۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۲۳۷۲۹۶
کارشناس مذهبی:

واقفان در امور مورد نیاز جامعه وقف کنند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: پرونده انسان ها بعد از مرگ بسته می شود مگر افرادی که یک جویبار رحمتی به دست خودشان ایجاد می کنند.
وقف

حجت الاسلام سید جعفر رضوی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که مردم برای باقیات و صالحات خود بخشی از دارایی خود را وقف کنند گفت: در شهرستان کاشان آب انبارهای زیادی در گذشته با هدف آب رسانی به مردم ایجاد شده است تا از این طریق ضمن رفع مشکل آب شرب جامعه، توشه ای برای آخرت خود داشته باشند.

 

وی افزود: در بازار بزرگ کاشان قسمتی از بازارچه و پاساژهای فعلی و اماکن تجاری در بازار به صورت موقوفه برای حوزه علمیه و یا عتبات موجود در شهرستان و زیارتگاه ها وقف شده است که ثمرات این موقوفات برای رونق امور خیریه و کمک به افراد بی بضاعت استفاده می شود.

 

به گفته وی، وقف یک مسأله شرعی و یک سیره حسنه از بزرگان ما است که امیرمومنان(ع) بعد از حفر قنات ها و جاری شدن آب از آن بر خلاف نظر برخی که فکر می کردند برای بستگان خود این کار را انجام می دهد، قنات ها را در راه خدا وقف کرد و هنوز هم موجود است.

 

این کارشناس مذهبی یاد آورشد: حضرت علی(ع) نخلستان های زیادی را به وجود آورد که در نهایت آن ها را نیز وقف کرد، از این رو این سیره در گذشته خیلی زیاد بوده و مردم به وقف اعتقاد خوبی داشتند.

 

حجت الاسلام رضوی با اشاره به این که امروز نیز باید با تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف مردم را تشویق به امر وقف کرد گفت: واقفان و افرادی که قصد وقف کردن اموال خود را دارند باید بدانند که این کار خیر و خدا پسندانه آنها امری ماندگار و شایسته است که ثواب جاریه آن را دریافت خواهند کرد.

 

وی با اشاره به این که کار فرهنگی در امر وقف باید به صورتی باشد که شناخت واقعی از وقف صورت بگیرد گفت: برخی افراد ممکن است اطلاعات مناسبی از وقف نداشته باشند، بنابراین ثمرات و فواید معنوی وقف به صورت مؤثر باید برایشان بازگو شود.

 

به گفته وی، پرونده انسان ها بعد از مرگ بسته می شو مگر افرادی که یک جویبار رحمتی به دست خودشان ایجاد می کنند که بعد از آن این رحمت به مرقدشان سرازیر می شودکه واقفان از این دسته افراد هستند.

 

وی، با اشاره به این که تا زمانی که از وقف استفاده شود یک باب رحمت برای واقف از طرف خداوند متعال عاید و واصل می شود گفت: واقفان باید توجه داشته باشند، دارائی های خود را در اموری وقف کنند که نیاز جامعه است تا از این طریق مشکلی از جامعه مسلمین حل شود  و افراد نیازمند از آن بهره مند شوند.

 

 حجت الاسلام رضوی تأکید کرد، متولیان موقوفات نیز با مواظب باشند نیّت واقف در موقوفات لحاظ شود و استفاده از موارد وقف انجام شود، از این رو باید با پرداخت منصفانه حق اجاره همراه باشد که پسندیده است تا افراد با توجه به بررسی مبالغ روز، اجاره آن را پرداخت کنند./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات