۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۳۶۲۶۸
مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد:

هدف از عبادت، رسیدن به مقام ذکر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با اشاره به این که هدف از عبادت، رسیدن به مقام ذکر و توجه است، گفت: توجه و فکر، نیروی کنترل کننده است؛ از این رو اگر انسان به اعمال خود توجه داشته باشد، به مرور زمان و به تدریج به ملکه تقوا دست می یابد.
هدف از عبادت، رسیدن به مقام ذکر است

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، خانم افشار، مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های اخلاقی که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: انسان باید توجه داشته باشد که هر لحظه در محضر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) قرار دارد؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «تَفکّر سَاعة خَیر مِن عِبادَة سَنة، یک ساعت اندیشیدن برتر است از یک سال عبادت کردن است.».

 

وی با اشاره به این که هر سعادتی که انسان به آن دست می یابد، مرهون فکر و توجه است، افزود: اگر انسان در همه حال و در همه زمان ها توجه به خداوند متعال داشته باشد و خود را در محضر خداوند ببیند، مرتکب گناه نمی شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد اظهار کرد: غفلت نقطه مقابل تفکر است؛ از این رو اگر انسان به رفتار و کردار خود توجه کند، هنگامی که خطایی از او سر بزند، بلافاصله توبه می کند؛ اما اگر در غفلت به سر ببرد، متوجه گناه خود نیز نمی شود.

 

این کارشناس مذهبی افزود: از منظر اسلام، انسان می تواند به خاطر فکر و توجه، آسمان ها را تسخیر کند؛ خداوند در آیه 20 سوره لقمان می فرماید:« أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا کِتَابٍ مُّنِیرٍ، آیا ندیدید که خدا آنچه را که در آسمان‏ها و در زمین است مسخّر شما ساخته، و نعمت‏هاى آشکار و پنهان خود را بر شما کامل کرده است؟ [باز] برخى از مردم، بدون هیچ دانش و هدایت و کتاب روشنگرى در باره‏ى خدا مجادله مى‏کنند

وی ابراز کرد: انسان نه تنها قادر است که آسمان اول را تسخیر کند؛ بلکه قادر است عالم وجود را مسخر کند، اما شرط رسیدن به این مقام این است که انسانیت خود را بارور کرده و به کمال برسد؛ خداوند متعال در حدیث قدسی می فرماید: « یَابن آدم خَلقت الاشیاء لأجلِک وَ خَلقتک لأجلِی، آدم همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم آفریدم».

 

 

افشار با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلًا ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! خدا را بسیار یاد کنید و صبح و شام او را نیایش کنید، اظهار کرد: انسان نه تنها بازبان؛ بلکه باید با زبان و دل خداوند را یاد کند، به همین دلیل در روایات اسلامى آمده است که هر چیز اندازه اى دارد جز یاد خدا که هیچ حد و مرزى براى آن نیست؛ امام صادق(ع) مى فرماید: «مَا مِن شَى ء اِلّا وَ لَه حد یَنتهى الیه الاّ الذِکر، فَلیس لَه حد یَنتهى الیه، هر چیز حدى دارد که وقتى به آن رسد پایان مى پذیرد جز ذکر خدا که حدى که با آن پایان گیرد ندارد.».

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد تصریح کرد: هدف از عبادت رسیدن به مقام ذکر و توجه است، از این رو اگر انسان در عبادت خود توجهی نداشته باشد، این عبادت او را به کمال نمی رساند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که خداوند و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بر اعمال انسان آگاه هستند، افزود: انسان باید همیشه خود را در محضر این بزرگواران ببیند؛ چرا که ائمه اطهار(ع) حتی از نحوه فکر کردن ما نیز آگاه هستند.  

 

وی به آثار تفکر و اندیشه اشاره و خاطرنشان کرد: توجه و فکر، نیروی کنترل کننده است، از این رو اگر انسان به اعمال خود توجه داشته باشد؛ به مرور زمان و به تدریج به ملکه تقوا دست می یابد و ناخود آگاه مرتکب  گناه نمی شود؛ چرا که خود را در محضر خداوند می بیند./1309/پ202/ب5

 

 

ارسال نظرات