۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۴۴۹۰۹
از 16 تا 26 بهمن ماه؛

جشنواره هم‌اندیشی سینما انقلاب اسلامی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر هم‌اندیشی سینما انقلاب اسلامی گفت: چهارمین سالانه جشنواره هم اندیشی سینما انقلاب اسلامی (فیلم ققنوس ) از 16 تا 26 بهمن در مکان‌های مختلف با تمرکز در حوزه هنری برگزار خواهد شد.
رجبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ـ روح‌الله رجبی، دبیر هم‌اندیشی سینما انقلاب اسلامی، امروز عصر در نشست خبری چهارمین هم‌اندیشی سینما انقلاب اسلامی که در خبرگزاری مهر برگزار شد، گفت: هدف اصلی از برگزاریی این هم‌اندیشی ایجاد فضای گفتمانی و نظری در سینمای انقلاب اسلامی است.

 

وی افزود: ما صرفا دنبال سینمایی با موضوعات انقلاب یا دفاع مقدس نیستیم بلکه هر نوع مساله و موضوع که برآمده از تفکر شیعه مبتنی بر ولایت فقیه از مسائل حوادث کوچک در خانواده تا معزلات اجتماعی همه را به نمایش می‌گذارد.

 

دبیر هم‌اندیشی سینمای انقلاب اسلامی در ادامه گفت: در سینمای انقلاب تمرکز ما برای رساندن صدای تفکر انقلاب بر اساس فعالیت گفتمان‌ساز بوده و صرف پژوهش و آموزش نیست، ما تلاش کردیم در کنار جشنواره فجر که بزرگترین عملیات فرهنگی دولت است یک برنامه خاص طراحی کنیم.

 

رجبی اظهار داشت: در این ایام با ایجاد فضای خاص گفتمانی و رسانه‌ای نظرات خاصی داده می‌شود که شاید خلیی به تفکر اسلامی نزدیک نباشد اگر چه همه تلاش می‌کنند سینما را به آرمانهای انقلاب نزدیک کنند اما این فرایند زیاد طول کشیده است.

 

وی با اشاره به حاکمیت سه هژمونی در فضای سینمای کشور بیان داشت: نخستین هژمونی حاکم فضای نخبگانی یک جریان محدود و کوچک است که 99 درصد آن ترجمه‌ای بوده و ما را از تفکر اسلامی دور می‌کند، از دیگر حاکمیت‌های گفتمانی که جریان‌های روشن‌فکری آن را هدایت می‌کند هژمونی محفلی است.

 

دبیر هم‌اندیشی سینمای انقلاب اسلامی افزود: هژمونی رسانه‌ای نیز از دیگر موارد است که بر اساس اصول مشترک در کنار دو هژمونی قبل قرار می‌گیرد زمانی که هژمونی رسانه‌ای در کنار آن دو هژمونی قبل قرار گرفت فضای مسلطی را ایجاد می‌کند که سبب فاصله سینما از مردم می‌شود.

 

افرادی مانند شهید آوینی تلاش کردند بین سینما و حقیقت اسلام ارتباط برقرار کنند

رجبی عنوان کرد: کم نبودند کسانی مانند شهید آوینی که تلاش کردند بین سینما و حقیقت اسلام ارتباط برقرار کنند ما باید تلاش کنیم آنها را نشان داده و حرف‌های آنها را تبین کنیم، سینمای انقلاب اسلامی هم می‌تواند پاتوق تشکیل دهد که باید به صورت رسانه‌ای دیده شود.

 

وی ابراز کرد: سه هژمونی نامبرده می‌تواند برآیند خوبی در تحقق سینمای انقلاب اسلامی داشته باشد نگاه ما هم این است که در کنار جشنواره فجر در این ایام هژمونی تفکر انقلاب اسلامی را در سینما به نمایش بگذاریم.

 

دبیر هم‌اندیشی سینمای انقلاب اسلامی گفت: از فواید کار ما این است که متفکرین، علمای علوم انسانی، نهادهای مردمی و دولتی خود را وارد بحث سینما کرده و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنند، ابعادی که اگر تمرکز کرده و هدایت کنیم شاید اتفاقات خوبی روی دهد.

 

رجبی اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که بین تفکر و هنر نسبت برقرار کنیم با توجه به این‌که در دهه فجر صدای تفکر انقلابی در عرصه سینما  بیشتر است.

 

وی با اشاره به زمان جشنواره عنوان کرد: این جشنواره از 16 تا 26 بهمن در مکان‌های مختلف با تمرکز در حوزه هنری برگزار خواهد شد و اختتامیه آن نیز 1 اسفند خواهد بود بعد از این فیلم‌ها در محافل مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد.

 

دبیر هم‌اندیشی سینمای انقلاب اسلامی ابراز کرد: از دیگر برنامه‌ها فعالیت برنامه تلوزیونی ققنوس است که تلاش شده در طول سال با کرسی آزاد‌اندیشی در باب سینما استمرار پیدا کند، 12 تا 13 شب برنامه تلوزیونی ققنوس اجرا و از هر طیفی حضور خواهند یافت.

 

رجبی در پایان خاطرنشان کرد: سایت سینما انقلاب بعد دیگری از سینما انقلاب است که در طول سال استمرار پیدا خواهد کرد، علاقه‌مندان به عضویت در سینما در سطوح مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند چند ویژه‌برنامه از مجموعه سخنرانی‌ها و مساله‌هایی که در عرصه سینما وجود دارد را نیز خواهیم داشت./807/پ202/ب6

ارسال نظرات