۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۴۳۵۲۹
لاریجانی در دیدار با علما و روحانیان همدان:

بودجه های فرهنگی باید سامان یابد/ روحانیت باید فرهنگ اصیل اسلامی را احیا کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم تعادل بودجه‌های فرهنگی باید سامان یابد، گفت: احیای فرهنگ اصیل اسلامی توسط سازمان روحانیت یک ضرورت است چرا که جریان‌های فرهنگی را نمی‌توان توسط سازمان‌های دولتی سامان داد.
ديدار لاريجاني با طلاب و فضلاي همدان

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی که به استان همدان سفر کرده است، امشب (چهارشنبه 8 بهمن) در علما و روحانیون استان همدان گفت: امروز دسترسی به اطلاعات با تنوع زیاد در اختیار همگان است و این شرایط ویژگی عصر معاصر ما است، بنابراین آنچه که به‌عنوان یک اصل باید پیگیری شود، ایجاد تحول از نظر دسترسی به اطلاعات است، چرا که از نظر اطلاع‌رسانی یک سردرگمی به وجود آمده که البته مختص به ایران نیست و در سایر کشورها نیز وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: دسترسی به اطلاعات باعث ترویج فرقه‌گرایی در جوامع گوناگون می‌شود که اگر تمهیدات لازم در جوامع اندیشیده نشود، این روند یک نوع آشفتگی در افکار و فرهنگ‌ها ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری اینکه سابقاً در زمینه فرهنگ، سازمان‌هایی بودند که مردم از خدمات آنها بهره می‌گرفتند، افزود: چیزی که می‌تواند از فرهنگ بومی ما و تفکرات دینی، صیانت کند، این است که جریان اصیل از نظر ارتباطات توسط ارتباط روحانیت با مردم زنده نگه‌ داشته شود و در این صورت بنای دینی مردم تقویت خواهد شد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌تواند افراد را هم منفعل کرده و هم زمینه‌ساز فعالیت آنها شود، تصریح کرد: اگر افراد از قوت فرهنگی برخوردار نباشند، منفعل می‌شوند، اما چنانچه زمینه‌های ایمانی و آمادگی روحی قوی داشته باشند، با استفاده از این ابزار ارتباطی می‌توانند فعالتر شده و بدین ترتیب شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه جریان اصیلی که صلاحیت پیگیری این کار را داراست، روحانیت می‌باشد، افزود: بنابراین با توجه به اینکه سازمان روحانیت مسئولیت اسلام‌شناسی را برعهده دارد، باید خود را برای ساماندهی شبکه‌های ارتباطی و نحوه دسترسی به اطلاعات آماده کند.

وی با یادآوری اینکه در جریان سفر به استان همدان، جویای وضعیت مساجد استان شده‌ام، گفت: براساس آنچه اعلام شد برخی مساجد استان روحانی ندارد، همچنین گفته شد در اکثر روستاها روحانی نداریم، لذا با توجه به اینکه خانه خدا مورد توجه مردم است، باید فرد صاحب‌نظر و تاثیرگذار در مساجد حضور داشته باشد. حال اگر نیروی مورد نیاز وجود ندارد، باید آموزش دهیم، اما ظاهراً نیرو داریم اما به مساجد نمی‌روند و این بدین‌معنا است که یا مشکلی وجود دارد و یا اینکه این موضوع سازماندهی نشده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه جریان‌های فرهنگی را توسط سازمان‌های دولتی نمی‌توان سامان داد، اظهار داشت: سازمان‌های دولتی از انجام این کار عاجزند و چنین ظرفیتی را ندارند، اصل موضوع این است که در شرایط امروز بیش از گذشته نیاز است سازمان روحانیت ایجاد و رسیدگی به این موضوع از حالت دولتی خارج شود.

رئیس مجلس نهم با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر برای حوزه‌های علمیه بودجه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: حوزه‌های علمیه بودجه جاری خود را خودشان باید تامین کنند و سازمان روحانیت نباید دولتی باشد، اما به منظور پیش‌برد امور بودجه‌هایی در نظر گرفته شده که البته به اندازه مورد نیاز نیست، لذا ضرورت دارد عدم تعادل در بودجه‌های فرهنگی جامعه سامان یابد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط امروز یک کار سازمان‌یافته مورد نیاز است، گفت: زیربنای فرهنگی از تحولات سیاسی اهمیت بیشتری دارد،‌ لذا هیاهوهای سیاسی در منطقه نباید ذهن ما را از ماموریت مهم آگاهی‌بخشی دینی توسط روحانیت دور کند و این امر باید دغدغه اصلی ما باشد. امروز بیش از گذشته به فرهنگ اصیل اسلامی نیاز داریم،‌ چرا که فرهنگ جامعه را برای تاثیرگذاری قدرتمندتر می‌کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه در کل جامعه اسلامی یک هوشیاری عمیق فکری و عاطفی به وجود آمده است، گفت: اگر این هوشیاری به وسیله مبانی فکری عمیق، غنی نشود،‌ قابل تغییر است، اما اگر عمیق‌تر شود، ماندگاری پیدا می‌کند و جریان بیداری اسلامی ادامه خواهد داشت./924/د101/ج

منبع: خانه ملت
 

ارسال نظرات