۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۲۴۰۷۸۳
در قم؛

ظرفیت دانش روانشناسی در سبک زندگی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ ششمین نشست از سلسله نشست های علمی سبک زندگی با عنوان« ظرفیت شناسی دانش روانشناسی برای سبک زندگی»در قم برگزار شد.
حجت الاسلام آذربايجاني سبک زندگي

به گزار خبرنگار خبرگزاری رسا، ششمین نشست از سلسله نشست های علمی سبک زندگی با عنوان«ظرفیت شناسی دانش روانشناسی برای سبک زندگی» شب گذشته در مؤسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، قائم مقام گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه به تبیین موضوع نشست پرداخت و گفت: روان شناسی رشد شامل احساس، استدراک، یادگیری، سخن گفتن، تفکر و حافظه می شود، شناخت این مسائل انسان را در مسأله سبک زندگی یاری می کند.

 

وی با اشاره به رابطه سبک زندگی و حواس پنج‌گانه افزود: حواس پنج‌گانه و استفاده صحیح از آنان در گزینش سبک زندگی مؤثر است، اگر فردی در یکی از حواس خود مشکلی داشته باشد، احنمال آسیب دیدن این شخص از راه همان حس در مسأله سبک زندگی بسیار بالا می رود.

 

قائم مقام گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که امروزه شناخت از راه ادراک اجتماعی ثابت شده است اظهار داشت: الگوهای گوناگون یادگیری مانند شرطی سازی و روش مشاهده ای بخشی از یادگیری را تبیین می کنند.

 

وی یادگیری را از منابع اطلاعات در سبک زندگی دانست و ادامه داد: از آن جایی که آموزش و یادگیری از منابع اطلاعات در سبک زندگی است، تبیین های نظری در این بخش بسیار مؤثر واقع می شود.

 

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به استفاده دشمنان از ابزار های روانشناسی ابراز داشت: امروزه بسیاری از شبکه ها و فیلم های ماهواره ای از روش مشاهده ای که ابزاری روانشناسی است برای از بین بردن بنیان خانواده استفاده می کنند.

 

وی با بیان این که زبان و سخن گفتن بخشی از سبک زندگی را تشکیل می دهد عنوان کرد: سخن گفتن افراد بر اساس مبناهای فکری و تأثیرات گوناگون بر آن ها است؛ بنابراین در مسأله سبک زندگی باید توجه ویژه ای به نحوه سخن گفتن افراد گوناگون شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه سبک زندگی را پاسخ های عملی انسان به نیازهای گوناگون دانست و خاطرنشان کرد: انسان انواع نیاز های زیستی مانند تغذیه و خواب، روان شناختی مانند ایمنی و احترام و معنوی مانند توکل، عزت نفس و دوستی با خدا را در وجود خود می بیند از همین رو به دنبال پاسخ هایی عملی برای آن نیاز ها می رود.

 

وی با بیان این که وراثت، محیط و عوامل ارادی مهمترین عناصر تشکیل دهنده شخصیت انسان هستند یادآور شد: نگرش انسان دارای مؤلفه های شناختی، عاطفی و رفتاری است که یکی از پایه های روان شناسی اجتماعی را تشکیل داده و ار عوامل سبک ساز در سیک زندگی است.

 

حجت الاسلام آذربایجانی با اشاره به استفاده دشمنان از گفتمان نفرت در کشور گفت: نخستین مرحله برای ایجاد گفتمان نفرت ساختن و پخش کردن جوک ها و لطیفه ها بر ضد اقوام گوناگون یا موضوعات خاص است، این مسأله مانعی برای فهم سبک زندگی اقوام گوناگون است.

 

وی مهم ترین بخش علم روانشناسی را روانشناسی بالینی عنوان کرد و افزود: در این بخش با استفاده از آزمون های روانی و تست های گوناگون ابعاد زندگی انسان ها سنجش می شود و به دنبال آن با استفاده از روش های حساسیت زدایی و روش های الگویی می توان سبک زندگی مطلوب را جایگزین سبک زندگی نادرست کرد.

 

گفتنی است، پژوهشگران عرصه سبک زندگی سؤالات خود را با ارائه کننده بحث در میان گذاشتند./1323/پ202/ی 

ارسال نظرات