۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۱۴۲۲

قانون‌شکنان دیروز، مدعیان قانونگرایی امروز!

خبرگزاری رسا ـ ساخت و تولید فیلم حامی فتنه «عصبانی نیستم» که به تطهیر فتنه‌گران و تحدی و تندی نسبت به نظام اقدام کرده است، سیر و روندی کاملاً غیرقانونی‌تر از اسلاف خود دارد. چه اینکه فیلمنامه اولیه ارائه شده به سازمان سینمایی جهت اخذ مجوز تولید و ساخت با آنچه در فیلم نشان داده شده، کاملاً متنافر و متضاد است.
فتنه 88

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، ورود کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بحث تذکر به وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مبنی بر رعایت قانون و احترام گذاشتن به خطوط قرمز عرصه سینما تبدیل به یکی از مباحث چالشی و پرحرف و حدیث از جانب برخی رسانه‌ها و سینماگران شده است.

 

واقعیت موضوع این است که هرگاه دستگاه یا نهادی در مخالفت یا تعارض با منافع یا نظر عده‌ای از هنرمندان بالاخص سینماگران، اظهارنظر یا اتخاذ موضعی کرده است، برخی از رسانه‌های اصطلاحاً زرد با همراهی و همنوا شدن افراد ذینفع و دخیل در آن مبحث درصدد تخطئه و خاموش کردن حرکت یا صدای مخالف‌شان برآمده‌اند. شاهد مثال و نمونه‌های متعددی را می‌توان در این زمینه ذکر کرد که بحث پیش آمده در رسانه‌ها پیرامون اتخاذ مواضع قانونی و درست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزیر ارشاد و سازمان سینمایی مبنی بر عدم اکران فیلم‌هایی مثل «قصه‌ها»، «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» در این زمینه قابل احصا هستند.

 

به‌رغم اعلام چندباره دلایل مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با اکران فیلم‌های فوق‌ در رسانه‌ها و جلسات مختلف، باز هم عده‌ای سعی دارند ضمن نادیده گرفتن استدلال و طرح مسئله از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی، صرفاً بر طبل بد صدا و ناموزون نگاه بسته و دگم خودشان مبنی بر اینکه این آثار دارای مجوز هستند و جلوگیری از اکران آنها اقدامی غیرقانونی و دیکتاتورمآبانه است، بکوبند. 

 

اما واقعیت این است که فیلم سینمایی و اپیزودیک «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد دارای مجوز ویدئویی بوده است نه سینمایی؛ ضمن اینکه براساس اظهارات همین کارگردان که قبلاً منتشر شده است، هیچ وقت به دنبال اخذ مجوز برای ساخت اثرش نبوده است تا جایی که مسئولان وقت سازمان سینمایی در دولت قبل مجبور می‌شوند مجوز صادره را با پیک موتوری به در خانه او ارسال کنند! این کارگردان طی اظهارنظری سخیف و در پاسخ به این سؤال که چرا طی سال‌های گذشته فیلم نساخته، گفته است: «شرایطی که در آن طی این سال‌ها فیلم نساخته‌ام به این معنا نبود که کسی اجازه کار کردن به من نمی‌داد بلکه یک خود تحریمی بود. چون با فضای فرهنگی آن موقع هماهنگ نبودم، ترجیح دادم که فیلم نسازم اما بعد از چند سال فیلم نساختن احساس کردم که دارم به جنون می‌رسم و باید راه حلی را برای خود پیدا کنم. من نمی‌خواستم برای ساخت یک فیلم سینمایی وارد پروسه دریافت پروانه ساخت شوم و طی نامه‌ای که به وزارت ارشاد هم نوشتم این مسئله را مطرح کردم. باید بگویم از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم!

 

اظهارات این کارگردان زن در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد؛ اما امروزه با سپری شدن چند ماه از آن ایام، افرادی که ظاهراً مایلند خودشان را به تجاهل بزنند و به گمان اینکه افکار عمومی جامعه دچار آلزایمر شده است، در مقام سینه‌چاک و مدافع قانون برآمده‌اند و از غیرقانونی بودن اقدام کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکر به وزیر ارشاد مبنی بر عدم اکران فیلم «قصه‌ها» دم می‌زنند!

 

ساخت و تولید فیلم حامی فتنه «عصبانی نیستم» که به تطهیر فتنه‌گران و تحدی و تندی نسبت به نظام اقدام کرده است، سیر و روندی کاملاً غیرقانونی‌تر از اسلاف خود دارد. چه اینکه فیلمنامه اولیه ارائه شده به سازمان سینمایی جهت اخذ مجوز تولید و ساخت با آنچه در فیلم نشان داده شده، کاملاً متنافر و متضاد است! این اقدام خلاف قانون کارگردان «عصبانی نیستم» زمانی که با ورود به موقع و درست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جلوگیری از اکران آن مواجه شد، فریاد لزوم قانون‌مداری و قانونگرایی از جانب کسانی که اظهارات و مواضع‌شان کمترین تناسبی با اصل واقعیات ندارند با همنوایی و همراهی برخی رسانه‌های زرد که نام و نانشان مستلزم به هم ریختن و مشوه کردن فضای فرهنگی کشورمان است، همراه شده است.

 

امروز برخی از سینماگران و رسانه‌های همسو با آنها در حالی دم از اقتدار وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مقابل اقدام قانونی کمیسیون فرهنگی مجلس و اعلام هواداری از مسئولان فرهنگی می زنند که حتی حاضر به بررسی ساده و البته قانونی روند اتفاقات نبوده و دائم با استخدام کلمات خوش‌آب و رنگ و اظهارات مطنطنی مثل لزوم رعایت قانون، حفظ اقتدار و استقلال قوه مجریه، همه افراد و دستگاه‌ها باید مطیع و پیرو قانون باشند و... سعی دارند تا با به کار‌گیری لغات و اصطلاحات درست، نیت غلط و خلاف قانون‌شان را موجه جلوه داده و برای خودشان در نزد افکار عمومی جایگاه و منزلتی دست و پا کنند! این اظهارات و اقدامات آنها در حالی است که خودشان نیز به خوبی می‌دانند هرگز مجلس و کمیسیون فرهنگی هرگز زیر بار اقدامات خلاف قانون در مسیر انتفاع و اهداف عده‌ای از قانون‌شکنان دیروز که در تفرعن خود غوطه‌ور هستند، نخواهد رفت./997/د102/ب6

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات