۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۳۱۹۰۵
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی:

مسلمانی و اخلاق شایسته از نعمت‌های بزرگ الهی است

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های ظاهری مسلمان بودن و اخلاق خوب داشتن است.
حجت الاسلام و المسلمين محمد محمدي ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شامگاه روز پنجشنبه در جلسه تفسیر سوره حمد که در مصلای شهرری برگزار شد، با اشاره به انواع نعمت از منظر قرآن کریم گفت: از منظر قرآن کریم نعمت‌های الهی  به دو گروه نعمت‌های ظاهری و باطنی همگانی و نعمت‌های ظاهری و باطنی ویژه تقسیم می‌شوند.

 

وی با اشاره به نعمت‌های همگانی افزود: نعمت‌های ظاهری همگانی مانند امکانات مادی عمومی، و نعمت‌های باطنی همگانی مانند استعدادهای معنوی عمومی هستند.

 

تولیت آستا مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به نعمت‌های ویژه عنوان کرد: نعمت‌های ظاهری ویژه مانند موقعیت‌های مادی خاص و نعمت‌های باطنی ویژه مانند توفیق و هدایت خاص الهی است.

 

وی با اشاره به نظر احادیث وروایات درباره نعمت‌های همگانی گفت: از منظر احادیث و روایات نعمت‌های ظاهری مانند اعضای بدن انسان و نعمت‌های باطنی مانند سری بودن عیب های باطنی انسان از مصادیق نعمت‌های ظاهری و باطنی همگانی بوده بنابراین تفاوتی با هم ندارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری با اشاره به بزرگترین نعمت‌های ظاهری و باطنی بیان داشت: یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های ظاهری مسلمان بودن و اخلاق خوب داشتن است در روایتی از امام محمد باقر(ع) است که یکی از نعمت‌های ظاهری خداوند جزء امت پیامبراسلام(ص) بودن و از نعمت‌های باطنی علاقه و عشق به پیامبران و ائمه معصومین(ع) داشتن است.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع)، اظهار داشت: امام کاظم(ع) می فرمایند: نعمت های ظاهری امام‌های ظاهر و نعمت های باطنی امام زمان(عج) است.

 

وی با اشاره به این‌ سوال که آیا این تفاسیر از نعمت‌ها با هم متفات است، گفت: درست است که هر کدام از این تفاسیر یکی از نعمت های ظاهری یا باطنی را تفسیر می‌کند اما از دیدگاه مفسرانی چون شیخ طوسی شناخت نعمت های ظاهری بدیهی و شناخت نعمت‌های باطنی نظری است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری افزود: فخر رازی نیروهای ظاهری مثل دیدن و شنیدن و نیروهای باطنی مانند کینه توزی و مهربانی را از جمله نعمت‌های ظاهری و باطنی می‌داند و زمخشری نعمتهای محسوس حسی  و نامحسوس عقلی را از جمله نعمت‌های ظاهری و باطنی می‌داند.

 

توولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه گفت: از نظر علامه طباطبایی معیار تشخیص نعمت های ظاهری و باطنی به تناسب مخاطبان مختلف متفاوت است، اما نکته این است که دیدگاه ما مفسران در تبین نعمت های ظاهری و باطنی با توجه به روایات منافاتی با هم ندارد و هر کس به تناسب خویش نعمت ها را دارا است.

 

وی در پایان با اشاره به خیالی بودن برخی نعمت‌ها خاطرنشان شد: برخی موارد وجود دارد که انسان خیال می‌کند نعمت است اما در واقع نمعت نیست مانند سست بودن برخی که سبب سستی دیگران نیز می‌شود که از نشانه‌های آنها دو چهره بودن است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات