۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۲۳۱۶۷۱
به مناسبت هفته کتاب؛

معرفی آخرین انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت هفته کتاب، آخرین تولیدات و انتشارات اداره تولیدات فرهنگی، موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و به نشر معرفی می شود.
انتشار کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب «یادگیرندگان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش های ویژه»، از مجموعه آثار حوزه روانشناسی است که توسط به‌ نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار شده است.

 

این کتاب نوشته دانیل پی. هالاهان، جیمز ام. کافمن و پیج سی. پول؛ سهتن از متخصصان و استادان برجسته دانشگاه ویرجینیا در حوزه آموزش ویژه است که با نگاهی کاربردی و کاملا علمی، به بسیاری از سوال های خانواده ها، والدین، متخصصان و دانشجویان پاسخ می دهد.

 

علی مشهدی، سعید تیموری و نادر باقری ترجمه این اثر را بر عهده داشته اند.

 

نویسندگان معتقدند، کتابی تالیف کرده اند که در قلب ها و ذهن ها رسوخ می کند، زیرا متخصصانی که با یادگیرندگان استثنایی کار می کنند، باید دانش خود را در این زمینه توسعه بخشند و نسبت به کارشان و افرادی که به آن ها خدمات ارائه می دهند، نگرش مثبتی داشته باشند.

 

کتاب «یادگیرندگان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش های ویژه»،در 15 فصل تدوین شده که هر فصل به طور اختصاصی به یک حوزه آموزش می پردازد. نویسندگان این اثر، موضوعات مهمی در حوزه تعریف، خاستگاه و نظریه پردازان مهم این حوزه و همچنین نقش ها و ظایف معلمان ویژه و عادی را ارایه و سعی کرده اند، با توجه به اهمیت بحث تلفیق و یکپارچه سازی، مهم ترین موضوعات مطرح شده در این زمینه را بیان کنند.

 

این کتاب کوشش داشته تا موضوعات مطرح شده درباره هر یک از گروه های یادگیرندگان استثنایی همچون یادگیرندگان مبتلا به ناتوانی هوشی و تحولی، یادگیرندگان مبتلا به ناتوانی های یادگیری، یادگیرندگان مبتلا به اختلال نارایی توجه، یادگیرندگان مبتلا به اختلال های هیجانی یا رفتاری، یادگیرندگان ناشنوا و سخت شنوا؛ را به طور کامل از جنبه های مختلف تعریف، شیوع، علت ها، شناسایی،روش های آموزش، سنجش پیشرفت و انتقال به دوره بزرگسالی را بررسی کند.

 

مترجمان این اثر معتقد هستند، با توجه به کمبود محسوس منابع جدبد و روزآمد در این حوزه و نیاز استادان و دانشجویان، این کتاب می تواند به عنوان یک منبع علمی معتبر مورد استفاده متخصصان مختلف قرار گیرد.

 

کتاب «یادگیرندگان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش های ویژه» که مقدمه‌ای کلی بر ویژگی های یادگیرندگان استثنایی و آموزششان است، بر تمرین های کلاسی و جنبه های روانشناختی، اجتماعی و پزشکی ناتوانی ها و تیزهوشی؛ تاکید می کند.

 

این اثر در اولین چاپ خود، در قطع وزیری و شمارگان هزار نسخه روانه فروشگاه های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) شده است.

 

دوره آموزشی تخصصی صحیح مطالعه

دوره های آموزش تخصصی روش های صحیح مطالعه تحت عنوان «کتابت را قورت بده» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی در هفته کتاب و کتابخوانی در حال برگزاری است.

 

دوره های تخصصی آموزش مهارت های مطالعه ویژه فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته های روانشناسی و کتابداری توسط به نشر که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در حال برگزاری است، تلاش دارد تا با آموزش مربیان متخصص در امر مهارت های مطالعه نسبت به ارتقاء سطح، بهبود کیفیت و همچنین افزایش سرانه مفید مطالعه در میان عموم افراد جامعه مؤثر واقع شود.

 

این دوره تخصصی با هدف تربیت مدرسان و کارشناسان آموزش دیده در امر مطالعه مفید، صحیح و اصولی در راستای ارائه آموزش مهارت های مطالعه به علاقمندان در موسسات و مجموعه های فرهنگی، طی 24 ساعت در پنج سرفصل عملیاتی و کاربردی طرح ریزی و اجرا می شود.

 

از جمله مهارت های مورد آموزش در این دوره تخصصی می توان به تندخوانی، مهارت های آمادگی برای آزمون، اصول درک، خلاصه نویسی، اصول یادداشت برداری، هدف گذاری و مدیریت زمان، دقیق خوانی و  تکنیک های مکمل یا جانبی اشاره کرد.

 

دوره تخصصی مهارت های مطالعه طی تفاهم نامه ای با موسسه «کتاب پردازان» با هدف رشد سطح فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه در دو فاز آموزش مربی و همچنین اجرا و ارائه مهارت های مطالعه در سایر موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی مانند بنیاد فرهنگی رضوی، سازمان کتابخانه، موزه ها و مرکز اسناد، دانشگاه های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) برگزار می شود.

 

شایان ذکر است که دوره آموزشی مهارت های مطالعه تحت عنوان «کتابت را قورت بده» طی 12 جلسه به متقاضیان که از میان جمع روانشناسان و کتابداران سطح شهر مشهد انتخاب شده اند، در حال برگزاری است.

 

تبیین 40 حدیث با موضوع برخورد اسلامی

کتابی با عنوان «معاشرت» با محتوای چهل حدیث در زمینه نقش محبت و علاقه‌ی انسان‌ها به یکدیگر و برخورد اسلامی از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ و روانه باز شد.

 

اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی با هدف، ایجاد محبت و علاقه‌ی شدید انسان ها  نسبت به یکدیگر واصلاح جامعه و سعادت در ادامه‌ی انتشار سلسله احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به تبیین احادیث این بزرگواران در این مجموعه اقدام کرده است.

 

کتاب 40 حدیث معاشرت از مجموعه چهل حدیث گل، شامل مباحثی از جمله، برخورد با مردم و مدارا با آنان، برخورد اسلامی، محبت به مردم، روش برخورد مسلمانان، ارزش دیدار برادران، معاشرت با پدر و مادر و نیکی به آنان، رفت و آمد با والدین و خشنودی و خشم آنان، معاشرت و رفتار با فرزندان و... می‌‌شود.

 

کتاب معاشرت روایتگر احادیثی از امامان معصوم از جمله، امام صادق(ع)، حضرت علی(ع)، رسول بزرگوار اسلام(ص)، امام رضا(ع) و امام محمد باقر(ع) است.

 

حسن ظن و سوء ظن، نشاط و غم، ساده زیستی، همسایه، سکوت و کلام، ذکر، اخلاص، توکل، دروغ، کلام وحی، سخاوت و انفاق، راستگویی، خوف و رجا، فرزندان و ... از جمله کتاب‌هایی است که در مجموعه چهل حدیث گل چاپ و منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

محمود شریفی نویسنده این کتاب، به روایت احادیثی در زمینه برخورد با بیماران، یتیمان و ضعیفان، خوش رفتاری با همسایه، برخورد با خدمتکاران، پوزش پذیری، ارزش دوستی و معاشرت و احترام بزرگسالان نیز در کتاب چهل حدیث معاشرت پرداخته است.

 

این مجموعه در قطع جیبی، در شمارگان 10 هزار نسخه برای دومین چاپ و روانه بازار شده است.

 

تجدید چاپ کتاب های «فرزندان» و «ازدواج» 

کتاب‌های« فرزندان» و« ازدواج» از مجموعه چهل حدیث گل، در مجموع شمارگان 20 هزار نسخه توسط اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی، برای دومین بار چاپ و منتشر شد.

 

 مجموعه «چهل حدیث گل» عنوان کلی کتب احادیث موضوعی است که به همت محققان و نویسندگان دینی گرد آوری و هر کدام از آن به موضوعی خاص پرداخته است.

 

40 حدیث در رابطه با ازدواج و 40 حدیث  در خصوص فرزندان در مجموع 80 حدیث در این کتاب آمده است که امیر حسین بانکی پور فرد و ربابه پیروی کار نویسندگی این دو کتاب را بر عهده داشتند.

 

خانواده‌ی شایسته، رعایت حقوق کودک و وظیفه شناسی کودک از ارکان پرورش فرزند شایسته است که در کتاب «فرزندان» به آن اشاره شده است.

 

در این کتاب‌ها روایات و احادیثی از حضرت محمد(ص)، امام علی(ع)، امام صادق(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام کاظم(ع) در خصوص ازدواج و تربیت فرزندان آورده شده است.

 

نگهداری دو سوم دین، بهترین بعد از تقوی، نصف عبادت، برکات ازدواج، افزایش ثروت، انتخاب مادری شایسته، نام گذاری به نام اهل بیت(ع)، اهمیت شیر مادر، آموختن قرآن و رعایت عدالت میان کودکان از جمله احادیث مهمی است که در این کتاب‌ها به آن پرداخته شده است.

 

کتاب‌های «فرزندان» و «ازدواج» در قطع جیبی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

تجدید چاپ «کلیک‌های حرام و حلال»

برای دومین بار در سال جاری، کتاب «کلیک‌های حلال و حرام» تجدید چاپ شد.‌

 

اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی در راستای شناخت صحیح کم و کیف استفاده معقول و مشروع از ابزارهای رسانه‌‌ای، با تجدید چاپ و انتشار کتاب «کلیک‌های حلال و حرام» به بررسی مسائل فضای مجازی پرداخته است.

 

کتاب «کلیک‌های حلال و حرام» در شمارگان 5000 نسخه تجدید چاپ شده است و «روح‌الله حبیبیان» پدیدآور این کتاب، سعی کرده تا به بررسی چگونگی استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و محدودیت‌های آن‌ها از دیدگاه اسلام بپردازد.

 

آیا وب گردی و سرک کشیدن به هر کجای دنیای مجازی جایز است؟ استفاده فیلتر شکن چه حکمی دارد؟ آیا صفحه‌های شخصی حریم خصوصی است؟ و حکم بازی آنلاین چیست؟ از جمله سوالاتی است که در این کتاب مطرح و پاسخ آن‌ها داده شده است.

 

نگاه دین به ابزار نوین ارتباطات، محدوده‌های حلال و حرام در اینترنت، سایت‌های چند منظوره و احکام دوگانه، ارتباط با نا محرم در فضای مجازی، نگاه در فضای حقیقی و مجازی، عفت کلام و احکام معاملات اینترنتی از جمله مسائلی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

 

در بخشی از این کتاب آمده است، ‌ابزارهای ارتباطی جدید یکی از مهم‌ترین امکانات دنیای مدرن است که خدمات بسیاری را به بشریت عرضه می‌کند؛ اما نباید از یاد برد که همین ابزارهای مفید، سریع و قابل استفاده عموم، راهکاری برای برخی مفاسد و انحراف‌ها و خطرهای جدی برای بشر هم محسوب می‌شود و به واسطه همین ابزار کارآمد، چه استفاده‌های نادرست و چه صدمات شخصی و اجتماعی زیان‌باری که از آن‌ها حاصل نمی شود.

 

یادآور می‌شود؛ محل توزیع کتاب «پناه اهل زمین» فروشگاه محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی واقع در ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی می‌باشد.

 

معرفی انتشارات موسسه جوانان/ راهی برای رهایی از اعتیاد

موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برای دومین بار کتاب «راهی برای رهایی از اعتیاد» را منتشر کرد.

 

این کتاب با لحنی عالمانه و نثری روان توسط دکتر محمدرضا سرگلزایی یکی از دانشمندان بزرگ عرصه‌ی روان‌پزشکی و با موضوع اعتیاد، از رنج بیماری تا آرامش روان نگاشته شده است.

 

دکتر سرگلزایی در کتاب «راهی برای رهایی از اعتیاد» با تشریح جزء به جزء عینی و حالات افراد معتاد، بیان خاطرات آن‌ها و تبیین راه‌های مختلف رهایی از وابستگی، کمک شایانی را برای افراد معتاد به ارمغان می‌آورد.

 

«ماجرای اعتیاد»، «از انکار تا عمل»، «در راه درمان»، «جاذبه‌ی لذت»، «احساسات نامطبوع»، «ویرانه‌ها»، «معنایی برای زندگی»، «آرامش، شهامت، خِرد» و «کودکی جاودانه» عناوین فصل‌های کتاب راهی برای رهایی از اعتیاد است  که در 143 صفحه تهیه و تدوین شده است.

 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ در منابع علمی به جای کلمه‌ی اعتیاد از اصطلاح «وابستگی» استفاده می‌شود. این اصطلاح به خوبی بیانگر تعریف این اختلال است. فردی که در حال مصرف مادهای روانگردان است و قطع مصرف این ماده برایش مشکل است را دچار وابستگی می‌دانند.

 

 این مشکل می‌تواند جسمانی باشد یعنی در صورتی که فرد مصرف خود را قطع کند دچار درد عضلانی، خمیازه، تهوع و استفراغ، لرزش، دلپیچه و اسهال، تعریق و ... شود؛ می‌تواند هیجانی باشد یعنی با قطع مصرف دچار بی‌حوصلگی و کسالت، افسردگی، تحریک‌پذیری، بیقراری و ... شود؛ یا شناختی باشد یعنی اشتغال ذهنی به تهیه و مصرف مواد و علاقه و کشش مصرف دوباره حتی به بهای از دست دادن امکانات یا انجام ندادن مسؤولیت‌ها روی می‌دهد و بیمار از فعالیت‌های معمول شغلی، تحصیلی، اجتماعی و روابط عاطفی، دوستانه و خانوادگی دست برمی‌دارد تا با مصرف مواد احساس لذت، آرامش و تسکین کند. البته شکل‌گیری این اختلال تدریجی و پلّه به پلّه است.

 

روی صحنه‌ی زندگی

موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در آخرین تولید خود کتاب «روی صحنه‌ی زندگی» را  منتشر کرد.

 

، این کتاب با موضوع نقش‌های جدید زن و مرد در دوران عقد و چگونگی مدیریت این نقش‌های تازه  در 3 فصل و در 72 صفحه توسط مهدی میرمحمد صادقی و دکتر کامران جعفرنژاد تهیه و تدوین شده است.

 

«خطبه‌ی عقد، آغازگر تغییرات»، «نقش همسری»، «زن در نقش همسر» و «مرد در نقش همسر» موضوعاتی است که در فصل «آشنایی با نقش‌های جدید زن و مرد» مطرح شده است.

 

در فصل دوم این مجموعه که با عنوان «اصول صحیح نقش‌های جدید» تنظیم شده است در مورد «همسر ایدئال»، «چرخش نقش‌ها» و «درخواست‌های غیرمنطقی همسر» مطالبی عنوان شده است.

 

در فصل «ارتباط مطلوب با خانواده‌ی همسر» نیز مطالبی با محوریت «چگونگی ورود به خانواده‌ی همسر»، «حمایت از همسر برای ورود به خانواده‌ی جدید»، «ارتباط همسران با خانواده‌ی خودشان»، «تسویه حساب‌های عاطفی قبلی» و «خانواده‌ی طردکننده» بیان شده است.

 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ خطبه‌ی عقد فقط پیوند‌دهنده‌ی دو نفر نیست، بلکه پیوند‌ دهنده‌ی دو خانواده به‌شمار می‌رود. خطبه‌ی عقد دست در تغییری بزرگ دارد. تغییراتی برای مرد‌، تغییراتی برای زن و تغییراتی برای تمام روابطی که از این پیمان برمی‌خیزد. اولین تغییرات به دختر و پسری که اینک عروس و داماد شده‌اند، باز می‌گردد. عروس شدن و داماد شدن از سه منظر قابل مشاهده و بررسی است: عروس از یک سو همسر است، از سوی دیگر عروسِ خانواده‌ای دیگر و از سوی سوم دیگر دختر خانه نیست و برای خود خانمی شده است. برای داماد نیز این سه منظر مشاهده می‌شود: او از یک سو شوهرِ همسر است، از سوی دیگر دامادِ خانواده‌ای جدید شده است و از سوی سوم دیگر پسر خانه نیست بلکه برای خود مردی شده است.

 

بنابراین اولین نقشی که پس از عقد برای عروس و داماد ایجاد می‌شود و از آن‌ها انتظار می‌رود که در این نقش جدید وظایف جدیدی را بر عهده بگیرند، نقش همسری است لذا عروس و داماد ابتدا در اولین گام، همسر یکدیگر هستند.

 

انتشار «روش دوست‌یابی» از سوی بنیادپژوهش‌های اسلامی

کتاب «روش دوست‌یابی» بهترینروش برای دوستی را از دیدگاه معصومین(ع) و تعالیم اسلام مطرح می‌کند که توسط بنیادپژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

این کتاب نوشته محمد الحیدری است که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی توسط سید محمد صادق عارف به زبان فارسی ترجمه شده و با توجه به استقبال گسترده مخاطبان این اثر برای چهارمین نوبت در هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است.

 

دین اسلام، توجه ویژه‌ای به روابط اجتماعی دارد و روابط دوستانه و برادرانه را به عنوان یکی از بسترهای مهم روابط اجتماعی، در نظر داشته و تعالیم ارزشمندی برای شکل‌گیری و تحکیم آن، ارائه داده است.

 

کتاب «روش دوست‌یابی»، گردایه‌ای (مجموعه ای) نسبتاً کامل از نگرش اولیاء دین به جایگاه دوست در زندگی و اصول ایجاد و حفظ آن است و سعی می‌کند، نحوه برقراری دوستی بی‌شائبه‌ای که موجب خشنودی خداوند و رستگاری دنیا و آخرت است را ترسیم کند.

 

کتاب «روش دوست‌یابی» برای به دست آوردن دوستان و ایجاد تاثیر در درمان، بهترین طریقه را که مبتنی بر تعلیمات عالی و ارزشمند پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین(ع) است ارائه می‌دهد.

 

در این کتاب راهکارهایی برای دوستی ارائه شده است که خواننده می‌تواند پس از مطالعه، کلیاتی از دیدگاه معصومین(ع) درباره دوستی، از صفات دوستان خوب و بد آگاهی یابید و آنگاه درباره حقوق دوست و برادر دینی، انواع دوستان و روش آزمایش دوستی، مطالب ارزشمندی بدست آورد.

 

بیشتر حجم کتاب «روش دوست یابی»، به تبیین پایه‌های دوستی اختصاص دارد و بیش از 30 راه برای تحکیم روابط دوستانه پیشنهاد می‌کند. دید و بازدید، سلام، مصافحه، هدیه‌دادن، خوش‌گمانی و اعتماد به دوستان، رازداری، فروتنی با دوستان، گشاده‌رویی، چشم‌پوشی از بدی و پذیرش پوزش، یاری دوستان، از خود گذشتگی، هم‌دردی، احترام، اندرز، دعا برای دوست، نرمی و مدارا در معاشرت و... از این موارد است.

 

همچنین در این اثر از عوامل زدایندۀ محبت بحث می‌شود و به بیان رفتار‌های نادرست که ارکان دوستی را متزلزل می‌کند،می‌پردازد؛که این رفتارها شامل چاپلوسی، خیانت، تکلّف، خودپسندی، شماتت، آزار رساندن به دوست، فراموش کردن دوست و طبقه‌بندی دوستان می‌شود.

 

چاپ نخست کتاب «روش دوست یابی» در سال 1380 در هزار نسخه وقطع وزیری روانه بازار کتاب شده است./1308/پ203/ب5

ارسال نظرات