۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۲۳۲۵۱۴
نماینده پیشین ایران در سازمان ملل:

هر نوع توافقی به سود ایران خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده پیشین ایران در سازمان ملل با اشاره به دستاوردهای کشور در توافقنامه ژنو و در مذاکرات هسته ای گفت: هرنوع توافقی که در مذاکرات حاصل شود به سود ایران خواهد بود.
مذاکرات هسته اي 1+5 با ايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سیدعلی خرم نماینده پیشین ایران در سازمان ملل عصر امروز در نشست بررسی تهدیدها و فرصت‌ها در مذاکره با آمریکا در دانشگاه آزاد اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه محلی برای تبادل نظر علمی است اظهار کرد: 14 ماه پیش پس از اینکه ایران و 5+1 چندین ماه با یکدیگر مشاجره داشتند قرار شد به پرونده هسته ای ایران رسیدگی شود و پس از گذشت دو ماه سند مشترکی بین ایران و 5+1 امضا شد که برای هر دو طرف یک دستاورد محسوب می‌شد.

 

خرم با اشاره به مأموریت 5+1 برای حفظ امنیت بین المللی تصریح کرد: به خاطر مأموریتی که 5+1 دارد با این گروه وارد مذاکره شدیم، دو ماه زمان برد تا توانستیم توافق نامه ژنو را به امضا برسانیم و پس از این توافق نامه دو سند مد نظر قرار گفت که اولی این بود که برنامه موقت هسته‌ای ایران تا پایان اسفندماه سال گذشته ادامه داشته باشد و سند دومی برنامه جامع هسته ای بود که تا کنون هم ادامه دارد و در این برنامه ایران قصد دارد نشان دهد برنامه هسته ای صلح آمیز و بی خطر برای جوامع بین الملل دارد.

 

مشاور وزیر امور خارجه ضمن تصریح بر این مطلب که ایران تنها کشوری نیست که این برنامه جامع هسته ای را داشته و برای اعتماد سازی تلاش کرده است بیان کرد: حدود 30 کشور دیگر نیز برنامه جامع هسته ای را امضا کرده‌اند و مدت 8 تا 18 سال را در دوران اعتماد سازی سپری کرده‌اند و پس از آن با اثبات صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای خود مجوز غنی سازی آزادانه را گرفتند.

 

وی ضمن تأکید بر اینکه این مسائل فقط مربوط به ایران نیست خاطرنشان کرد: تنها تفاوت برنامه هسته ای ایران با سایر کشورها در این است که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شده است و این موضوع باعث شده است که با دشواری هایی مواجه شویم اما باید خدا را شکر کرد که مذاکرات خوبی داشته ایم و تا حدی پیشرفت در تکنولوژی هسته ای داشته ایم که قدرت بازدارندگی ما را ثابت کرده است.

 

خرم توانایی غنی سازی ایران را موجب بازدارندگی برای هرنوع حمله احتمالی به کشور دانست و افزود: ایران توانایی غنی سازی 20 درصد را دارد و کشوری که چنین توانایی را دارد ظرف چندماه می‌تواند تا 95 درصد غنی سازی انجام دهد و همین موضوع موجب اثبات توانایی های بازدارنده ما شده است و دنیا این توانمندی های ما را پذیرفته است، در حال حاضر پرونده هسته ای کشور دو بازیگر اصلی دارد که یکی ایران و دیگری آمریکا است.

 

نماینده سابق ایران در سازمان ملل اظهار کرد: در سال های 82 تا 84 گروهی از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس قصد داشتند با ایران در مسائل هسته ای به توافق برسند، ایران در آن زمان قصد ساخت آبشار سانتریفیوژها را داشت تا بتواند غنی سازی انجام دهد و آمریکا ناخواسته به کمک کشور ما آمد و با طرح این کشورها مخالفت کرد که اگر آن طرح عملی می‌شد ایران در مسائل هسته ای پیشرفت نمی‌کرد.

 

وی با اشاره به جنگ طلب و خطرناک بودن بوش و جمهوری خواهان گفت: پرونده هسته ای ایران توسط بوش قرار بود از راه جنگ و دعوا حل شود ولی اوباما که یک دموکرات است تصمیم گرفت تا از راه دیپلماسی پرونده هسته ای ایران را حل کند و به جای اینکه در برابر ایران قرار بگیرد در کنار ایران قرار گرفت . در سال 92 با روی کار آمدن اوباما اتفاقات جدیدی در زمینه دیپلماسی هسته ای برای ایران رخ داد.

 

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به مخالفت وزیر امور خارجه فرانسه برای اجرایی شدن توافق نامه ژنو پیش از آذرماه سال گذشته بیان کرد: آمریکایی ها دو هفته فرانسه را طی مذاکراتی مرمت کردند و بعد از دو هفته وزیر امور خارجه فرانسه حاضر به امضا این توافق نامه شد و به خوبی می‌توان مشاهده کرد نقش مخرب آمریکا به یک نقش سازنده تبدیل شده است.

 

خرم با اشاره به ساختار جدید سنای آمریکا و امکان مشکل پیدا کردن با آن تصریح کرد: طی مذاکرات 14 ماه گذشته مشکلی با آمریکا نداشته‌ایم، احتمالا خبرهایی پیرامون مذاکرات و تفاهم سیاسی به گوش مردم خواهد رسید که ایران می‌تواند غنی سازی هسته ای داشته باشد، آمریکا و 5+1 نیز نسبت به کاهش و لغو تحریم‌ها گام خواهند برداشت و اگر امروز یک توافق نامه شکل بگیرد طی چند ماه به صورت یک سند و تدوین می‌شود و طرفین آن را امضا خواهند کرد.

 

نماینده سابق ایران در سازمان خاطر نشان کرد: باید بدانیم که به هرشکلی در پرونده هسته ای به توافق برسیم دستاورد مهمی داشته‌ایم و بازدارندگی خود را نیز حفظ نموده‌ایم، از این به بعد باید در سیاست خارجی عملکرد بهتری داشته باشیم و در مسائل اقتصادی نیز فعالیت های خود را افزایش دهیم .

 

وی پیرامون علت علاقمندی آمریکا به همکاری با ایران گفت: سیاست آمریکا از سال 1945 تا 2015 این بود که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی داشته باشد اما نزدیک به یک دهه است که آمریکایی ها به این نتیجه رسیده‌اند که حضور در خاورمیانه سودی برای آنها ندارد و برای تقابل با روسیه و چین باید به خاور دور بروند تا از اقیانوس آرام که ما بین آمریکاه روسیه و ین است دفاع کنند اما زمانی آمریکا می‌تواند خاور میانه را ترک کند که ثبات را بر این منطقه حاکم کرده باشد و در این میان ایران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

مشاور وزیر امور خارجه علت مخالفت ترکیه، عربستان و اسرائیل با توافق نامه هسته ای را تقویت ایران در منطقه ذکر کرد و افزود: این کشورها نگران هستند که ایران در منطقه خاورمیانه تقویت شود و پس از امضا توافق نامه نقش ایران در منطقه تغییر کند، ایران و آمریکا بدون اینکه باهم رابطه خاصی داشته باشند ایفا کننده دو نقش مهم در خاورمیانه هستند و در موضوعاتی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و خلیج فارس و بسیاری از مسائل دیگر منطقه با هم مشترکاتی نیز دارند همچنین هر کشتی نفت کش بزرگی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارد باید بنابر قوانین بین الملل از ایران اجازه بگیرد و این برای ما یک امتیاز محسوب می شود./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات