۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۲۳۵۴۵۴
مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کاشان:

علما اهتمام ویژه‌ای به پیاده روی اربعین حسینی دارند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کاشان برگزاری مراسم چهلمین روز، اربعین را فقط متعلق به امام حسین(ع) دانست و با بیان این که اربعین برای ائمه دیگر وجود ندارد گفت: مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی خود را مُقیّد می دانستند برای اربعین امام حسین(ع) با پای پیاده به سوی کربلا حرکت کنند.
حجت الاسلام سيد مجتبي جواهريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید مجتبی جواهریان مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه شهرستان کاشان بعد از ظهرامروز در جمع مردم عزادار شهرستان کاشان اعداد را در تاریخ اسلام مهم دانست و یادآورشد: این چه رازی در عدد 7 است که حجاج در کنگره عظیم حج باید 7 مرتبه دور خانه را طواف می کنند و 7 مرتبه سعی صفا و مروه انجام می دهند.  

 

وی همچنین با اشاره به این که عدد 40 در قرآن نیز آمده است گفت: در قرآن آمده است که انسان در 40 سالگی به بلوغ عقلانی می رسد و یا در روایات است انسانی که از دنیا می رود اگر 40 انسان مومن بر مومن بودن او شهادت بدهند که در زمان حیات او به غیر از خیر و برکت و محبت چیزی از او ندیده اند خداوند نیز به واسطه شهادت این 40 نفر او را در آمرزش و غفران خودش قرار می دهد.

 

حجت الاسلام جواهریان یادآورشد: در روایت دیگری مرحوم صدوق نقل می کند در زمان حضرت داود شخصی‌که بین قوم بنی اسرائیل خیلی مورد عنایت و توجه قرار داشت و کارهای ظاهری خوبی داشت اما باطن و درونش خلاف ظاهرش بود و خود را طوری آراسته کرده بود که همه از او استفاده معنوی می بردند اما در درونش فردی بی توجه به خدا بود و خداوند احوالات او را برای حضرت داود بیان کرد.

 

وی افزود: وقتی این فرد از دنیا رفت 40 نفر از قوم بنی اسرائیل شهادت به خوب او دادند اما هنگامی که او را غسل و دفن می کردند حضرت داود در مراسم شرکت نکرد خداوند به حضرت داود گفت چرا در مراسم کفن و دفن شرکت نکردی گفت خدایا من از احوالات او به واسطه تو با خبر بودم، خداوند در جواب حضرت داود گفت، من به خاطر شهادت 40 مومن بنی اسرائیل گناه او را آمرزیدم.  

 

وی همچنین یاد آورشد: در روایت دیگری  است که اگر فردی شُرب خمر کرد و یا غیبت مسلمانی را انجام داد تا 40 روز نماز و روزه آنها به درگاه خدا مورد قبول قرار نمی گیرد.

 

به گفته وی در کتاب جامع الاخیار از رسول اکرم(ص) رویات است، اگر کسی غیبت زن و یا مرد مسلمانی را انجام دهد تا 40 روز نماز و روزه او مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد مگر این که از او راضی شود.  

 

مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه شهرستان کاشان یاد آور شد: در روایات دیگری آمده است، اگر فردی 40 بار سوره حمد را برای شفای بیماری بخواند خداوند متعال او را مورد توجه خود قرارخواهد داد.

 

حجت الاسلام جواهریان در ادامه با اشاره به این که در روایات پیرامون عدد 40 مسائل زیادی مطرح شده است افزود: رسول گرامی پیامبراکرم(ص) نیز در سن 40 سالگی به رسالت مبعوث می شود.

 

وی همچنین برگزاری مراسم چهلمین روز، اربعین را فقط متعلق به امام حسین(ع) دانست و با بیان این که اربعین برای ائمه دیگر وجود ندارد گفت: مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی خود را مُقیّد می دانستند برای اربعین امام حسین(ع) با پای پیاده به سوی کربلا حرکت کنند.  

 

حجت الاسلام جواهریان در ادامه با اشاره به این که پیاده روی در اربعین برای رسیدن به حرم اباعبدالله الحسین(ع) درگذشته هم بوده است گفت: پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برای رفتن به مکان های مقدس و خانه خدا با پای پیاده می رفتند به طوری که علما و بزرگان ما نیز مُقیّد به این کار بودند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات