۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۳۱۹۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

واقعه کربلا فرهنگی جاودانه و ماندگار در تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که کربلا هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد، گفت: حادثه کربلا یک اتفاق نیست و یک فرهنگ جاودانه در تاریخ است.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام یاری استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که پیش از ظهر امروز در دفتر آیت الله جوادی آملی در تهران برگزار شد گفت: حادثه کربلا هیچ گاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و در اوراق تاریخی نیز پنهان نخواهد ماند.

 

وی افزود: هر چند که جریان عاشورا یک جنگ نابرابر بود و انسان هایی مظلومانه در این واقعه به شهادت رسیدند، اما در طول تاریخ ما نمونه هایی از این جنگ های نابرابر را سراغ داریم که به ورطه فراموشی سپرده شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جنگ جهانی دوم و حادثه بمباران شیمیایی ژاپن اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم هزاران تن کشته شدند و در جریان بمباران شهرهای ناکازاکی و هیروشیما هزارها انسان به خاکستر تبدیل شدند اما تنها در مراسمی نمادین و سمبلیک در سالگرد حادثه یک دقیقه سکوت اعلام می شود، اما واقعه عاشورا مبدل به یک جریان عظیم تاریخی در جهان  شد.

 

حجت الاسلام یاری ادامه داد: واقعه عاشورا تبدیل به یک نقطه عطف شد و از سال 61 هجری تا اکنون مراسم عاشورا با شور و عظمت در میان مسلمانان جهان برگزار می شود.

 

وی با اشاره به سخنی از شیخ مفید، گفت: خدا می خواست که امام حسین (ع) شهید شود و زمینه ای برای جبران خلأهای موجود شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام حسین (ع) می توانست در مسجد بنشیند و مردم را هدایت کند، اما ایشان یک راه را ادامه دادند و معتقد بودند برای زنده نگه داشتن اسلام باید خونشان ریخته شود تا درخت تنومند اسلام پا برجا بماند.

 

حجت الاسلام یاری با اشاره به اینکه امام حسین (ع) به دنبال یار و یاور نبودند، اظهار کرد: امام حسین (ع) در مسیر خود از مکه به کربلا از مسیرهای زیادی عبور کردند و قبایل متعددی بر سر راه ایشان بود، اما هیچ گاه به دنبال یاری کردن این قبایل با خود نبودند و به دنبال هدایت و امر به معروف و نهی از منکر بودند.

 

وی با اشاره به شخصی به نام عبیدالله بن حر جعفی گفت: امام حسین (ع) به حضور این شخص رفت و او را دعوت به مسیر حق و لبیک نمود، اما این شخص دعوت امام را رد کرد و تنها به ایشان گفت که اسب و شمشیرخود را به ایشان می بخشد، اما امام از پذیرفتن آن خودداری کرد و از این شخص خواست که در صورت عدم همراهی ایشان پرونده اعمال خود را بیش از این سیاه نکند و از او فاصله بگیرد تا در زمره افرادی که در روز عاشورا به امام یاری نرساندند قرار نگیرد.

 

حجت الاسلام یاری به اشاره به جنگ نابرابر صهیونیست های مسلح با فلسطینی های بی دفاع افزود: خدا نصرت و پیروزی را در شکل های متفاوتی به بندگان خود اعطا می کند و حق در برابر شمشیر پیروز است./818/پ202/ب4

ارسال نظرات