۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۵۰۰۰
آیت الله مصباح یزدی:

دنیا پرستان حق ندارند دغدغه دین داری مردم را زیر سوال ببرند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی در انتقاد از کسانی که می گویند روحانیت تنها دغدغه دین مردم را دارند و مسائل مهم زندگی روزمره را درک نمی کنند، گفت: شماهایی که به غیر از شکم و شهوت چیز دیگری را نمی شناسید چه حقی دارید که بر روش روحانیان و منبرها اعتراض کنید و بگویید چرا مردم را از آتش جهنم می ترسانید.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در حسینیه امام خمینی(ره) قم با اشاره به این که قرآن، تعالیم انبیاء و اهل بیت(ع) دارای ظاهر و باطن است، اظهار داشت: مفاهیمی که از ظاهر آنها برداشت می شود برای عموم مردم است اما برخی افرد خاص هستند که از مفاهیم عمیق آنها بهره می برند.

 

وی با بیان این که در اغلب موارد قرآن از بیان مطالب برهان های مبتنی بر بدیهیات و کلیات پرهیز کرده است، گفت: انسان به گونه ای آفریده شده که از شنیدن برهان های پیچیده فلسفی خسته می شود؛ بنابراین قرآن از بیاناتی دلنشین استفاده کرده که قدرت برهان های بدیهی را ندارد اما در شنونده تأثیرگذارتر است.

 

موعظه یکی از روش های تعلیمی قرآن کریم است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) استفاده از موعظه را یکی از روش های قرآن در ارائه مطلب خواند و بیان داشت: برای این که مردم آماده شده، گوش فرا داده و مطالب را ترتیب اثر دهند احتیاج به موعظه دارند؛ این بیانات خطابی برای انسان یقین آور نیست اما بسیار اثر بخش است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن که عذاب های اخروی را به تصویر کشیده است، گفت: همه ما معتقد به قیامت و آتش سوزان جهنم هستیم اما اگر در دنیا حادثه ای برای ما اتفاق افتد که یک هزارم دردهای جهنم هم نمی شود، به این حوادث بیشتر اهمیت می دهیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر قرآن از مفاهیم کلی و انتزاعی استفاده می کرد و می فرمود عذاب های جهنم بسیار سخت تر و دردناک تر از دردهای دنیایی است، این حرف آن اندازه تأثیر نداشت که شکل و جزئیات آن عذاب ها را برای ما به تصویر بکشد؛ به همین دلیل قرآن وارد جزئیات شده و می فرماید اگر یک قطره از نوشابه های جهنمی در این عالم باشد از بوی تعفنش همه موجودات زنده می میرند.

 

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: قرآن برای این که در انسان ایجاد انگیزه کند نعمت های بهشتی را نیز به شکلی جزئی بیان می فرماید تا اغلب انسان ها بتوانند آنها را درک کنند؛ می فرماید نهرهایی از عسل و شیر در آنجا جاری است و در کنار آن نهری از شراب که لذت همین شراب دنیایی را دارد اما سکر آور نیست؛ اما اگر تنها می فرمود که نعمت های بهشتی بسیار عالی است و اوصاف آن را کسی نشنیده و ندیده، چندان ایجاد انگیزه نمی کرد.

 

اغلب استدلال های قرآنی برای مقابله با منحرفان و مشرکان است

وی خاطرنشان کرد: البته در برخی جاها که شیاطین شبهاتی را القا می کنند خداوند در پاسخ به آنها استدلال های محکمی را بیان می فرماید؛ برهان اقامه کرده و یا از بیاناتی که به برهان بسیار نزدیک است استفاده می کند؛ بیشتر استدلال های قرآنی در مقابله با منحرفان و مشرکان است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مغالطه نمرود در برابر حضرت ابراهیم(ع) گفت: وقتی که وی گفت «أَنَا أُحْیِی وَأُمِیتُ» برای این که مغالطه او را باطل کند فرمود«اللّهَ یَأْتِی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ»خدای من کسی است که خورشید را از مشرق آورده و از مغرب غروب می کند اگر تو راست می گویی کاری کن که خورشید از مغرب طلوع کند، با این پاسخ بهت زده شد.

 

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به آیه« ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» بیان کرد: پس از حمکت و موعظه خداوند پیامبر(ص) را به استفاده از جدل توصیه می فرماید؛ یعنی به جای بحث های استدلالی برهانی از مقدمانی استفاده کند که طرف مقابل قبول دارد و به وسیله آن زود قانع شده و می پذیرد، هرچند ممکن است آن مقدمات درست نباشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که موعظه یعنی تشریح منافع و مضرات یک مطلب، گفت: بسیاری از انسان ها در مواجهه با مسائل مختلف با نگاهی سطحی به دنبال منفعت ها و ضررهای مادی هستند بنابراین خداوند نیز از تعابیری که همه فهم باشد بیشتر استفاده می فرماید.

 

انذار و تبشیر وظیفه همه انبیای الهی بوده است/ کسانی که روحانیت را می کوبند با اصل مخالف دین هستند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از انسان ها«وَ رِضْواَن‌ٌ مِّن‌َ اللَّه‌ِ أَکْبَرُ» را درک نمی کنند و نمی دانند که وقتی پای رضایت معشوق می آید همه چیز فدای او شده و رنگ می بازد؛ به همین دلیل این تعابیر برای افراد خاصی آمده که بتوانند از آن استفاده کنند و هدر نرود و قرآن کمتر چنین تعابیری را به کار برده است.

 

آیت الله مصباح یزدی یکی از مصادیق موعظه را انذار و تبشیر عنوان کرد و گفت: انبیای الهی معمولا چندین کار را به عهده داشتند اما دو مسؤولیت مهمی که به دوش همه انبیاء گذاشته شده انذار و تبشیر است؛ یعنی برای مردم نتایج کارهای خوب را بیان کنند تا تشویق به انجام آن شوند و در مقابل ضررهایی که کارهای بد دارد را نیز تشریح کنند تا از انجام آنها بترسند و ترک کنند.

 

وی با اشاره به این که برخی روشنفکران غرب زده روحانیت را به دلیل انذار تمسخر می کنند، ابراز داشت: آنها مغالطه می کنند که انسان ها حیوان نیستند که بخواهند آنها را با آتش جهنم بترسانند در صورتی که قرار دادن انسان ها در حالت خوف و رجا مسأله مهمی است که مورد تأکید ائمه(ع) و اولیای الهی بوده است.

 

برخی حاضرند برای چند روز تکیه زدن به کرسی ریاست ثمره خون هزاران شهید را بفروشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این افراد جرأت ندارد به صراحت دین را بکوبند به همین دلیل می گویند آخوندها این مطالب را از پیش خود درست کرده اند؛ کسانی که چنین تهمت هایی را می زنند در واقع مخالف دین و قرآن هستند چراکه می دانند روحانیت این مطالب را از قرآن و روایات اهل بیت(ع) بیان می کنند.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خطاب به این افراد، گفت: شماهایی که به غیر از شکم و شهوت چیز دیگری را نمی شناسید چه حقی دارید که به روش روحانیان و منبرها اعتراض کنید و بگویید چرا مردم را از آتش جهنم می ترسانید؛ شما حاضرید خون هزاران شهید را برای چند روز نشستن روی کرسی ریاست بفروشید؛ شما حق ندارید بگویید آخوندها همواره دغدغه دین مردم را دارند و مسائل مهم زندگی را درک نمی کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از روش های تعلیمی قرآن را عبرت از حوادث تاریخی برشمرد و بیان داشت: خداوند در قرآن به تشریح زیبای جزئیات و چگونگی عذاب برخی پیشینیان از جمله قوم لوط می پردازد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ بنابراین با ذکر قصص و با تکیه بر نکات آموزده آن مردم را هدایت می کند./928/پ201/ج

 

ارسال نظرات