۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۳۱۷۶۱
استاد حوزه علمیه:

کم توجهی به حجاب و عفاف ریشه بسیاری از کج روی ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: بسیاری از کج روی ها و انحرافات اخلاقی در جامعه ریشه در کم توجهی به حجاب و عفاف از سوی مردان و زنان دارد.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی امروز در گفتمان دینی «منزلت زن و دختر در اسلام»، اظهار داشت: قبل از ظهور دین مبین اسلام جوامع مختلف بی توجهی فراوانی نسبت به جایگاه و منزلت زن داشتند به گونه ای که بسیاری از این جوامع زن را مایه ننگ خانواده می دانستند.

 

وی اضافه کرد: در آن جوامع اگر زنی فرزند دختر به دنیا می آورد قدم آن زن را برای خانواده شوم و نامبارک قلمداد می کردند و حتی در جامعه عرب جاهلیت، دختران خود را زنده به گور می کردند.

 

شاهدی افزود: اما ظهور اسلام نور معنویت را در سرزمین تاریک عربستان و پس از آن به سایر کشورها تاباند و با آموزه های این دین الهی جایگاه زن و دختر در خانواده و اجتماع به میزان چشمگیری ارتقا یافت.

 

این پژوهشگر دینی افزود: اندیشه قرآنی و آموزه های دینی جایگاه و منزلت بانوان در جامعه را به اندازه ای بالا می برد که حضرت محمد(ص) دختر خود را در مهم ترین مسائل سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام وارد کرده و نظر او را جویا می شود.

 

وی با اشاره به قضیه مباهله و همراه شدن حضرت فاطمه(س) با پیامبر گرامی اسلام، اظهار کرد: این موضوع در زمانی صورت گرفت که اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند و وجود دختر در خانه و خانواده را عار و ننگ می دانستند.

 

شاهدی اضافه کرد: به همراه بردن حضرت فاطمه(س) در مسأله مباهله از سوی حضرت محمد(ص) نشان دهنده آن است که جایگاه دختران در نزد خداوند باری تعالی به اندازه ای است که می توان با آنها به مباهله رفت و به واسطه آنها از خداوند درخواست نابودی دشمنان را داشت.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه دین مبین اسلام تمامی باورهای غلط در مورد زنان را از ذهن افراد پاک کرد و مقام و منزلت زن را به بشریت نشان داد به گونه ای که حضرت محمد(ص) فرمود: «بهشت زیر پای مادران است.»

 

شاهدی با تأکید بر این که باید بانوان قدر این جایگاه رفیع خود را بدانند، تصریح کرد: به طور کلی از نظر اسلامی فرزند هدیه الهی بوده و همان گونه که امام صادق(ع) فرموده اند دختران حسنه و پسران نعمت هستند، بر حسنه پاداش داده می شود و از نعمت سؤال خواهد شد.

 

وی با اشاره به نگاه جامعه غربی به زنان و دختران، خاطرنشان کرد: دیدگاه دین مبین اسلام به جایگاه زنان با دیدگاه جامعه به ظاهر متمدن غربی تفاوت اساسی دارد چرا که در غرب زنان به عنوان کالایی در دست مردان محسوب می شوند اما در اسلام زن و مرد از حقوق یکسانی برخوردار بوده و زنان در جامعه جایگاه ویژه ای دارند.

 

شاهدی بی بند و باری اجتماعی، ناامنی، متلاشی شدن بنیان خانواده، مشکل کودکان خیابانی، سوء استفاده جنسی از زنان و کودکان و ... را از جمله تبعات نگاه ابزاری به زنان در جوامع غربی برشمرد و افزود: اگر می خواهیم جامعه اسلامی ما به چنین آسیب هایی دچار نشود باید سعی کنیم نگاه به زن در جامعه نگاهی اسلامی و قرآنی باشد.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی با تأکید بر دفاع از حجاب و عفاف در جامعه و توجه بیشتر به آن، تصریح کرد: بسیاری از کج روی ها و انحرافات اخلاقی در جامعه ریشه در کم توجهی به حجاب و عفاف از سوی مردان و زنان دارد.

 

گفتنی است، در این گفتمان دینی معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه به سؤالات و شبهات بانوان حاضر در زمینه خانواده و نقش زن پاسخ داد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات