۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۳۶۰۰۷
مدیر حوزه علمیه مازندران:

رونق تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند مقدمه است، خاطرنشان کرد: برای انجام هر کار بزرگی ابتدا باید برای آن فرهنگ سازی شود یعنی بستر برای انجام یک تحول فراهم شود.
بازديد مدير حوزه علميه مازندران از دفتر خبرگزاري رسا در شمال کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر استانی حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر برگزار شد، گفت: نامگذاری یک روز در کشور به عنوان روز پژوهش نشان دهنده اهمیت موضوع تحقیق و پژوهش در جامعه و به ویژه در عرصه های علم، فرهنگ، اقتصاد و تعلیم و تربیت است.

 

وی در تعریفی از مقوله تحقیق و پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش رسیدن به اصل و ریشه پدیده و یا حقیقتی است که انسان می خواهد با آن آشنا شود و در تعبیری دیگر تحقیق رسیدن به حق و حاق موجودی یا حقیقتی است.

 

رونق پژوهش در حوزه نیازمند فرهنگ سازی است

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که توسعه و رونق تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نیازمند مقدمه است، خاطرنشان کرد:  برای انجام هر کار بزرگی ابتدا باید برای آن فرهنگ سازی شود یعنی بستر برای انجام یک تحول فراهم شود.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که بسیاری از امور در حوزه های علمیه از گذشته به فرهنگ تبدیل شده است، بیان داشت: جد، جهد و تلاش برای یادگرفتن و آموختن کتب و علوم فرهنگ پایدار حوزه های علمیه نخستین فرهنگ در حوزه است.

 

وی از تهذیب نفس، تخلق به اخلاق و تأدب به آداب اسلامی به عنوان سومین فرهنگ در حوزه های علمیه یاد کرد و افزود: این مسأله مهم که از گذشتگان به یادگار مانده است امروز به یک فرهنگ مهم در حوزه های علمیه تبدیل شده است.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران ادامه داد: مسأله تهذیب نفس و تأدب به اخلاق اسلامی نه تنها در حوزه فرهنگ شده است بلکه مردم و جامعه نیز همین انتظار را از حوزه و روحانیت دارند.

 

حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: امروز فرهنگ تهذیب نفس در طلاب به یک فرهنگ ماندگار شده است.

 

وی ادامه داد: سومین مسأله ای که در میان طلاب فرهنگ شده بحث مباحثه طلاب با یکدیگر است و این به برکت تلاش های گذشتگان است.

 

مبنای رشد و ترقی و تعالی طلبه احترام به استاد است

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران با بیان این که احترام به اساتید نیز به فرهنگ ارزشمندی در حوزه تبدیل شده است، گفت: اگر طلاب می خواهند به اوج برسند باید خاک پای استاد باشند.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران افزود: مبنای رشد و ترقی و تعالی طلبه احترام به استاد است.

 

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنان خود گفت: امروز ارتباط به حضرت ولیعصر(عج) در حوزه های علمیه نیز به یک فرهنگ ثابت و ارزشمند تبدیل شده و طلاب حوزه خود را سرباز آن حضرت می دانند.

 

وی با اشاره به این که در گذشته که تعداد طلاب کم و حوزه های علمیه نیز محدود بودند دایره تحقیق و پژوهش گسترده تر بود و تحقیق جز برنامه طلاب محسوب می شد، خاطرنشان کرد: با توجه به تحولاتی که در حوزه های علمیه رخ داده است در مقطعی این تحقیق و پژوهش مقداری کمرنگ شد.

 

مدیر استانی حوزه علمیه مازندران افزود: ما میراث گران بهایی که از علما و فقهای دینی داریم نشان از وجود تحقیق و پژوهش سطح بالا بوده و هر محققی امروز بخواهد در علم اصول تحقیق کند بی نیاز از بزرگان این عرصه نخواهد بود.

 

تحقیق و پژوهش در حوزه باید از سطوح پایین آغاز شود

وی تأکید کرد: امروز ضرورت اقتصا می کند از آن سطح عالی قدری پایین تر آییم و در سطح دو و حتی سطح یک باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم تا طلاب از پایه های اول و دوم سوم شروع به تحقیق و پژوهش کنند.

 

حجت الاسلام طاهری ادامه داد: اگر برنامه ریزی کنیم می توانیم با ده سال درس خواندن یک طلبه پژوهشگر را به جامعه معرفی کنیم.

 

وی با بیان این که امروز در حوزه های علمیه علم پژوهش برپا شد و در مازندران نیز طلبه ها و اساتید کارهای خوبی انجام دادند، افزود: در حال حاضر معاونت های آموزش و پژوهش در مدیریت حوزه علمیه مازندران از هم تفکیک شدند.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه مازندران از پژوهش و تحقیق به عنوان علم یاد کرد و با بیان این که این علم نیازمند آموزش است، گفت: تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق را باید به طلاب آموزش داده شود./950/پ202/ب1

ارسال نظرات