۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۳۵۲۹۴
جدیدترین اخبار از حضور میلیونی زائران اربعین حسینی؛

اعزام بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر ایرانی/ حضور ۱۶ میلیون زائر در کربلا تاکنون

خبرگزاری رسا ـ سه موکب ستاد بازسازی عتبات برای زائران،حضور شمخانی در مرز چزابه برای آگاهی از روند خدمات‌رسانی به زوار حسینی، روایت پیاده‌روی اربعین در یک مستند،کاهش ۲۰ درصدی نرخ مکالمه تلفن ثابت به همراه با عراق و آمادگی کربلا برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر حسینی از جمله جدیدترین اخبار اربعین است.
کربلاي معلا در آستانه اربعين

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، سه موکب ستاد بازسازی عتبات برای زائران،حضور شمخانی در مرز چزابه برای آگاهی از روند خدمات‌رسانی به زوار حسینی، روایت پیاده‌روی اربعین در یک مستند،کاهش 20 درصدی نرخ مکالمه تلفن ثابت به همراه با عراق و آمادگی کربلا برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر حسینی از جمله جدیدترین اخبار اربعین است.

 حضور 16 میلیون زائر عراقی و خارجی در کربلا تاکنون

وزیر دفاع عراق اعلام کرد که تاکنون 16 میلیون زائر عراقی و خارجی وارد کربلا شده‌اند.


"خالد العبیدی"، وزیر دفاع عراق روز پنج‌شنبه با هدف از اطلاع از طرح‌های امنیتی تدارک دیده شده برای حمایت از زائران مرقد امام حسین(ع) و مراسم اربعین وارد کربلا شد.


شایان ذکر است نخست وزیر و وزیر کشور عراق هم روز دوشنبه با هدف نظارت بر اجرای تدابیر امنیتی و خدماتی در کربلا به این استان سفر کردند.


استقبال زائران عراقی از شهردار تهران

محمدباقر قالیباف نیز که در پیاده روی بزرگ اربعین حضور دارد، صبح امروز با حضور در موکب امام رضا (ع) شباب الخمینی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موکب رفاهی فرهنگی، با زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به گفت و گو نشست و مورد استقبال آنان قرار گرفت.


امسال شهرداری تهران حضور فعالی در این مسیر دارد و در حفظ نظافت مسیر به شهرداری کربلا مدد می‌رساند.

موکب امام رضا (ع) در عمود 285 قرار دارد و یکی از بزرگترین موکب‌های مسیر محسوب می‌شود.

مسیر نجف به کربلا به وسیله تیرهای برق وسط جاده شماره گذاری شده است. این عمودها از شماره یک تا شماره 1452 را شامل می‌شود و بهترین راهنما برای طی کردن مسیر است.


اعلام آمادگی راهپیمایان اربعین حسینی برای اعزام به جبهه مبارزه با داعش

نمایندگان مراجع تقلید عراق که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی مستقر هستند، داوطلبانی که برای مبارزه با داعش و همراهی با ارتش عراق اعلام آمادگی می‌کنند را راهنمایی می‌کنند.


در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی، گروه کثیری از راهپیمایان با حضور در مراکز نمایندگی مراجع عظام تقلید عراق برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش اعلام آمادگی می‌کنند.


در مسیر راهپیمایی، برخی طلاب به نمایندگی از مراجع تقلید از جمله حضرت آیت‌الله سیستانی جهت پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و سیاسی حضور دارند، اما بیشتر کسانی که به آنها رجوع می‌کنند داطلبانی هستند که قصد دارند برای مبارزه با تروریست‌ها ثبت‌نام کنند.


یکی از طلابی که در عمود 350 جهت پاسخ‌گویی به سوالات شرعی راهپیمایان مستقر شده، با اعلام این خبر گفت: ما برای پاسخ به سوالات شرعی در این مکان مستقر شده‌ایم، اما بیشتر مراجعان ما کسانی هستند که درباره فتوای مراجع علیه تروریست‌ها از ما سؤال می‌کنند.


وی گفت: ما فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی را به این افراد اعلام می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم جهت ثبت‌نام و گذراندن دوره آموزش نظامی به مراکز ثبت‌نام ارتش مراجع کنند. باید بگویم که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان آن قدر زیاد است که نمی‌توان به حضور حتی بخشی از آنها در جبهه مبارزه با تروریست‌ها امیدوار بود.


دغدغه اصلی مسئولان برگشت زائران به میهن اسلامی است

سردار «علی فضلی» یادآور شد: در بازدیدهوایی که از محورهای مواصلاتی مرز مهران صورت گرفت، این محورها به یک پارکینگ نیمه متحرک تبدیل شده است. عشق و ارادت مردم به اباعبدالله الحسین (ع) وصف نشدنی است و امروز شاهد بزرگترین عملیات فرهنگی در دنیا هستیم.


سردار فضلی خاطرنشان کرد: با کار جهادی تمامی تمهیدات امنیتی و ترافیکی لازم برای بازگشت هموطنان به کشور اندیشیده شده است اما بایستی عزاداران عزیز با صبر و حوصله برگشت خود را به استان‌های کشور مدیریت کنند.


مداوای روزانه 20 هزار نفر از زائران اربعین در کربلا

معاون آموزشی و پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: هرچه به روز اربعین حسینی (ع) نزدیک‌تر می‌شویم ارائه خدمات به مشتاقان اباعبدالله الحسین نیز بیشتر می‌شود به طوری که به طور متوسط روزانه 20 هزار زائر از ملیت‌های مختلف در درمانگاه‌های ایجاد شده مداوا می‌شوند.


دکتر امین رضا طباطبایی افزود: این تعداد مراجعه کننده در سه پایگاه ثابت و 6 پایگاه موقت دائر شده در شهرهای نجف، کربلا و بین راهی توسط 210 نفر تیم پزشکی و امدادی مداوای سرپایی می‌شوند. عمده مشکلات زائران مراجعه کننده تاول پا، کوفتگی عضلات، علائم سرماخوردگی، عفونت‌های تنفسی و مشکلات گوارشی است.


وی گفت: برخی از مشکلات زائران مربوط به کهولت سن است و افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت هستند، لازم است داروهای خود را همراه داشته باشند و مرتب استفاده کنند. زائران با استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت بهداشت فردی از مبتلا شدن به بیماری‌های گوارشی جلوگیری کنند.


طباطبایی با اشاره به حجم بالای مراجعه به پایگاه‌های درمانی، افزود: بستری‌های موقت در چادرهای تعبیه شده انجام می‌شود و خدماتی همچون سرم گرافی، پانسمان و رفع کوفتگی عضلات در آنها صورت می‌گیرد.


خروج یک میلیون و 300 هزار زائر برای اربعین

سعید اوحدی، رییس سازمان حج وزیارت گفت: براساس آخرین گزارش نیروی انتظامی، تاکنون حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به قصد زیارت اربعین خارج شده اند.


وی یادآور شد: باید از فردا به مدت دو روز تمهیدات بازگشت زائران را فراهم کنیم. همچنین تاکنون حدود 100 هزار نفر نیز از مرزهای هوایی به مقصد بغداد و نجف رفته اند. ارائه خدمت به این تعداد زائر کار بزرگی است و 26 دستگاه و سازمان کار خدمت رسانی به زائران اربعین را بر عهده دارند.


اوحدی افزود: طرف عراقی به علت امکانات محدود برای پذیرایی از این تعداد زائر آمادگی نداشت. از زائرانی که در مسیر مهران هستند خواهش می‌کنیم، بازگردند و اجازه دهند که تمهیدات برای بازگشت زائران فراهم شود.


اوحدی افزود: امروز عده زیادی از زائران که از مرز مهران عبور کرده اند، به علت ترافیک سنگین در آن سوی مرز، نتوانستند عبور کنند و به مرزهای کشور بازگشتند. بر اساس آخرین اخبار جمعیت راهپیمایی در بین نجف و کربلا به خارج از نجف سرازیر شده است.


سه موکب ستاد بازسازی عتبات برای زائران

بیمارستان امام سجاد (ع) واقع در شهر کربلا، این روزها و در آستانه اربعین حسینی پذیرای هزار زائر ایرانی است.

علاوه بر دو موکب بزرگی که در شهر نجف برای اسکان زائرین از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات آماده شده است، سه موکب نیز در شهر کربلا به شکل چادر ایجاد شده که به گفته رییس ستاد بازسازی عتبات، مدیریت اجرایی آن توسط هیئت رزمندگان اسلام صورت می‌گیرد و مجموعا ظرفیت پذیرایی از 15 هزار زائر ایرانی را دارد.

یکی از این موکب ها، موکبی است که در بیمارستان در حال احداث امام سجاد (ع) برپا شده که علاوه بر خود بیمارستان، در محوطه آن نیز چادرهایی برای اسکان برپا شده است.

حضور شمخانی در مرز چزابه برای آگاهی از روند خدمات‌رسانی به زوار حسینی

علی شمخانی ضمن گفتگو با گروهی از زوار و بررسی مشکلات و نارسایی‌های موجود، در جلسه‌ای با حضورمسئولان ستاد اربعین حسینی مستقر در مرز چزابه، بر ضرورت تسریع در روند خدمت‌رسانی و ایجاد آمادگی‌های لازم برای بازگشت زائران تأکید کرد.

وی ضمن شرکت در مراسم عزاداری زوار حسینی، با اشاره به جهانی بودن پیام قیام امام حسین (ع)، گفت: راهپیمایی اربعین که بزرگ‌ترین اجتماع انسانی در جهان است، نمادی از پیشتازی امت اسلامی در حق‌جویی، ظلم‌ستیزی و مبارزه با مستکبران است.

شمخانی اجتماع اربعین حسینی را بازخوانی بی‌نظیرترین حماسه تاریخ بشر برای دفاع از ارزش‌های انسانی و تبیین چهره رحمانی دین حنیف اسلام خواند.
وی افزود: جنایات بی‌سابقه تروریست‌های تکفیری که به نام دین انجام می‌شود و حمایت پیدا و پنهان صهیونیسم بین‌الملل از آنان، برنامه‌ای گسترده برای مخدوش کردن چهره اسلام در جهان است.

روایت پیاده‌روی اربعین در یک مستند

مستند «سیاه مشق عشق» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین ارسلانی، روایت پیاده‌روی عاشقان سید و سالار شهیدان را در قاب تصویر به نمایش می‌گذارد.

در این مستند که صداپیشگی آن را نادر گهرسودی به عهده دارد، پیاده روی عاشقان اباعبدالله الحسین به سوی کربلا و پیاده روی برخی از عاشقان از نجف اشرف تا کربلا را به نمایش گذاشته می‌شود.

مستند «سیاه مشق عشق» به همت تأمین برنامه شبکه دو تهیه و تولید شده و اولین قسمت آن چهارشنبه، 19 آذر ساعت 15:10 به مدت 20 دقیقه از شبکه دو پخش شد و سه قسمت دیگر این مستند نیز در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (20، 21 و 22 آذر) ساعت 15:20 به روی آنتن می‌رود.

کاهش 20 درصدی نرخ مکالمه تلفن ثابت به همراه با عراق

محمدرضا بیدخام - معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران - با اعلام این مطلب گفت: در آستانه اربعین حسینی و به منظور تسهیل ارتباطات زائران عتبات عالیات از تاریخ 20 آذر لغایت 30 دی ماه مشترکینی که از درگاه (020) به جای کد دو صفر استفاده کنند از تخفیف 20 درصد شرکت مخابرات استان تهران بهره مند می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه مکالمه تلفن ثابت به همراه با کشور عراق 12 هزار و 500 ریال است که با توجه به تخفیف ارائه شده به مبلغ 9 هزار و 990 ریال کاهش یافته است.

آمادگی کربلا برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر حسینی

تاکنون هیچ‌گونه اقدام مخاطره‌آمیزی در هیچ یک از مسیرهای پیاده‌روی اربعین گزارش نشده و گروه‌های مردمی اعم از زن و مرد و کودک خردسال در مسیرهای پیاده‌روی طی طریق می‌کنند و نیروهای امنیتی با ایجاد کمترین محدودیت ها، امنیت وثیقی را فراهم کرده‌اند.

تاکنون هیچ گونه انفجار یا حمله تروریستی به عزاداران اربعین در هیچ یک از مسیرهای پیاد‌ه‌روی گزارش نشده است و امنیت کامل در راه‌های مواصلاتی بغداد و کاظمین و بصره به کربلای معلی برقرار است. گروه‌های مردمی به همراه خانواده اعم از زن و مرد و کودک خردسال در مسیرهای پیاده‌روی به وفور مشاهده می‌شود و نیروهای امنیتی با توسل به کمترین محدودیت‌ها، امنیت وثیقی را فراهم کرده و به شایعه‌ها پایان داده‌اند.

جمعیت زائران اربعین شوکه‌کننده است

نجف، مبداء حرکت است برای رسیدن به کربلا. زائرانِ اربعین پیاده و یا سواره از هر سو به این شهر می‌آیند تا قصه را آغاز کنند. ازدحام جمعیت در نجف به حدی است که ظاهر شهر را از حالت طبیعی خارج کرده است.

رسیدن به نجف مصائبی دارد که کم از سفر سخت کربلا نیست. هم به سختی وسیله نقلیه برای رسیدن به آن پیدا می‌شود و هم مسیر پیاده از مرز تا شهر، طولانی و خسته‌کننده است.

از مرز مهران تا نجف 120 کیلومتر راه است که این روزها به خاطر ایست‌های بازرسی پی در پی و حضور زائران پیاده، راه دو سه ساعته تا نجف را در بهترین حالت، چهار ساعته می‌توان طی کرد. بیشتر خودروها برای خلاصی از ازدحام جمعیت و ایست‌های بازرسی، راه‌های فرعی را برای رسیدن به نجف انتخاب می‌کنند، راه هایی که هیچ آبادی در حاشیه شان نیست و شب هنگام در سیاهی مطلق فرو می‌روند.
چند کیلومتر مانده به نجف باید پیاده رفت. ازدحام جمعیت اجازه نمی‌دهد وسایل نقلیه به شهر نزدیک شوند. زائران با بیرق‌ها و کوله پشتی و چرخ‌های دستی و گاه فارغ از هر باری به سمت هسته مرکزی نجف، حرم امیرالمومنین (ع) حرکت می‌کنند.

نجف در این سال‌ها بسیار تغییر کرده، هتل‌ها در حال قد کشیدن هستند، حتا انگلیسی‌ها هم به ساخت هتل مشغول شده‌اند. تعدادی پله برقی برای انتقال زائران به ارتفاعات شهر ساخته شده و حرم امیرالمومنین (ع) در حال توسعه است، اما با این حال هنوز خیابان‌های شهر خاکی و پوشیده از زباله است و غبار، غنیمتی است که هنگام تنفس در نجف، نصیبت می‌شود.

جمعیت زائران در شهر چند روز مانده تا اربعین آنقدر زیاد است که پوشش آن‌ها از توان اقامتگاه‌های شهر خارج شده است. زائران در هر گوشه، روی پتو و کارتن خوابیده‌اند، از محوطه سرپوشیده پله‌های برقی گرفته تا کنار گذر خیابان‌ها و هتل‌ها و صحن حرم حضرت علی (ع).

دستور روحانی برای کمک به زائران کربلا

رییس‌جمهور با اشاره به اجتماع بزرگ شیعیان در سرزمین مقدس کربلا، از تمام دستگاه‌های دولتی و مرزی خواست تا شرایط و امکانات را به گونه‌ای فراهم آورند که عاشقان خاندان عصمت و طهارت حداکثر بهره را از این سفر ببرند و به سلامت به وطن بازگردند.

کارگاه عملی نقاشی اربعین برگزار می‌شود

این کارگاه عملی یک روزه شنبه بیست و دوم آذرماه مصادف با اربعین حسینی (ع) برگزار می‌شود/این کارگاه عملی در مسیر دسته‌های اربعین حسینی (ع) در میدان بزرگ امام خمینی (ره) بر پا خواهد شد و بازدید برای عموم آزاد است.

نخستین «جایزه جهانی اربعین» برگزار می‌شود

در آستانه اربعین حسینی و همزمان با راهپیمایی عظیم دلدادگان آستان حضرت سیدالشهدا(ع) از سراسر جهان به سوی کربلای معلی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دوره «جایزه جهانی اربعین» را در ایران و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌کند.

مشارکت 7 هزار خودرو برای جابجایی زائران اربعین

الشمری از فرماندهی عملیات بغداد خواست زائرانی را که به سمت کربلای معلی پیاده در حال حرکت هستند، با شیوه‌های باندهای تروریستی آگاه کرده و فعالیتهای مشکوک را برای خنثی سازی توطئه‌های تروریستی رصد کنند.

وی گفت: گروههای تروریستی و داعشی‌ها برای سوء استفاده از چنین مناسبتهایی با هدف بازی با آتش طایفه گری از طریق ضربه زدن مناطق مشخص یا سوء استفاده از برخی منافذ یا شکافها برای گرفتار کردن زائران در کمین‌های خود با هدف تلفات بیشتر تلاش می‌کنند که نیروهای امنیتی باید با آگاه سازی زائران، این توطئه‌ها را خنثی کنند.

مشارکت هفت هزار خودرو در جابجایی زائران اربعین حسینی

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد حدود هفت هزار خودرو در طرح جابجایی زائران اربعین حسینی مشارکت می‌کنند و خدمات لازم به زائران ارائه خواهد شد.

انجام 140 پرواز برای انتقال 25 هزار زائر اربعین از لبنان، ایران، کویت و بحرین

140 پرواز از فرودگاههای لبنان، کویت، بحرین و ایران برای انتقال 25 هزار زائر به عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی انجام شده است.

درخواست از مردم واسط برای انتقال زائران ایرانی

جمعیت هلال احمر استان واسط عراق از مردم استان به ویژه مناطق الکوت، بدره و حصان در نزدیکی گذرگاه مرزی زرباطیه با جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد با خودروهای خود به این گذرگاه حرکت کنند تا هزاران زائر ایرانی جا مانده در مناطق نزدیک گذرگاه را منتقل کنند.

وضعیت آب و هوای عراق در روز اربعین

اداره هواشناسی عراق روز چهارشنبه پیش بینی کرد که آسمان در روز شنبه همزمان با اربعین حسینی، صاف تا کمی ابری همراه با فرصت بارندگی در شب با دمای هوای 21 درجه خواهد بود./840/د101/ب6

ارسال نظرات