۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۴۲۶۶۸
استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد:

جوانان در انتخاب همسر تدین و اخلاق را مدنظر قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که تدین و اخلاق باید ملاک ازدواج جوان ها باشد، گفت: همسری را انتخاب کنید که حق گرا، متواضع و اهل گذشت باشد.
جوانان در انتخاب همسر تدین و اخلاق را مدنظر قرار دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم عرفاتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «خدامحوری در خانواده» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: دل انسان، جایگاه خداوند متعال است؛ از این رو نباید آن را با گناه آلوده کنیم.

 

وی با اشاره به این که میزان قبولی زیارت، بستگی به میزان تأثیری دارد که بر افراد می گذارد، ابراز کرد: زیارت ائمه معصومین(ع) فرصتی است تا قلب ها نورانی و کدورت ها از دل بیرون برود؛ حرم اهل بیت(ع) مرکزی است که انسان خود را از گناه پاک کند.

 

این کارشناس مذهبی گفت: زن و مرد به سه صورت می توانند زندگی کنند؛ ابتدا این که بر اساس حقوق زندگی کنند که این مطلوب خداوند متعال نیست؛ چرا که اگر محبت در زندگی بر مبنای حقوق، جایگاهی ندارد و نهاد خانواده همچون زندانی، برای زن و شوهر می شود.

 

وی با بیان این که گذشت همسر در زندگی باعث می شود تا او یک قدم به خدا نزدیک تر شود، ابراز کرد: صورت دوم زندگی افراد، زندگی بر مبنای اخلاق و صمیمیت است، در زندگی که بر مبنای محبت و صمیمیت باشد افراد بر مبنای دلشان و عاشقانه زندگی می کنند؛ زندگی بر مبنای احسان باعث می شود که افراد خانواده از خواسته خود بگذرند و گذشت بر آن خانواده حاکم شود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد به اهمیت خوش اخلاقی اشاره و اظهار کرد: «سعد بن‌ معاذ» یکی از بهترین اصحاب و یاوران پیامبر (ص) بود. وقتی که خبر رحلت سعد بن‌ معاذ را به پیامبر دادند، آن حضرت(ص) به سرعت با پای پیاده و برهنه به سوی جنازه سعد شتافتند. پیامبر اکرم (ص) با دست مبارک خویش بدن مطهر سعد را درون قبر گذاشتند و برای او از خداوند طلب مغفرت فرمودند.



عرفاتی افزود: مادر سعد وقتی این صحنه را دید، خطاب به فرزندش سعد گفت: «یا سعد، هنیئاً لَکَ الجنّةُ؛ فرزندم، بهشت گوارای وجودت باد.» پیامبر اکرم(ص) با شنیدن این جمله چهره درهم کشیدند و با ناراحتی و عتاب فرمودند:«مادر سعد! درباره امر پروردگار این‌گونه با قاطعیت سخن مگو! همینک قبر، چنان فشاری بر فرزندت سعد وارد ساخت که شیری که در دوران کودکی از سینه تو نوشیده بود، از سر انگشتانش خارج شد».



این کارشناس مذهبی ادامه داد: همه مات و مبهوت مانده بودند، آخر چرا؟ کسی که هفتاد هزار ملک به تشییع جنازه‌اش آمده‌اند و پیامبر با دست خویش او را دفن کرده و برایش طلب مغفرت فرموده‌اند، چرا باید چنین فشار قبری داشته باشد؟ نبی اکرم(ص) در پاسخ فرمودند: آری، برای آن که اخلاقش با اهل و عیالش اندکی بد بوده است.».

 

تدین و اخلاق ملاک انتخاب همسر باشد

وی با اشاره به این که تدین و اخلاق ملاک جوان ها برای ازدواج ها باشد، ابراز کرد: زندگی خود را بر اساس رضای خداوند پایگذاری کنید؛ از این رو همسری را انتخاب کنید که حق گرا، متواضع و اهل گذشت باشد تا از خطای همسر خود بگذرد.

 

عرفاتی افزود: زندگی حضرت زهرا (س) بر مبنای خدا محوری بود؛ حضرت زهرا(س) فرزندی چون امام حسین(ع) تربیت کردند که هنوز عالم مدیون ایشان است؛ حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در کنار یکدیگر به خداوند رسیدند؛ حضرت علی(ع) با شخصیت عظیمی که داشتند در مرگ حضرت زهرا(س) بی طاقت شدند و توان دفن ایشان را نداشتند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به اهمیت حق الناس اشاره و اظهار کرد: انسان اگر گناهی را مرتکب شود، ابتدا به خود ضربه می زند و سپس حقی از دیگرانرا ضایع می کند؛ حق الناس حتی از شهید هم قبول نمی شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که گناه باعث آلوده شدن روح انسان می شود، افزود: انسان باید نعمات الهی را در همان مسیری که خداوند از انسان می خواهد، استفاده کند./1309/پ202/ب6

ارسال نظرات