۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۲۴۲۱۸۲

گزارشی از دومین روز سفر رییس مجلس به ترکیه

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سفر خود به ترکیه رایزنی ها و گفت وگوهای فشرده ای با مقامات کشورهای اسلامی داشت.
ديدار لاريجاني با اردوغان

به گزارش خبرگازری رسا، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور ترکیه با اشاره به مشترکات و توانمندی های موجود دو کشور دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار تجارت را امکان پذیر اعلام کرده و همکاری بیشتر در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت و صنعت را حائز اهمیت خواندند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ظهر روز (چهارشنبه یکم بهمن ماه) در استانبول با آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

در این ملاقات طرفین درباره همکاری های دوجانبه تحولات منطقه ای و موضوعات جهان اسلام تبادل نظر کردند.

رییس مجلس کشورمان در این دیدار با تاکید بر همکاری نزدیک کشورهای اسلامی در اوضاع کنونی منطقه و جهان ، گفت :همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رییس جمهوری ترکیه نیز ضمن قدردانی ازریاست مجلس شورای اسلامی براتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در یک سال گذشته اظهار داشت: ریاست مجلس ملی ترکیه در دوره جدید با استفاده از تجربیات ایران هم افزایی مناسبی برای کمک به حل و فصل مسائل جهان اسلام فراهم می کند.

در این ملاقات دو طرف با اشاره به مشترکات و توانمندی های موجود ایران و ترکیه دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار تجارت را امکان پذیر اعلام کردند و همکاری بیشتر در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت و صنعت را حائز اهمیت خواندند.

آنها همچنین درباره تحولات منطقه خاورمیانه بر همکاری و تلاش دو کشور برای مساعدت یافتن راه های حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و استقرار صلح و ثبات در کشورهای اسلامی اشاره کردند و همچنین توافق شد در این زمینه رایزنی های ایران و ترکیه افزایش یابد.

لازم به ذکر است در این جلسه «جمیل چیچک» رییس مجلس ملی ترکیه حضور داشت

 

 

دیدار دکتر لاریجانی با هیأت پارلمانی لبنان


بر اساس این گزارش، دکتر علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، همچنین با هیأت پارلمانی لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار دکتر لاریجانی بر موضوع وحدت بین تمامی مسلمانان تأکید کرد و گفت: انتظار این است که کشورهای اسلامی با قدرت بیشتر و به صورت هماهنگ تر در مسائل بین المللی عمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کشور سوریه محکوم است بنابراین مسلمانان باید با انسجام و وحدت اینگونه اقدامات تروریستی را به شدت محکوم کنند.

رئیس هیأت پارلمانی لبنان نیز در ادامه این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با دکتر لاریجانی گفت: از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم دهمین اجلاس کشورهای اسلامی استفاده کردیم و نمایندگان لبنان نیز بر ضرورت اتحاد بین کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم تأکید دارند.

وی افزود: تروریسم و صهیونیسم دو روی یک سکه است بنابراین باید تمامی مسلمانان هوشیار باشند.

 

عراق دموکراتیک مشکلاتش را حل می کند

 

دکتر لاریجانی در ادامه رایزنی های خود با سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار گفت: از مهمان نوازی شما از هیأت ایرانی در سفر اخیر به عراق تشکر می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران همواره در زمینه مبارزه با تروریسم در کنار مردم عراق خواهد بود و از وحدت سرزمینی در عراق حمایت می کند.

دکتر لاریجانی افزود: در حال حاضر عراق یک کشور دموکراتیک بوده بنابراین باید مشکلات کشور به وسیله خود عراقی ها حل شود.

رئیس مجلس در پایان این دیدار یادآور شد: باید روابط اقتصادی و سیاسی ایران با عراق به سطح بیشتری ارتقاء یابد.

در ادامه این دیدار سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر لاریجانی گفت: این دیدارها فرصتی را فراهم می کند تا روابط بین ایران و عراق بیشتر گسترش یابد.

رئیس مجلس عراق افزود: کمیته های اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در برخی موضوعات در عراق فعال شده اند و قصد داریم میزبانی اجلاس را در دوره بعد کسب کنیم.

وی تصریح کرد: ایران و عراق همواره تروریست را محکوم کردند بنابراین باید تلاش کنیم تا ریشه تروریسم برچیده شود.

سلیم الجبوری افزود: همواره ایران بر موضوع وحدت بین کشورهای اسلامی تأکید کرده است.

 

 

 

ضرورت گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و مالزی

آقای دکتر لاریجانی همچنین در ادامه با تان سری امین حاجی مولیا، رئیس مجلس مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش رئیس مجلس ایران و مالزی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی تأکید کردند و خواستار ارتقاء همکاری های دو جانبه شدند.

 

 

دیدار با رئیس مجلس اردن:

 

بر اساس این گزارش  دکتر علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی به ترکیه سفر کرده است، با عاطف الطراونه، رئیس مجلس اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار دکتر لاریجانی با ابراز خرسندی با رئیس مجلس اردن گفت: ایران علاقمند به گسترش روابط سیاسی و پارلمانی با اردن است و امیدواریم رایزنی های سیاسی به توسعه روابط دو کشور منتهی شود.

رئیس مجلس ادامه داد: اردن در منطقه جغرافیایی حساسی قرار گرفته و با توجه به حوادثی که در منطقه رخ داده باید تلاش کند نقش سازنده خود را در برقراری صلح و ثبات ایفا کند.

دکتر لاریجانی گفت: نزدیکی هایی از لحاظ روابط فرهنگی از دیرباز بین دو کشور وجود داشته که می تواند توسعه روابط را تقویت کند.

وی افزود: آمریکا در منطقه اشتباهات بزرگی را انجام داده بنابراین باید کشورهای مسلمان با همکاری و تعامل خود مسائلشان را حل کنند به طور مثال ائتلاف آمریکایی ها با 40 کشور در مقابل داعش کار خاصی انجام نداده و تنها یک ژست سیاسی بوده است.

در ادامه این دیدار عاطف طراونه، رئیس مجلس اردن گفت: ابتدا از مدیریت نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی از سوی شما تشکر می کنم و سلام پادشاه اردن را به شما و تمام مسئولان و مردم ایران بیان می کنم.

رئیس مجلس اردن افزود: باید تلاش شود زمینه ارتقاء همکاری های بیشتر دو کشور فراهم شود.

وی تصریح کرد: مسئله فلسطین یک مسئله اساسی برای تمامی مسلمانان است بنابراین باید کشورهای اسلامی با اتحاد و همفکری موضوع فلسطین را حل کنند.

رئیس مجلس اردن ادامه داد: حق وتو همیشه باعث عدم دستیابی ملت ها به حقوقشان شده است.

وی با تأکید بر همکاری کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم افزود: تصویب قانونی مشترک بین کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم یک مسئله ضروری است.

رئیس مجلس اردن در پایان این دیدار یادآور شد: شما (دکتر لاریجانی) امروز در نطقتان اظهار داشتید مسلمانان دین واحد، قبله واحد و پیامبر(ص) واحد دارند که این امری بسیار مهم است بنابراین مسلمانان باید در زمینه ارتقاء وحدت تلاش کنند.

 

 

 

دیدار دکتر لاریجانی با رئیس مجلس پاکستان

رییس مجلس همچنین با سردار ایاز، رئیس مجلس پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط اقتصادی و سیاسی ایران با پاکستان گفت: روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و پاکستان می تواند بسیار بیشتر از حد کنونی ارتقاء یابد.

رئیس مجلس در این دیدار در خصوص مسئله تروریسم گفت: از عملیات تروریستی که مدتی قبل در پاکستان رخ داد بسیار ناراحت شدیم این موضوع ایجاب می کند که همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم ارتقاء یابد.

وی یادآور شد: باید مسائل جزئی که مانع تسهیل روابط تجاری بین دو کشور شده هر چه زودتر رفع شود.

در ادامه این دیدار سردار ایاز، رئیس مجلس پاکستان گفت: همواره از دیدار با شما خوشحال بودم و معمولا در کنفرانس های بین المللی موضوع دیدار با شما را پیگیری می کنیم.

رئیس مجلس پاکستان خطاب به دکتر لاریجانی افزود: پیام تسلیت شما به دلیل وقوع حادثه تروریستی در پاکستان در مجلس قرائت شد و تمامی نمایندگان مجلس پاکستان از ابراز همدردی شما قدردانی کردند.

وی ادامه داد: پاکستان تلاش می کند تا موانع در زمینه ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی بین دو کشور رفع شود.

سردار ایاز در پایان این دیدار یادآور شد: کشورهای غربی دوست ندارند ایران و پاکستان در زمینه های مختلف پیشرفت کنند بنابراین دو کشور باید با استفاده از ظرفیت های خود و همکاری دو جانبه زمینه توسعه روز افزون کشورهایشان را فراهم کنند./

 

 


ضرورت ارتقاء فعالیت اتاق های بازرگانی ایران و اوگاندا

 در ادامه لاریجانی با رئیس مجلس اوگاندا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار دکتر لاریجانی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود که مبادلات تجاری بین بازرگانان دو کشور ارتقاء یابد که لازمه انجام این مهم فعال تر شدن اتاق های بازرگانی دو کشور است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: ایران می تواند در زمینه های معدنی با اوگاندا همکاری کند و سرمایه گذاری های مشترکی در زمینه صنایع معدنی داشته باشد.

در ادامه این دیدار ربکا کاداگا، رئیس مجلس اوگاندا با ابراز خرسندی با دکتر لاریجانی گفت: ایران در زمینه های مختلفی مانند پزشکی از پیشرفت های مطلوبی برخوردار است و خوشبختانه دولت های دو کشور نیز روابط خوبی دارند.

رئیس مجلس اوگاندا افزود: علاقمندیم که ایرانی های بیشتری به اوگاندا سفر کنند بنابراین باید زمینه های انجام این مهم تسهیل شود.

ربکا کاداگا افزود: درخواست می کنم که ایران در زمینه های علمی، پزشکی و توسعه بخش کشاورزی به اوگاندا کمک کند./924/د101/ج

منبع: خانه ملت


ارسال نظرات