ارتقای مادی و معنوی زندگی بشری در گرو پیشرفت علم دینی است

حجت الاسلام محمد محبی، معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره جایگاه پژوهش در بین طلاب علوم دینی گفت: اراده و انگیزه طلاب باید به حدی زیاد باشد که به دنبال حل مسایل پژوهشی رفته و دغدغه حل آنها را داشته باشند.
معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: آشنایی با مهارتهای پژوهشی از نکاتی است که باید به خوبی مورد توجه یک طلبه دینی قرار بگیرد از سوی دیگر نحوه ورود به کار پژوهشی از لحظه شروع تا پایان آن حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: داشتن توان علمی لازم برای ورود به کار پژوهشی نیز دارای اهمیت است تا یک پژوهشگر توان علمی در حوزه ای که قصد فعالیت را دارد و هدفش حل مسأله جدیدی است را نداشته باشد نمیتواند موفق باشد.
استاد حوزه علمیه قزوین ابراز داشت: آشنایی و توان لازم در هر موضوعی این رویکرد را میطلبد که به صورت کامل و منطقی آن مباحث برای شخص پژوهشگر حل شده باشد و سپس براساس آن مبنا مسأله و شبهه یا نظریه ای که قرار است ارائه دهد با تکیه بر آن از حل موضوع پژوهشی سربلند بیرون بیایند.
وی با بیان اینکه برای یک پژوهش موفق نیازمند سه اصل هستیم گفت: نخست اینکه داشتن توان علمی لازم و کافی در آن موضوع پژوهشی، دوم داشتن مهارت پژوهشی، سوم انگیزه و اراده حل مسأله که لازمه داشتن صبر و تحمل کافی است.
این کارشناس دینی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که این سه امر تقویت نشود خروجی و نتیجه ای که باید تبدیل به کار ارزشمند پژوهشی نبدیل شود، حاصل نخواهد شد.
وی درباره ارزیابی فضای علمی کشور و استان برای انجام کار پژوهشی خاطرنشان کرد: زمینه و استعداد مناسبی در استان و مجموعا در کشور برای کارهای پژوهشی وجود دارد؛ اما یکی از مشکلات موجود در این راستا وجود یک سری علوم جانبی است که در کنار علومی که در حوزه تدریس میشود قرار دارد.
حجت الاسلام محبی افزود: این علوم جانبی کمک خوبی برای باز کردن ذهن پژوهشگران است که باید از آن استفادههای لازم را ببرند؛ موضوع دیگر ضعف مهارتهای پژوهشی است، بیشتر رویکرد حوزویان در ارائه مطالب خودشان از طریق منبر و تبلیغ و زبان است و در دیگر زمینهها وارد نمیشوند.
وی استقبال طلاب را از حوزه نویسندگی ضعیف دانست و ابراز داشت: مهارتهای لازم برای دست به قلم شدن در مبلغان دینی ما آموزش داده نشده است و رویکرد حوزه علمیه چون به سمت تبلیغ و منبر و طرح مطالب به صورت بیانی است طلاب ما بیشتر در این حوزهها صاحب تجربه میشوند.
معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین همچنین بیان داشت: متاسفانه طلاب ما در حوزه نوشتاری و ارائه مطالب قدرتمند نیست در کل باید مجموعه مدیریت، اساتید و سیاست گذاریها و برنامه ریزیها در این راستا سرمایه گذاری شوند تا به نتیجه مطلوبی مدنظرمان دست پیدا کنیم.
وی نبود آشنایی لازم با نحوه ارائه مطالب پژوهشی را از نقایص حوزه پژوهش دانست و اظهار داشت: طلاب باید در زمینه مهارت مقاله نویسی، پایان نامه نویسی آموزش داده شوند از سوی دیگر پژوهش یک امر سنگین و زمانبر است و نیازمند صبر و جدیت و تلاش کافی و وافی است البته در این راستا حمایت مالی مناسبی از پژوهشگران نمیشود.
استاد حوزه علمیه قزوین گفت: یک نقطه ضعف دیگر شناسایی نشدن استعدادها است تا بتوان با پشتیبانی و حمایت مالی توان طلاب را در راستای تولید اندیشههای اسلامی و بالندگی حوزه اسلامی بهره برد.
وی تاکید کرد: به هر میزان که مرزهای علم رشد پیدا کند انسانها به همان میزان به سوی کمال ارتقا مییابند، به طبع این محققان و پژوهشگرها هستند که مرزهای علم را توسعه میدهند و این تولید فکر و اندیشه سالم و ناب مبتنی بر وحی الهی به صورت قطع جامعه و بشریت را به سمت سعادت سوق میدهند.
این کارشناس دینی ارتقای معنوی و سطح زندگی بشری را نتیجه پیشرفت علم دینی دانست و ابراز داشت: در حقیقت هدایت زندگی به سمت کمال و خوشبختی از طریق تلاش پژوهشگران امکانپذیر خواهد شد که در ارتقای سطح زندگی مردم و سطح معنویت آنها نمود بیشتری خواهد داشت.
وی در پایان گفت: اساس کار موفقیت بشریت در انجام پژوهش و تحقیقات است باید در کسب آن جدیت لازم را داشت./955/ت302/ب6