۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۲۳۵۴۸۱
به مناسبت اربعین حسینی؛

ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» به مناسبت اربعین حسینی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
اربعين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» شامل بخش‌های مختلفی همچون مقالات، چندرسانه‌ای، ویژه نامه مرتبط، گالری، احادیث، کارت پستال، پرسش و پاسخ، پیامک و مقالات مرتبط  در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.

 

از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به «ارزش و جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «جابر نخستین زائر امام حسین(ع)»، «بزرگداشت اربعین و پرسش ‌هایی درباره این روز»، «پژوهشی در اربعین حسینی»، «گام به گام تا اربعین شهیدان»، «نجات بشریت رمز جاودانگی‌ حماسه‌ عاشورا»، «امام حسین و زیارت أربعین»، «اربعین در اشعار فارسی»، «شرحی بر زیارت اربعین»، «چهل روز اندوه»، «مأموریت چهل روزه اهل بیت(ع) در نهضت عاشورا» و «نهضت حسین (ع) از نظر رهبران مذهبى ، علمى و سیاسى» اشاره کرد.

 

زیارت اربعین

در ذیل مقاله‌ای از این ویژه‌نامه می‌خوانیم: راحت زیستن، آرزوی تمامی انسان‌ها است، اما انسان به یقین نمی‌­داند که راحت حقیقی خود را در کجا بجوید. انسان کامل که متن ظاهر و اسرار باطن عالم را می‌­شناسد، بهترین راهنماست که جامعه با اطاعت از او به کمال و سعادت برسد.

 

امامان نمونه‌­ای از این انسان­‌های کامل و بهترین راهنمایان برای رسیدن به سر منزل مقصود و سعادت هستند که آن چنان که شایسته است شناخته نمی‌­گردند، و ابعاد وجودیشان بعد از شهادت آنان و به تدریج شناخته می­‌شود و ارزش واقعی عظمتشان اندک اندک و ده­‌ها سال پس از شهادت آنان آشکار می­‌گردد.1

 

 در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین علیه­‌السلام همان هدف رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله دانسته شده است. این امام همام با نثار خون خود­، ا­هداف رسالت انبیای الهی؛ یعنی عالم کردن مردم و عاقل نمودن آنها با تهذیب نفس را تجلی بخشید2، تا مردم را از جهالت، سرگردانی و گمراهی نجات دهد.

 

حماسه بزرگی، که امام حسین علیه السلام، با خاندان و یاران باوفایشان در محرم سال 61 هجری رقم زد دارای چنان عظمتی است که در طول چهارده قرن مسلمانان و آزادگان جهان متناسب با شرایط عصر و نسل خود، پیام­‌های آن را دریافته و آن قیام بزرگ را اسوه قیام­‌های حق طلبانه خویش علیه ظلم و بیداد قرارداده‌­اند3 و زمان به عنوان یکی از عوامل روشنگر حقایق راز تداوم معارف ایشان که همانا توحید و حفظ ارزش‌های دینی است را بر همگان آشکار گردانیده است­­4، تا با ژرفا یافتن ادراک بشری، موانع شناخت و ایمان به حقایق برطرف گردد.

 

جایگاه اربعین حسینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: اهمیت اربعین از کجاست ؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید می گذرد ، چه خصوصیتی دارد ؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت حسین زنده شد و این چیز بسیار مهمی است.

 

شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد یعنی حسین بن علی و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند ، اما بنی امیه موفق می شدند همانطور که خود حسین را و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند.ببینید در این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت ؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری می گذاشت، آیا این خاطره در تاریخ هم ، برای نسلهای بعد هم ، برای گرفتاری ها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدیهای دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت ؟ اگر حسین شهید می شد، اما مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمی فهمیدند که حسین شهید شده، آیا این خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟

 

 می بینید که هیچ اثری نداشت ، بله حسین که شهید می شد ، خود او به اعلی علیین رضوان خدا می رسید ، شهیدانی که کسی نفهمید و در غربت ، در سکوت ، در خاموشی شهید شدند، به اجر خودشان در آخرت رسیدند، روح آنها فتوح و گشایش را در درگاه رحمت الهی به دست آورد ، اما آیا چقدر درس شدند، چقدر اسوه شدند ، درس ، آن شهیدی می شود که شهادت او و مظلومیت او را نسل های معاصر و آینده او بدانند و بشنوند، درس و اسوه آن شهیدی می شود که خون او بجوشد و در تاریخ سرازیر بشود، مظلومیت یک ملت آن وقتی می تواند زخم پیکر ستم کشیده شلاق خورده ملت ها را شفا بدهد و مرهم بگذارد که این مظلومیت فریاد بشود ، این مظلومیت به گوش انسانهای دیگر برسد ، برای همین است که امروز ابرقدرتها صدا توی صدا انداختند که صدای ما بلند نشود ، برای همین است که حاضرند پولهای گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی چرا به وجود آمد، با چه انگیزه ای، با دست که، با تحریک که.

 

آن روز هم دستگاههای استکباری ، حاضر بودند هر چه دارند خرج کنند به قیمت این که نام و یاد حسین و خون حسین و شهادت عاشورا مثل درس در مردم آن زمان و ملتهای بعد باقی نماند و شناخته نشود . البته در اوائل کار درست نمی فهمیدند که چقدر مطلب با عظمت است. هر چه بیشتر گذشت، بیشتر فهمیدند.

 

در اواسط دوران بنی عباس حتی قبر حسین بن علی علیه السلام را ویران کردند ، آب انداختند ، خواستند از او هیچ اثری باقی نماند . نقش یاد و خاطره شهیدان و شهادت این است ، شهادت بدون خاطره ، بدون یاد ، بدون جوشش خون شهید ، اثر خودش را نمی بخشد و اربعین آن روزی است که برافراشته شدن پرچم پیام شهادت کربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست . حالا چه در اربعین اول ، خانواده امام حسین علیه السلام به کربلا آمده باشند و چه نیامده باشند.

 

اما اربعین اول آن روزی است که برای اولین بار زائران شناخته شده حسین بن علی به کربلا آمدند ؛ جابربن عبدالله انصاری است و عطیه از اصحاب پیغمبر ، از یاران امیر المومنین و آمدند آن جا و جابربن عبدالله حتی نابینا بود - آن طور که در نوشته ها و اخبار هست - و دستش را عطیه گرفت و برد روی قبر حسین بن علی گذاشت و او قبر را لمس کرد و گریه کرد و با حسین بن علی علیه السلام حرف زد و با آمدن خود و با سخن گفتن خود خاطره حسین بن علی را زنده کرد و سنت زیارت قبر شهداء را پایه گذاری کرد . یک چنین روزمهمی است روز اربعین.

 

حرکت امام حسین(ع) براى اقامه‏ى حق و عدل بود: «انّما خرجت لطلب‏الاصلاح فى امّة جدّى ارید ان امر بالمعروف وانهى عن‏المنکر ...»( بحارالانوار، ج 44، ص 329). در زیارت اربعین که یکى از بهترین زیارات است، مى‏خوانیم: «و منح‏النّصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من‏الجهالة و حیرةالضّلاله». آن حضرت در بین راه، حدیث معروفى را که از پیامبر(ص) نقل کرده‏اند، بیان مى‏فرمایند: «ایهاالنّاس انّ رسول‏اللَّه صلّى‏اللَّه علیه و اله و سلّم قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرم‏اللَّه ناکثا لعهداللَّه مخالفا لسنة رسول‏اللَّه صلّى‏اللَّه علیه و اله و سلم یعمل فى عباداللَّه بالاثم والعدوان فلم یغیّر علیه بفعل و لاقول کان حقّا على‏اللَّه ان یدخله مدخله» (بحارالانوار، ج 44، ص 382).

 

تمام آثار و گفتار آن بزرگوار و نیز گفتارى که درباره‏ى آن بزرگوار از معصومین رسیده است، این مطلب را روشن مى‏کند که غرض، اقامه‏ى حق و عدل و دین خدا و ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است. غرض، ادامه‏ى راه پیامبر اکرم(ص) و دیگر پیامبران بوده است که: «یا وارث ادم صفوةاللَّه یا وارث نوح نبىّ‏اللَّه ...»( مفاتیح‏الجنان، زیارت وارث‏) و معلوم است که پیامبران هم براى چه آمدند: «لیقوم‏النّاس بالقسط». اقامه‏ى قسط و حق و ایجاد حکومت و نظام اسلامى.

 

اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهى خاندان پیامبر(ص)، یاد نهضت حسینى براى همیشه جاودانه شد و این کار پایه‏گذارى گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلى، در حوادث گوناگون - از قبیل شهادت حسین‏بن‏على(علیه‏السّلام) در عاشورا - به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسلهاى بعد، از دستاورد شهادت استفاده‏ى زیادى نخواهند برد.

 

درست است که خداى متعال، شهدا را در همین دنیا هم زنده نگه مى‏دارد و شهید به طور قهرى در تاریخ و یاد مردم ماندگار است؛ اما ابزار طبیعى‏یى که خداى متعال براى این کار - مثل همه‏ى کارها - قرار داده است، همین چیزى است که در اختیار و اراده‏ى ماست. ما هستیم که با تصمیم درست و بجا، مى‏توانیم یاد شهدا و خاطره و فلسفه‏ى شهادت را احیا کنیم و زنده نگهداریم.

 

رمز زنده‏ ماندن واقعه‏ عاشورا

 اگر زینب‏کبرى‏(سلام‏اللَّه‏علیها) و امام سجّاد(صلوات‏اللَّه‏علیه) در طول آن روزهاى اسارت - چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام وبعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سالهاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند - مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه‏ى عاشورا و هدف حسین‏بن‏على و ظلم دشمن را بیان نمى‏کردند، واقعه‏ى عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‏ماند.

 

چرا امام صادق(علیه‏الصّلاة والسّلام) - طبق روایت - فرمودند که هر کس یک بیت شعر درباره‏ى حادثه‏ى عاشورا بگوید و کسانى را با آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد؟(1) چون تمام دستگاههاى تبلیغاتى، براى منزوى کردن و در ظلمت نگهداشتن مسأله‏ى عاشورا و کلاً مسأله‏ى اهل‏بیت، تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و قضیه چه بود. تبلیغ، این‏گونه است. آن روزها هم مثل امروز، قدرتهاى ظالم و ستمگر، حداکثر استفاده را از تبلیغات دروغ و مغرضانه و شیطنت‏آمیز مى‏کردند. در چنین فضایى، مگر ممکن بود قضیه‏ى عاشورا - که با این عظمت در بیابانى در گوشه‏یى از دنیاى اسلام اتفاق افتاده - با این تپش و نشاط باقى بماند؟ یقیناً بدون آن تلاشها، از بین مى‏رفت.

 

آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسین‏بن‏على(علیه‏السّلام) بود. به همان اندازه که مجاهدت حسین‏بن‏على(علیه‏السّلام) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (علیهاالسّلام) و مجاهدت امام سجّاد(علیه‏السّلام) و بقیه‏ى بزرگواران، دشوار بود. البته صحنه آنها، صحنه‏ى نظامى نبود؛ بلکه تبلیغى و فرهنگى بود. ما به این نکته‏ها باید توجه کنیم.

 

درسى که اربعین به ما مى‏دهد

درسى که اربعین به ما مى‏دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‏ى شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببینید از اول انقلاب تا امروز، تبلیغات علیه انقلاب و امام و اسلام و این ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبلیغات و طوفانى که علیه جنگ به راه نیفتاد جنگى که دفاع و حراست از اسلام و میهن و حیثیت و شرف مردم بود. ببینید دشمنان علیه شهداى عزیزى که جانشان - یعنى بزرگترین سرمایه‏شان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه کردند و مستقیم و غیرمستقیم، با رادیوها و روزنامه‏ها و مجله‏ها و کتابهایى که منتشر مى‏کردند، در ذهن آدمهاى ساده‏لوح در همه جاى دنیا، چه تلقینى توانستند بکنند.

 

حتّى افراد معدودى از آدمهاى ساده‏دل و جاهل و نیز انسانهاى موجّه و غیر موجّهى در کشور خودمان هم، در آن فضاى ملتهب جنگ، گاهى حرفهایى مى‏زدند که ناشى از ندانستن و عدم احاطه به حقایق بود. همین چیزها بود که امام عزیز را برمى‏آشفت و وادار مى‏کرد که با آن فریاد ملکوتى ، حقایق را با صراحت بیان کند.

 

اگر در مقابل این تبلیغات، تبلیغات حق نبود و نباشد و اگر آگاهى ملت ایران و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان، در خدمت حقیقتى که در این کشور وجود دارد، قرار نگیرد، دشمن در میدان تبلیغات غالب خواهد شد. میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکى است. البته، اکثریت قاطع ملت و آحاد مردم ما، به برکت آگاهىِ ناشى از انقلاب، در مقابل تبلیغات دشمن بیمه هستند و مصونیت پیدا کرده‏اند. از بس دشمن دروغ گفت و چیزهایى را که در مقابل چشم مردم بود، به عکس و واژگون نشان داد و منعکس کرد، اطمینان مردم ما نسبت به گفته‏ها و بافته‏ها و یاوه‏گوییهاى تبلیغات جهانى ، بکلى سلب شده است.

 

دستگاه ظالم جبار یزیدى با تبلیغات خود، حسین‏بن‏على(ع) را محکوم مى‏ساخت و وانمود مى‏کرد که حسین‏بن‏على(ع) کسى بود که بر ضد دستگاه عدل و حکومت اسلامى و براى دنیا قیام کرده است!! بعضى هم، این تبلیغات دروغ را باور مى‏کردند. بعد هم که حسین‏بن‏على(علیه‏السّلام)، با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع، به وسیله‏ى دژخیمان در صحراى کربلا به شهادت رسید، آن را یک غلبه و فتح وانمود مى‏کردند! اما تبلیغات صحیح دستگاه امامت، تمام این بافته‏ها را عوض کرد. حق، این گونه است.

 

نجات بشریت رمز جاودانگی‌ حماسه‌ عاشورا

در این مقاله از ویژه نامه آمده است: تحقیق‌، بررسی‌ و تحلیل‌ رمز جاودانگی‌ حماسة‌ عاشورا و این‌که‌ چه‌ سرّی‌ در خلق ‌و ایجاد این‌ حماسة‌ جاوید نهفته‌ است‌ که‌ تا امروز، به‌ عنوان‌ حماسه‌ای‌ ماندگار در تاریخ ‌بشر، مطرح‌ گردیده‌ و وجدان‌های‌ بیدار و آگاه ‌، پس‌ از گذشت‌ هزار و چند صد سال‌، هم‌چنان‌ آفرینندگان‌ این‌ حماسة‌ عظیم‌ راستایش‌ می‌کنند و در نهضت‌ها وحرکت‌های ‌اصلاحی‌ خود ، از این‌ حماسه ‌، الهام‌ می‌گیرند ، نیازمند بررسی‌ همه‌ جانبة‌ این‌ حماسة ‌عظیم‌ است‌.

 

نقش‌ رهبری‌ در جاودانگی‌ حماسه‌ عاشورا

حماسة‌ عاشورا را جگر گوشة‌ حضرت‌ زهرا آفرید و آن‌ را رهبری‌ کرده‌ است‌، بی‌شک‌، مرکز ثقل‌ هر حماسه‌ای‌، رهبری‌ آن‌ می‌باشد و رهبری‌ نهضت‌ عاشورا نیز تحت‌ زعامت‌ سرور و سیّد شهیدان‌ حضرت‌ ابا عبدالله الحسین‌(ع) می‌باشد؛ حسینی‌ که‌ ازجانب‌ حضرت‌ رسول‌ اکرم‌(ص) مصباح‌ هدایت‌ و سفینة‌ نجات‌ خوانده‌ شده‌ است‌، حسینی‌که‌: «دستان‌ مبارک‌ پیامبر اسلام‌(ص) نخستین‌ محلی‌ بود که‌ امام‌ حسین‌(ع) پس‌ ازولادت‌، در آن‌ جای‌ گرفت‌«.

 

حسینی‌ که‌: «نپذیرفتن‌ ظلم‌ را سنت‌ نهاد و همة‌ کسانی‌ که‌ تن‌ به‌ ذلت‌ نمی‌دهند، به‌ آن‌ حضرت‌ اقتدا می‌کنند».

 

یقیناً نقش‌ رهبری‌ در حماسة‌ عاشورا از عوامل‌ عمدة‌ جاودانگی‌ این‌ حماسه‌ عظیم ‌به‌ شمار می‌رود و اگر در طول‌ تاریخ‌ انبیا و ائمة‌ معصوم دقت‌ کنیم‌، متوجه‌ خواهیم‌ شد که‌ هرکدام‌ از پیامبران‌ و ائمه‌، برای‌ دعوت‌ و هدایت‌ انسان‌ها به‌ خدا پرستی‌، حرکت‌ها و نهضت‌هایی‌ را رهبری‌ نموده‌اند و با رهبری‌ خودشان‌، علاوه‌ بر انجام‌ ماموریت‌ الهی‌ و رسالت‌ خود، توانسته‌اند تصویری‌ روشن‌ از حرکت‌ و نهضت‌ خود را برای‌ نسل‌های‌ بعدی ‌به‌ یادگار بگذارند و هرکدام‌ نیز حاوی‌ پیام‌هایی‌ بس‌ پر محتوا بوده‌اند تا بلکه‌ اهل‌ معرفت ‌و کمال‌ را در پیمودن‌ راه‌ کمال‌ و سعادت‌، رهنمون‌گردند.

 

در این‌ میان‌، حضرت‌ امام‌ حسین‌(ع) با خلق‌ حماسة‌ عاشورا و رهبری‌ آن‌، در دانشگاه‌ کربلا، درس‌ عزّت ‌، شجاعت‌، شهامت‌، صبر و استقامت‌، مروّت‌، کرامت‌، سخاوت‌،گذشت‌، شهادت‌ و جهاد، تن‌ ندادن‌ به‌ ذلّت‌، تسلیم‌ شدن‌ در برابر امر و خواستة‌ الهی‌، ایستادگی‌ در راه‌ حق‌ و... را به‌ نسل‌های‌ بعد از خود و وجدان‌های‌ بیدار و آگاه‌ داد.

 

مگر می‌شود درس‌های‌ پر محتوای‌ حماسة‌ عاشورا که‌ هر یک‌ به‌ وسعت‌ تاریخ‌ معنادارند و توسط‌ معلّم‌ بزرگ‌ آن‌، طی‌ 24 ساعت‌ به‌ تشنگان‌ معرفت‌، کمال‌ و جهاد و شهادت‌عرضه‌ شد و برای‌ بیدار دلان ‌، فتح‌ بابی‌ شد برای‌ پیمودن‌ و فتح‌ قله‌های‌ رفیع‌ سعادت‌ و کمال‌، در دل‌ تاریخ‌، به‌ دست‌ فراموشی‌ سپرده‌ شود! چراکه‌ درس‌ عزّت ‌، شهادت‌، شجاعت ‌، شهادت‌ و... هریک‌ بوی‌ جاودانگی‌ می‌دهند و برای‌ همیشه‌ جاودانه‌ خواهند ماند خصوصاً اگر این‌ درسها توسط‌ امام‌ معصوم‌ و در دانشگاه‌ الهی‌ و در میان‌ امواج‌ خون‌، طی‌ حماسه‌ای‌ الهی‌ عرضه‌ شود.

 

نقش‌ ائمه‌ معصومین‌ در جاودانه‌ ماندن‌ حماسة‌ عاشورا

بی‌ تردید بعد از حماسة‌ عاشورا، امویان‌ سخت‌ در تلاش‌ و تکاپو بودند تا این‌که ‌برای‌ حفظ‌ حکومت‌ و موقعیت‌ خودشان‌، نام‌ امام‌ حسین‌(ع) و واقعة‌ شهادت‌ آن‌ حضرت‌ را انکار نمایند و تا حد امکان‌، در دراز مدت‌، حماسة‌ عاشورا را در اذهان‌ مردم‌ به‌دست‌ فراموشی‌ بسپارند. ولی‌ آگاهی‌ و هوشیاری‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌: مانع‌ رسیدن ‌دشمنان‌ اهل‌ بیت‌، به‌ اهداف‌ پلیدشان‌ شد و حماسة‌ عاشورا هم‌چنان‌ توانست‌ علی‌ رغم‌ تبلیغات‌ گسترده‌ دشمنان‌ برای‌ انحراف‌ افکار عمومی‌، جایگاه‌ خود را به‌ عنوان‌ حماسه‌ای‌ جاوید ، در طول‌ تاریخ‌ حفظ‌ کند.

 

از جمله‌ برنامه‌های‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ در زمینه‌ جاودانه‌ نگه‌ داشتن‌حماسة‌ عاشورا، می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ نمود:

 

الف‌ - گریه‌ و بکاء:

از اموری‌ که‌ در سیرة‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ در خصوص‌ِ عاشورا به‌ وضوح‌ دیده‌می‌شود، مسئله‌ «گریه‌ و بکاء» است‌ که‌ هم‌ خود آن‌ بزرگواران‌ در سوگ‌ امام‌ حسین‌(ع) و یارانش‌ اشک‌ می‌ریخته‌ و گریه‌ می‌کردند و هم‌ دیگران‌ را بر گریه‌ و ندبه‌ تشویق‌ می‌نمودند. به‌ عنوان‌ نمونه‌ از امام‌ صادق‌(ع) نقل‌ شده‌است‌ که‌: «حضرت‌ امام‌ سجاد(ع)چهل‌ سال‌ بر پدرش‌ گریست‌«.

 

پس‌ ملاحظه‌ می‌کنیم‌ که‌ خاندان‌ حسینی‌ بر طبق‌ تعالیم‌ عالی‌ اسلام‌ و بر وفق‌سنن‌ اسلامی‌، با دستور گریستن‌ بر ابا عبدالله الحسین‌(ع) و زیارت‌ کردن‌ آن‌ حضرت‌، زمینه‌ای‌ فراهم‌ کرده‌اند که‌ هرگز این‌ چراغ‌ پر فروغ ‌، خاموشی‌ نپذیرد.

 

ب‌ ـ تبیین‌ اهداف‌ نهضت‌ عاشورا

ائمه‌ معصومین برای‌ خنثی‌ نمودن‌ تبلیغات‌ مسموم‌ دشمنان‌ در زمینة‌ تحریف‌ نهضت‌ عاشورا و نادرست‌ جلوه‌ دادن‌ قیام‌ امام‌ حسین‌(ع) نیز ساکت‌ ننشستند و با بیان‌ اهداف‌ نهضت‌ امام‌ حسین‌(ع) سعی‌ نمودند که‌ افکار عمومی‌ را به‌ حقایق‌ نهضت‌، آگاه‌ سازند.

 

برای‌ نمونه‌ در زیارت‌ اربعین‌ که‌ صفوان‌ جمّال‌ از امام‌ صادق‌(ع) نقل‌ کرده‌ است‌، این‌ عبارت‌ آمده‌:

«و بذل‌ مهجة‌ فیک‌ لینقذ عبادک‌ من‌ الجهالة‌ وحیرة‌ الظلالة‌«.

در این‌ عبارت‌، کاملاً مشهود است‌ که‌ این‌ قیام‌ مقدس‌، برای‌ جلوگیری‌ از انحراف ‌وضلالت‌ وهم‌ در جهت‌ نجات‌ جامعه‌ از جهل‌ و نادانی‌ بوده‌ است‌«.

 

پس‌ قیامی‌ با این‌ هدف‌ و مختصات‌ می‌بایست‌ تنها در قلمرو جغرافیایی‌ نینوا محدود نمی‌شد و با شکافتن‌ مرزهای‌ جغرافیایی‌ و عقیدتی‌، جاودانه‌ می‌ماند و این‌ امر هم‌با تلاش‌ و مجاهدت‌های‌ ائمة‌ معصومین‌ و اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ میسّر گردید و حماسة‌ عاشورا جاودانه‌ ماند.

 

هم‌چنین‌ ائمة‌ معصومین‌: توانستند با « نشر احکام‌ الهی‌ و برگزاری‌ مراسم‌سوگواری‌ و عزاداری‌ برای‌ سید الشهدا و گرامیداشت‌ مقام‌ و منزلت‌ شهدای‌ کربلا، به‌ این ‌فرمایش‌ حضرت‌ رسول‌ اکرم‌(ص) جامة‌ عمل‌ بپوشانند که‌ فرمود: «ان‌ لقتل‌ الحسین‌ حرارة‌ فی‌ قلوب‌ المؤمنین‌ لا تبرد ابداً؛ حرارتی‌ که‌ از شهادت‌ حسین‌ در دلهای‌ مؤمنین‌ است‌ ، هرگز سرد نخواهد شد».

 

پس‌ تلاش‌ها و مجاهدت‌های‌ ائمه‌ معصومین‌ نیز در زنده‌ نگهداشتن‌ و جاودانه‌ ساختن‌ حماسه‌ عظیم‌ عاشورا شایستة‌ تامل‌ می‌باشد.

 

نقش‌ حضرت‌ زینب‌ در جاودانه‌ ماندن‌ حماسة‌ عاشورا

به‌ تحقیق‌ برای‌ صدور پیام‌ عاشورا، حضور سخنگوی‌ پرتوانی‌ همچون‌ زینب‌ لازم‌ بود تا با به‌ جان‌ خریدن‌ تمام‌ مصایب‌ و مشکلات‌ و سنگینی‌ بار رسالت‌، پیام‌ خون‌ شهیدان‌ بویژه‌ برادر بزرگوارش‌ را به‌ توده‌های‌ مردم‌ برساند و حماسة‌ عاشورا را به‌ عنوان‌حماسه‌ای‌ جاوید در طول‌ تاریخ‌ به‌ یادگار بگذارد.

 

هم‌چنین‌ در کنار این‌ رسالت‌ بزرگ‌، ماموریت‌های‌ دیگری‌ نیز بر عهدة‌ حضرت‌زینب‌ بود که‌ هریک‌ به‌ نحوی‌ در جاودانگی‌ بخشیدن‌ به‌ حماسة‌ عاشورا مؤثر بوده‌اند که‌ از جملة‌ آنها می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ کرد:

 

1 ـ تبیین‌ امامت‌ و خلافت‌ رسول‌ خدا(ص) و معرفی‌ امام‌ برای‌ مردم‌، خصوصاً مردمی‌ مثل‌ مردم‌ شام‌ که‌ در طول‌ پنجاه‌ سال‌ پس‌ از رحلت‌ رسول‌ خدا در فضای‌ پرشده‌ از تبلیغات‌ بنی‌ امیه‌، زیسته‌اند و نه‌ مفهوم‌ امامت‌ را می‌دانند و نه‌ مصداقی‌ از آن‌ جز معاویة‌ ستمگر بر خود ندیده‌اند.

 

2 ـ معرفی‌ چهرة‌ واقعی‌ بنی‌ امیه‌ که‌ در مدت‌ چهل‌ سال‌ حکومت‌ معاویه‌ زیر پرده‌ تزویر و ابهام‌ مانده‌ بود ، با بیان‌ جنایت‌های‌ آنان‌ و ذکر ماهیتشان‌.

 

3 ـ بیان‌ جنایت‌های‌ بنی‌ امیه‌ و عوامل‌ آنها در فاجعة‌ کربلا که‌ از هیچ‌ جنایتی‌ فروگذار نکردند.

 

4 ـ پیش‌گیری‌ از تحریف‌ حادثة‌ کربلا به‌ وسیله‌ دشمن‌ با بیان‌ اهداف‌ و انگیزه‌های‌ آن‌.

 

5 ـ بهره‌گیری‌ از جوشش‌ این‌ خون‌، برای‌ ریشه‌ کن‌ کردن‌ بنی‌امیه‌.

 

6 ـ سرپرستی‌ از زنان‌ و کودکان‌ معصوم‌ و اهل‌ بیت‌ و حفظ‌ آنها از جنایات‌ دشمن‌ وحفظ‌ جان‌ امام‌(حضرت‌ زین‌ العابدین‌ علیه السلام).

 

7 ـ کنترل‌ زنان‌ و کودکان‌ از هرگونه‌ عمل‌ و حرکتی‌ که‌ نشانه‌ ضعف‌ و زبونی‌است‌.

 

8 ـ محو کردن‌ آثار تبلیغات‌ پنجاه‌ ساله‌ بنی‌ امیه‌ بر علیه‌ علی‌(ع) و اهل‌ بیت‌خصوصاً در منطقة‌ شام‌.

 

بی‌ شک‌، انجام‌ چنین‌ رسالت‌ عظیم‌ و گسترده‌ای‌ تنها از عهدة‌ حضرت‌ زینب‌ بر می‌آمد و می‌شود گفت‌ که‌ او برای‌ انجام‌ چنین‌ رسالتی‌ و برای‌ تکمیل‌ پیام‌ عاشورا ، پرورش‌ یافته‌ بود.

 

او با عزم‌ و ایمانی‌ راسخ‌، شجاعتی‌ مثال‌ زدنی‌، صبر و بردباری‌، علم‌ و آگاهی‌ کامل‌،فصاحت‌ و بلاغتی‌ نافذ و بصیرت‌ و تیزبینی‌ که‌ تماماً در وجود او جمع‌ گشته‌ بود، توانست‌حماسة‌ عاشورا را برای‌ همیشه‌ در تاریخ‌ جاودانه‌ سازد و نگذارد دسیسه‌های‌ دشمنان‌ و نقشه‌های‌ شوم‌ آنان‌، این‌ حماسه‌ را در اذهان‌ مردم‌ به‌ دست‌ فراموشی‌ بسپارند و شایسته‌است‌ بگوییم‌ که‌: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب‌ نبود».

 

نتیجـه‌

باید گفت‌ که‌ حماسة‌ عاشورا از جمله‌ حماسه‌هایی‌ بود که‌ به‌ تدریج‌ ابعاد و عمق ‌ولایه‌های‌ آن‌، عظمت‌ و اهمیت‌ پیدا نمود و به‌ عنوان‌ حماسه‌ای‌ جاودانه‌ در طول‌ تاریخ‌ بشریت‌، مطرح‌ گردید.

 

در بررسی‌ و تحلیل‌ این‌ موضوع‌، به‌ این‌ نتیجه‌ رسیدیم‌ که‌ در جاودانگی‌ حماسة‌ عاشورا عواملی‌ نظیر وعدة‌ الهی‌ برای‌ حیات‌ ابدی‌ شهیدان‌، انگیزة‌ الهی‌ در خلق‌ حماسة‌عاشورا، برنامه‌های‌ اهل‌ بیت‌ و ائمه‌ معصومین در زمینة‌ جلوگیری‌ از تحریف‌ و به‌دست‌ فراموشی‌ نسپردن‌ حماسة‌ عاشورا، سخنگویی‌ شجاعانه‌، آگاهانه‌ و اطلاع‌ رسانی‌دقیق‌ حضرت‌ زینب‌ پیرامون‌ پیام‌ و حوادث‌ عاشورا و رهبری‌ آگاهانه‌ و عارفانة‌ حضرت‌امام‌ حسین‌(ع) دخیل‌ بوده‌اند و مجموعة‌ این‌ عوامل‌، سبب‌ گردیدند تا حماسه‌ عاشورا همچنان‌ جاودانه‌ بماند و الهام‌ بخش‌ حماسه‌های‌ خونین‌ باشد.

 

در پایان‌، سلام‌ و درود می‌فرستیم‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ حضرت‌ امام‌ حسین‌: و اولاد و اصحاب‌ باوفایش‌ که‌ با نثار خون‌های‌ پاک‌ خود، طی‌ 24 ساعت‌، یک‌ دورة‌ فشردة ‌اسلام ‌شناسی‌ را به‌ تاریخ‌ بشر، ارائه‌ کردند.

 

ویژه نامه اینترنتی «یک کاروان شکوه» به مناسبت اربعین حسینی در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/پ202/ب6

ارسال نظرات