۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۲۳۹۰۳۹
حجت­الاسلام دهنوی:

عدم رعایت حدود در برخورد با نامحرمان از نگاه زوجین بی‌وفایی محسوب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس سابق برنامه تلویزیونی گلبرگ با بیان این‌که خندیدن، صحبت و نگاه محبت­آمیز، شوخی و برخورد گرم با نامحرم، از سوی زوجین بی وفایی به حساب می­آید گفت: خداوند متعال در زنان حس تملک و در مردان حس غیرت و ناموس پرستی را قرار داده است و زوجین باید به این حس همسران خود توجه داشته باشند.
حجت الاسلام حسين دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام حسین دهنوی، کارشناس سابق برنامه تلویزیونی گلبرگ عصر امروز در جلسه هفتگی هیأت آل یاسین قم به ویژگی­هایی که باید در زندگی مشترک به کار برده شود، پرداخت.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: صداقت یکی از ویژگی هایی است که زوجین باید آن را در زندگی کاربردی کنند؛ حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نیز در زندگی خود صداقت داشتند.

 

وی درباره داشتن صداقت در زندگی مشترک گفت: زن و مرد در زندگی نبایستی به یکدیگر دروغ بگویند، اما نباید هر حرف راستی را بر زبان جاری کنند؛ همچنین مردان نباید هر مطلبی که در محل کار اتفاق می­افتد را در خانه بیان کنند و جمله مشهوری در این خصوص وجود دارد که جز راست نباید گفت و هر راست نشاید گفت.

 

شرایط لازم برای ازدواج

 

این کارشناس مسائل خانواده به شرایط لازم برای ازدواج اشاره کرد و گفت: تا زمانی که پنج ویژگی رشد عقلانی، رشد شخصیتی ـ اجتماعی، رشد عاطفی، قدرت مدیریت بحران و استقلال فکری در فردی به وجود نیامده است، نباید ازدواج کرد.

 

حجت­الاسلام دهنوی با بیان این که حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نسبت به یکدیگر وفادار بودند، خاطرنشان کرد: یکی دیگری از ویژگی هایی که زن و مرد باید در زندگی مشترک خود بکار برند، وفاداری است؛ حضرت زهرا(س) در وصیت نامه خود خطاب به حضرت علی(ع) فرمود یا علی از زمانی که به یاد دارم، به تو دروغ نگفتم و به تو بی وفایی نکردم.

 

این کارشناس دینی خطاب به مردان اظهار داشت: از دید زنان، خندیدن، صحبت و نگاه محبت­آمیز و شوخی با نامحرم، بی وفایی مردان به حساب می­آید؛ خداوند متعال در زنان حس تملک قرار داده است و زنان نسبت به همسران خود این حس را دارند که مردان باید به این حس همسران خود توجه داشته باشند.

 

زوجین در ارتباط با نامحرم حدود را رعایت کنند

 

وی با بیان این که مردان نبایستی نسبت به ازدواج موقت و ازدواج مجدد در نزد همسران خود سخنی به میان بیاورند، ابراز داشت: ازدواج موقت و مجدد، حکم خداوند است و شرایطی برای این نوع ازدواج­ها وجود دارد و کار خدا بی­حکمت نیست و در صورتی که شرایط آن فراهم باشد، خوب است؛ اگر مردان قصد ازدواج مجدد ندارند، نباید به شوخی نیز حرف این نوع ازدواج ها را بر زبان بیاورند که اثرات منفی در بر خواهد داشت.

 

این کارشناس مسائل خانواده خطاب به زنان ابراز داشت: زنان و مردان باید نسبت به همسران خود آگاهی و شناخت پیدا کنند؛ قهقهه، نگاه محبت­آمیز و حتی برخورد گرم با نامحرمان فامیل و دیگر نامحرمان از دید مردان بی وفایی زن به حساب می­آید و خداوند متعال در مردان حس غیرت و ناموس پرستی را قرار داده است.

 

حجت­الاسلام دهنوی با بیان این که فداکاری از ویژگی­هایی است که زوجین باید آن را در زندگی خود کاربردی کنند، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نسبت به یکدیگر فداکاری مادی و معنوی از جمله ایثار و از خودگذشتی داشتند.

 

رفتار زوجین مصداق فداکاری آن­ها نسبت به یکدیگر

 

این کارشناس دینی به نمونه­ای از فداکاری مادی اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) هنگامی که خرما به دستش می­رسید، آن را برای حضرت زهرا(س) می­برد؛ ارزش­ها ثابت هستند، اما مصداق­ها با توجه به زمان­ها متفاوت اند و امروزه مصداق خرما وفاداری به حساب نمی­آید و لازم نیست که فداکاری مادی گران باشد و رفتار زوجین می­تواند مصداق فداکاری آن­ها نسبت به یکدیگر باشد.

 

وی با بیان این که احترام را از دیگر مواردی است که زوجین باید آن را در زندگی خود بکار برند، اظهار داشت: احترام یک ویژگی اخلاقی است و با توجه به این که هر فردی نام و نام­خانوادگی دارد، اما فامیلی یک نفر را به زبان آوردن با احترام­تر است و حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) همدیگر را با احترام و القابی همچون یا امیرالمؤمنین، ام­الحسن، بنت­رسول­الله، حبیبتی فاطمه یاد می­کردند.

 

زوجین یکدیگر را با احترام صدا کنند

 

این کارشناس مسائل خانواده درباره نحوه صدازدن زوجین ابراز داشت: زوجین به هر نحوی همدیگر را صدا بزنند، دیگران نیز به همان صورت یاد کرده و صدا خواهند کرد؛ به یکدیگر احترام بگذارید و حداقل کاری که باید در صدا کردن همسر خود بکار ببرید این است که واژه آقا یا خانم را به همراه اسم او بر زبان جاری کنید.

 

حجت­الاسلام دهنوی گفت: زندگی حضرت زهرا(س) را الگوی زندگی خود قرار دهیم، آرامش در خانه این بزرگواران بود؛ حضرت علی(ع) می فرمود وقتی به خانه می­رفتم و چشمم به فاطمه(س) می­افتاد، غم و غصه دنیا از دلم بیرون می­رفت./822/پ202/ف

 

ارسال نظرات