۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۴۲۲۳۳
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

نظام آموزشی حوزه های علمیه نباید مانند دانشگاه ها اداره شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اهمیت تحول در حوزه گفت: متأسفانه ساختار آموزشی حوزه شبیه دانشگاه شده است که با روش علمی حوزه سازگاری ندارد؛ این نظام آموزشی باعث شده است که بازده تدریس در حوزه کاهش یابد.
تحول حوزه
حجت الاسلام سید محمد حسین روحانی استاد سطح عالی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به موفقیت حوزه علمیه در رسالت خود گفت: از فعالیت های انجام شده می توان نظام به وجود آمده در حوزه در مسائل اموزشی اشاره کرد.
 
استاد سطح عالی حوزه با اشاره به برخی اشکالات موجود در حوزه های علمیه ادامه داد: متأسفانه حوزه تقریباً شبیه دانشگاه شده است؛ این روش باعث شده است بازده تدریس در حوزه کاهش یابند؛ البته نظم به وجود آمده در مواردی مانند مرکز خدمات مثبت است.
 
حجت الاسلام روحانی افزود: مباحث تئوری تا حدودی تغییر یافته لیکن از معایب آن کنار گذاشتن کامل حالت سنتی حوزه است که باعث پایین آمدن بازده علمی شده است؛ طلاب نیز کیفیت را رها کرده و تلاششان بیشتر به خاطر دستیابی به نمره بالاتر است.
 
وی از دلایل موانع ایجاد تحول در حوزه حجم زیاد درس ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اساتید جوان که حدود سی درصد از کل اساتید را تشکیل می دهند، اساتید خوب و خوش نیتی هستند اما به لحاظ جوانی و خارج شدن از زیر فشار اعمال شده به آنها، دست به فعالیت های جدیدی زده اند که در عین اینکه نتوانسته اند نقاط ضعف خود را جبران کنند بازده تدریس را نیز پایین آورده اند.
 
استاد سطح عالی حوزه نقش اساتید را بسیار کلیدی توصیف کرد و بیان داشت: نباید نسبت به اساتید سهل انگاری شود؛ اگر اساتید حوزه به صورت تحمیلی به طلاب عرضه شوند، کیفیت علمی دروس پایین خواهد آمد.
 
حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: در حال حاضر به انتخاب استاد در اختیار طلاب است اما سیستم به نحوی طلبه را مجبور می کند تا استاد خاصی را برای درس خاصی انتخاب کند یا حداکثر تعدادی از اساتید معینی را برای یک درس خاص می تواند انتخاب نماید؛ این هم یکی از دلایل افت کیفی تحصیلات حوزوی است.
 
وی درباره پژوهش طلاب گفت: پژوهش انگیزه می خواهد؛ در ابتدای ورود طلاب به حوزه علمیه انگیزه های مادی، رزق و روزی، شغل و منصب بیش از دستیابی کیفی به علم است؛ متأسفانه به هیچ طریقی نمی توان این جاذبه های مادی را به طور کامل از بین برد.
 
استاد سطح عالی حوزه به عنوان راهکار علاقمندی طلاب به پژوهش های حوزوی اظهار داشت: برای طلاب وقت آزاد بیشتری گذاشته شود تا بتوانند با استاد دلخواه خودشان رابطه صمیمانه ای برقرار کنند؛ همیشه نمی توان از اساتید توقع ایجاد رابطه مهربانانه و صمیمانه با طلاب را خواستار بود.
 
حجت الاسلام روحانی ادامه داد: گاهی یک طلبه به یک استاد خاص علاقه بیشتری نشان می دهد و توانایی برقراری با استادی دیگر را ندارد؛ پس باید زمینه را برای کسب علم توسط هر استادی که طلبه خواهان آن است برقرار کرد.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: ارتباط متقابل اساتید با ارگان های حوزوی بسیار مهم است لیکن به بعضی از اساتید توجه چندانی نمی شود؛ علت این امر کهولت سن و یا بی تمایلی بعضی از اساتید نسبت به فعالیت بیشتر در حوزه است.
 
استاد سطح عالی حوزه پیشنهاد داد: در صورتی که مسؤولین خواستار ارتقاء سطح کیفی حوزه هستند می بایست با اساتید رابطه بیشتر، صمیمانه و تنگاتنگی داشته باشند و باید این ارتباط از حالت اداری و تنها تنظیم مسائل کاری خارج شود./836/ت302/ج
ارسال نظرات