره کرد و بیان داشت: فضای روایت، زمان روایت، سخنان مقدماتی معصوم(ع)، سخن اصلی معصوم(ع)، سخنان راوی و دل گفته های او از ویژگی های برتر در متن روایت است.

 

این محقق حوزوی با طرح این سؤال که آیا در تدوین سبک زندگی اسلامی فقط باید از سخنان اصلی معصوم استفاده کرد، عنوان داشت:  باید از تمام بخش های روایت برای تدوین سبک زندگی استفاده کرد، محدود کردن خود در قسمتی از روایت به معنای محرو کردن خود از مسائل دیگر سبک زندگی است.

 

وی در بخش دوم سخنانش به تبیین مسأله سبک زندگی پرداخت و یادآور شد: مراد از سبک زندگی، استفاده از الگوی رفتاری دارای ترجیح و برتر است.

 

حجت الاسلام الویری با اشاره به ساختار روایت ها و دلالت آن ها بر سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: از تمام اجزا روایت می توان در سبک زندگی اسلامی استفاده کرد، به عنوان مثال از ادوات نقل می توان کاربرد نمادهای زبانی را فرا گرفت.

 

وی ادامه داد: از نام راوی می توان چگونگی نام گذاری مسلمانان را دانست، از صفات راوی می توان فهمید که مشاغل آن ها چه بوده است، بیان فضای روایت نشان دهنده تعامل ائمه(ع) با دوستان خود ، محل حضور شیعیان و چگونگی استفاده از تعابیر معصوم(ع)برای اشاره به گروه های همفکر است.

 

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، گفت: روایت ها دارای اجزای مختلفی است، اگر قرار است که سبک زندگی اسلامی تدوین شود، باید از تمام اجزای روایت برای این تدوین استفاده کرد، اجزای این روایات افزون بر مسأله سبک زندگی، در دلالت تاریخی نیز بسیار می تواند مورد استفاده قرار گیرد./1323/پ202/ف

 

ارسال نظرات