۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۴۵۶۹۴
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س):

بلاها بهترین زمینه را برای تربیت روحی و فکری انسان فراهم می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با بیان این‌که بلاها بهترین زمینه برای تربیت روحی و فکری انسان از طریق دعا هستند، گفت: انسان باید صبوری پیشه کرده و همواره قدردان بلاها و مشکلات باشد، زیرا مشکلات زمینه رشد و افزایش ظرفیت وجودی آدمی را فراهم می‌کنند.
دعا و نيايش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طباطبایی، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان این‌که دعا به درگاه بی‌کران خداوند در قرآن کریم دارای ویژگی‌های خاصی است، گفت: داستان حضرت یوسف (ع) بهترین نمونه تعلیم آداب دعا به انسان‌ها است.

 

وی افزود: حضرت یوسف (س) در این داستان زمانی که دعایش به درگاه الهی پذیرفته شد و عزیز مصر شد کبر و غرور موجب نشد که لطف الهی را فراموش کرده یا به دنبال انتقام از دیگران باشد بلکه به‌ حکم بندگی الهی تمامی افرادی که به او ستم کرده بودند را مورد بخشش قرارداد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بلاها بهترین زمینه برای تربیت روحی و فکری انسان از طریق دعا هستند همان ‌گونه که حضرت یوسف این‌گونه شدند و در بلاها به عزت و بزرگی رسیدند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که گاهی بلاها موجب بزرگی انسان شده و نعمت‌ها موجب سقوط آدمی می‌شوند، ادامه داد: به همین علت انسان باید مانند حضرت یوسف (ع) صبوری پیشه کرده و همواره قدردان بلاها و مشکلات باشد، زیرا مشکلات زمینه رشد و افزایش ظرفیت وجودی آدمی را فراهم می‌کنند.

 

طباطبایی با بیان این‌که حضرت یوسف (ع) هنگامی ‌که می‌خواستند به درگاه الهی دعا کنند، ابتدا نعمت‌هایی را که خدا به ایشان داده یکی‌ یکی شمارش کرده و از خداوند به خاطر آنها ‌قدر دانی کرده و پس‌ از آن خواسته‌های خود را به درگاه الهی مطرح می‌کردند.

 

وی افزود: حضرت یوسف (ع) همواره به خاطر علمی که خداوند به ایشان داده بود قدردان این نعمت الهی بودند؛ زیرا به ‌وسیله آن جان خود و هزاران نفر را نجات دادند و در مقابل هم بهترین دعای ایشان به درگاه الهی این بود که از خداوند عاقبت‌ به ‌خیری و محشور شدن با صالحان را درخواست می‌کردند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که دعاهای حضرت یوسف (ع) برای آخرت بود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که انسان در دعاهای خود باید از خداوند چیزی را بخواهد که اضافه بر دنیا بتواند سعادت آخرت او را نیز تأمین کند.

 

طباطبایی اظهار کرد: برترین مرتبه ایمان برای آدمی تسلیم محض در برابر خداوند است؛ بنابراین زمانی که در برابر خداوند به تسلیم محض رسیدیم مشخص است که در صراط مستقیم در حال حرکت هستیم.

 

وی یادآوری شد: دعا فقط درخواست از خداوند نیست بلکه دعا موجب نشاط روحی آدمی شده و زمینه رشد شخصیتی و علمی فرد را فراهم کرد و زمینه‌ساز تعالی و موفقیت انسان در عرصه‌های سخت می‌شود./837/پ202/ف

 

 

ارسال نظرات