۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۳۲۶۰۲
امام جمعه شهرستان مشگین شهر:

خطبه‌‌های حضرت زینب حقیقت کربلا را زنده نگه داشت

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان مشگین شهر، با اشاره به اوج عبودیت و بندگی حضرت زینب (س) و تسلیم کامل آن حضرت در برابر اراده پروردگار متعال، گفت: خطبه آتشین حضرت زینب(س) در کاخ یزید در شام، حقیقت و پیام کربلا را زنده نگه داشت.
حجت الاسلام رضا باوقار، امام جمعه شهرستان مشگين شهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام باوقار، امام جمعه شهرستان مشکین شهر، در همایش منشور عزت در امام زاده سید فخر الدین این شهرستان، با اشاره به ویژگی های شاخص علم و عقل، عبودیت و بندگی، صبر و پایداری و شجاعت حضرت زینب(س)، خاطرنشان کرد: هدف از سخنرانی حضرت زینب(س) در کاخ یزید نشان دادن باطن دین است که با ظاهر این مسأله بسیار متفاوت بود زیرا برای رسیدن به باطن دین باید از ظاهر عبور کرد.

وی با اشاره به اینکه سراسر عمر حضرت زینب(س) اطاعت و عبادت خالصانه حضرت حق بوده است، افزود: نقطه بارز و اساسی زندگی حضرت زینب(س) تسلیم محض در درگاه خداوند است، از همین‌رو با وجود مصائب و مشکلاتی که بر ایشان وارد شد، در برابر اراده خداوند صبرکردند.


امام جمعه مشگین شهر با بیان اینکه انسان کامل دارای ویژگی‌های خاصی است، اظهار داشت: اوج انسان کامل بر اساس ایمان، تقوا، رضا و تسلیم در برابر خداوند سنجیده می‌شود از همین‌رو حضرت زینب(س) اوج یک انسان کامل بود زیرا عبادت و بندگی ایشان با رضایت‌مندی و تقوا همراه بود.


حجت‌الاسلام باوقار عبارت مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلا را که از حضرت زینب(س) بیان شده است را اوج عبودیت و کمال حضرت زینب(س) دانست و افزود: آنچه سبب بینش زیبای حضرت زینب(س) شده است یقین کامل به خداوند و ایستادگی در برابر مشکلات است.


باوقار با تأکید بر ویژگی‌های عصر حضرت زینب(س) خاطرنشان کرد: بیدار کردن مردم خفته پس از واقعه عاشورا به دلیل ظاهرنمایی برخی از مردم کوفه که با گریه و شیون سعی بر مخفی نگه داشتن باطن عاشورا داشتند، مهم‌ترین ویژگی خطبه آتشین حضرت زینب(س) محسوب می‌شود و این بزرگوار با کمک امام سجاد(ع) واقعه عاشورا را برای تمامی اعصار آشکار کردند.


حجت‌الاسلام باوقار ادامه داد: حضرت زینب(س) اسارت را اسیر خود کرد و نهضت امام حسین(ع) را پس از واقعه عاشورا ادامه داد و با سخنرانی خویش در هنگام ورود به کوفه راه روشن دین را برای جهانیان ترسیم کرد.


وی با اشاره به قدرت بیان معارف و تبیین حقایق در هنگام اسارت حضرت زینب(س)، بیان داشت: نشان دادن حقیقت کربلا و عمق دین در زمان اسارت کار ساده‌ای نیست، از همین‌رو حضرت زینب(س) پس از ورود به کوفه که با هجوم دشمن و شیون ظاهری برخی از افراد همراه بود، روبرو شدند و برای مقابله با این مسأله ابتدا سکوت و صبر پیشه کرده، سپس به بیان خطبه تأثیر‌گذار خویش پرداختند.


امام جمعه مشگین شهر تصریح کرد: هر چند نهضت امام حسین(ع) به ظاهر احساسی و شور انگیز است، اما این نهضت از عقل جدا نبوده و نشان‌دهنده همراهی عقل در وادی عشق است، به همین دلیل حضرت زینب(س) که عقیله بنی‌هاشم(ع) است، توانست پرچم دار مکتب اهل بیت(ع) باشد.


حجت‌الاسلام باوقار با بیان این‌که عقیله به معنای صاحب عقل است، گفت: علم و عمل نشان‌دهنده عقل است که حضرت زینب(س) هم از جهت درک معارف و هم از نگاه عاقلانه و تدبر، نمونه یک انسان کامل و الگویی مناسب برای زنان جامعه محسوب می‌شوند.


وی با اشاره به صبر حضرت زینب(س) اظهار کرد: نشان دادن باطن اعمال و ترسیم صراط مستقیم برای مردمی که به انحراف کشیده شده‌اند نیازمند صبر و شکیبایی است که حضرت زینب(س)، بانوی شکیبای تاریخ اسلام با بردباری و سخنرانی به موقع خویش، خط اسلام را برای تمام تاریخ ترسیم کرده‌اند.


وی افزود: واقعه عاشورا و حقیقت این قیام بزرگ با سخنرانی حضرت زینب(س) که یک انسان کامل و معبود پروردگار است، به دست ما رسیده که باید برای ترویج این راه روشن زندگی و سعادت انسان تلاش شود./937/پ202/ب4

ارسال نظرات