۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۲۳۲۷۱۰
حجت‌الاسلام عالی:

انبیاء برای قرب به خدا احتیاج به گریه بر سیدالشهدا داشتند

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور نماز و دستگاه سیدالشهدا(ع) را از شاه کلیدهای دین دانست و در توصیه‌ای به افرادی که برای رشد معنوی دنبال استاد می‌گردند، خاطرنشان کرد: به‌خدا اگر انسان از نمازش استفاده کند، استاد پنج وقت دارد.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مراسم عزاداری دهه اول ماه صفر در حسینیه بیت الحسین(ع) واقع در میدان قیام تهران با اشاره به این‌که عمل به دین خدا کار سختی نیست، انسان می‌تواند زود به مراتبی از قرب برسد به ویژه که برخی از اعمال دین فوق‌العاده است، افزود: خاصیت اعمال با هم فرق می‌کند؛ برخی اعمال خاصیت بسیار زیادی دارند، بسیار گره گشایی می‌کنند و انسان را رشد می‌دهند.

وی ابراز داشت: علت این‌که در بین اعمال روی نماز بسیار تأکید شده است، این است که نماز شاه کلید است، خدا نمی‌خواهد آن را از دست بدهیم، انسان را بسیار رشد می‌دهد و بالا می‌برد.

حجت‌الاسلام عالی ابراز داشت: به پیامبر اکرم(ص) عرض کردند جوانی چشم چران است، فرمودند نمار می‌خواند، عرض کردند بله، فرمودند نماز او را درست می‌کند، در روایت دیگری داریم که به پیامبر(ص) عرض کردند جوانی دزدی می‌کند، فرمودند نماز می‌خواند؟ عرض کردند بله، فرمودند نماز او را درست می‌کند.

واعظ برجسته گفت: فردی خدمت شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید، روزی من کم است، کار می‌کنم اما برکت ندارد، چه کنم؟ شیخ حسنعلی گفت نماز بخوان به‌ویژه اول وقت، فرد دیگری آمد گفت بچه ندارم، دستورالعملی بدهید، ایشان گفت نمازت را اول وقت بخوان، فرد دیگری گفت عادت زشتی دارم، چه کنم؟ ایشان گفت نمازت را اول وقت بخوان، افرادی که نشسته بودند پرسیدند کلید شما فقط همین است؟ شیخ حسنعلی گفت بله زیرا نماز شاه کلید است.

وی در توصیه‌ای به افرادی که برای رشد معنوی دنبال استاد می‌گردند، خاطرنشان کرد: به‌خدا اگر انسان از نمازش استفاده کند، استاد پنج وقت دارد.

حجت‌الاسلام عالی تأکید کرد:اگر از نمازهای‌مان استفاده بیشتری کنیم، شاید حضور قلب در نماز مقداری سخت باشد اما اهمیت دادن به ظواهر و آداب نماز سبب می‌شود نماز هم به انسان اهمیت دهد و حضور قلب را به انسان بدهد.

واعظ برجسته ابراز داشت: درس خارج یعنی درس خارج از کتاب؛ معمولا هم نیم ساعت تا 45 دقیقه طول می‌کشد، ما درس خارج یکی از علماء شرکت می‌کردیم، یک روز 10 دقیقه درس گفت، سپس گفت ببخشید من بیشتر از این مطالعه نکرده‌ام، شاگردان تعجب کردند، گفت موقع مطالعه به روایتی رسیدم که حالم بد شد و دیگر نتوانستم مطالعه کنم، آن روایت این بود که امام صادق(ع) به حماد بن عیسی که از شاگردان‌شان بود، فرمودند تو بلدی نماز بخوانی؟ عرض کرد آقا روایات نماز را که فرمودید، من نقل کردم، فرمودند بلند شو، نماز بخوان، دو رکعت نماز خواند، امام صادق(ع) فرمودند تو خجالت نمی‌کشی؟ یقین دارم امام صادق(ع) که به او این جمله را فرمودند، به من هم می‌فرمایند.

حجت‌الاسلام عالی ابراز داشت: از آیت‌الله اراکی و آیت‌الله میلانی نقل شده است که وقتی آیت‌الله شیخ عبدالله گلپایگانی یکی از بهترین شاگردان آخوند خراسانی از دنیا رفت، یکی از خوبان ایشان را دید، از او سؤال کرد پس از مرگ چه اتفاقی افتاد؟ گفت وقتی از دنیا رفتم ملکین برای سؤال آمدند، پرسیدند چه چیز با خودت آورده‌ای؟ گفتم درس و بحث، تحقیقات علمی و تربیت شاگردان، آنها مناقشه کردند، نتوانستم جواب دهم، پرسیدند دیگر چه چیز آورده‌ای؟ گفتم نماز، روزه و عبادات، باز هم مناقشه کردند و گفتند از تو توقع بالاتری بود، نتوانستم جواب دهم، گفتند چه چیز آورده‌ای؟ گفتم اشک، توسل، زیارت و سینه زنی، باز هم گفتند از تو توقع بالاتری بود، دیگر چه چیز آوردی؟ گفتم دیگر هیچ چیز، گفتند داری؛ یک گوهر گران‌بهایی نزد ما داری، گفتم نه چیزی ندارم، گفتند وقتی برخی از همشهری‌های تو برای زیارت در نجف آمده بودند و مهمان شما شدند، برای پذیرایی چیزی نداشتی، برای قرض گرفتن به بیرون رفتی، کوچه بسیار تاریک بود، پایت به سنگی گرفت، به خدا گله کردی که من شاگرد آخوند خراسانی‌ام، چرا باید اینقدر وضع من خراب باشد، بعد خودت به خودت گفتی اینها میهمانان امیرمؤمنان(ع) هستند و با خودشان برکت آورده‌اند، وقتی این فکر را کردی، الحمدلله گفتی، آن فکر و الحمدلله خرج برزخ تو را درمی‌آورد.

وی یکی دیگر از شاه کلیدهای دین که هیچ نظیری ندارد، دستگاه سیدالشهدا(ع) دانست و گفت: کتاب کامل الزیارات حاوی نکته‌های ناب راجع به زیارت و اشک است که توسط ابن قولویه قمی استاد شیخ مفید نوشته شده، در این کتاب که حجمش حدود 500 صفحه است، 100 صفحه درباره بقیه معصومین(ع) و مابقی درباره امام حسین(ع) است، البته به این معنا نیست که امام حسین(ع) از پیامبراکرم(ص) بالاتر باشد، شکی نیست که به شهادت امام حسین(ع)، پیامبر(ص) از همه بالاتر بوده، سپس امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) و سپس امام حسن(ع)، اهل بیت(ع) در مقام نوری‌شان هم با هم اتحاد دارند نه کثرت اما امام حسین(ع) با شهادت مظلومانه بر دل ما اثری گذاشت که ارتباط مؤمنین با امام حسین(ع) بیشتر شد.

حجت‌الاسلام عالی با بیان این‌که انبیاء(ع) برای قرب احتیاج به گریه بر سیدالشهدا(ع) داشتند، ابراز داشت: میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می‌گوید من بچه کوچکی دارم، بدون این‌که کسی به او بگوید، اول محرم که می‌شود، خواب و خوراکش کم می‌شود./956/پ202/ب

ارسال نظرات