۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۳۵۷۷۴
مدیرعامل مؤسسه تبیان مطرح کرد؛

فیلترینگ هوشمند؛ امر به معروف تبیانی در اینترنت

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل مؤسسه تبیان با تاکید بر لزوم توجه به کاستی های موجود در فضای مجازی از مشارکت تبیان در طرح بزرگ «فیلترینگ هوشمند» و امر به معروف در اینترنت خبرداد.
 عليرضا طالب پور، مديرعامل مؤسسه تبيان

به گزارش خبرگزاری رسا، نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور از سوی شورای عالی فضای مجازی طراحی شده و در حال حاضر مراحل آزمایشی نهایی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد راه اندازی شده است.


 علیرضا طالب پور، مدیر عامل مؤسسه تبیان «امر به معروف و نهی از منکر» را یکی ازمسؤولیت های اجتماعی دنیای امروز نامید و افزود: «امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین مبین اسلام است و بسیاری از افراد در اجرای آن نقش دارند. حتی می توان گفت که تک تک آحاد جامعه در قبال آن مسؤول هستند و دولت می تواند نقش حمایت کلان را از این قضیه و رویکرد اجتماعی داشته باشد.»


مدیرعامل موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با اشاره به نقش این موسسه در طرح فیلترینگ گفت: مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان هم به‌عنوان یکی از موسسات فرهنگی تاثیرگذار در کشور، برای پیشبرد اهداف این طرح تلاش می‌کند. تلاشی که ما داریم این است که لااقل در فضای مجازی زمینه ای فراهم کنیم که افراد راحت تر بتوانند نظراتشان را راجع به مطالب و بعضی از فیلم ها تصاویر و چیزهایی که در فضای مجازی می بینند و جنبه اخلاقی این فضا را تهدید می‌کند اعمال کنند. این مطلب را ما در بحث فیلترینگ هوشمند هم به کار گرفتیم. و در برنامه مفصلی که برای رونمایی از طرح فیلترینگ هوشمند برگزار می‌کنیم راجع به آن بیشتر توضیح می دهیم.


وی نقش کاربران در فیلترینگ هوشمند را بسیار اساسی دانست و خاطرنشان کرد:«امکان خوبی فراهم شده تا هر کاربری به راحتی بتواند با رایت کلیک (کلیک راست) بر روی یک مطلب نظرش را نسبت به تصویر یا فیلم مورد نظر اعلام کرده و از طریق این فیلترینگ هوشمند، از هرگونه افراط و تفریط و جعل و جرح و تعدیل و خطا جلوگیری شود. گاهی فرد به اشتباه عکس یا فیلم بد و قابل فیلتری را ارسال می‌کند. و گاهی هم از روی غرض است. گاهی یکی خیلی افراط می‌کند و هر چیزی را بد تلقی می‌کند. گاهی هم کسانی هستند که هر چیزی را می پذیرند و می‌گویند خوب است. این ها همه توسط سیستم جمع آوری شده و مورد ارزیابی و بازخوانی قرار می گیرد. یعنی سیستم به صورت هوشمند متوجه اشکالات موجود شده و هر چه از نظر مردم فیلتر شده و از نظر افواه عمومی بد و منکر تلقی می‌شود نهی می‌گردد.


رییس هیئت مدیره موسسه فرهنگی تبیان این طرح را «اثرگذار» توصیف کرد و افزود:  وقتی افراد و کاربران حرفه ای و غیرحرفه ای محیط مجازی ببیند که به دغدغه هایشان اهمیت داده شد به کارکرد امر به معروف بیشتر امیدوار می شوند و اعتقاد پیدا می‌کنند. وقتی هم که افراد این مفهوم ولو به صورت عملی و در فضای مجازی برایشان جا افتاد و نهادینه شد این را به‌عنوان یک وظیفه احساس می‌کنند. و در واقع ما با این سبک زمینه امر به معروف در فضای حضوری را هم فراهم می‌کنیم. ما اینطوری پسندیدیم و بقیه هم هر کدام باید مسیر خودشان را بروند.


گفتنی است مرحله اول این طرح با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (موسسه اطلاع‌رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به‌عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد./998/د102/ب6

ارسال نظرات