۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۴۶۵۹۸
کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه:

قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه توطئه ‌های دشمنان را خنثی کرد

خبرگزاری رسا ـ سردار فولادگر گفت: گفتمان انقلاب اسلامی با قرار گرفتن در برابر استکبار جهانی توانست با قدرت نرم خود توطئه ‌های دشمنان را خنثی کند و به اهداف انقلاب اسلامی در منطقه دست پیدا کند.
سردار علي اصغر فولادگر کارشناس مسائل خاورميانه سردار علي اصغر فولادگر کارشناس مسائل خاورميانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سردار علی اصغر فولادگر کارشناس مسائل سیاسی امنیتی خاورمیانه، صبح امروز در نشست انقلاب اسلامی در فضای مجازی که با حضور فعالان فضای مجازی به همت مؤسسه شهید صیاد برگزار شده بود به بررسی جایگاه اجتماعی و نفوذ استراتژیک انقلاب اسلامی درمنطقه پرداخت.

 

وی با اشاره به لزوم شناخت دقیق از مخاطبان در کشورهای مختلف اظهار کرد: اگر مخاطبان خود را به خوبی نشناسیم علیرغم تمام تلاش‌هایی که انجام خواهیم داد در نهایت ممکن است در جذب مخاطب شکست بخوریم و به همین دلیل لازم است که بدانیم مخاطبان ما دارای چه ذائقه و سلیقه ای هستند.

 

کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه در ادامه به بررسی تحولات عصر معاصر در منطقه پرداخت و تصریح کرد: تا سال 1990 که جهان دارای دو قطب شرق و غرب بود و در آستانه سال 91 میلادی اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی شد و این در حالی بود مدتی قبل امام خمینی در نامه ای این فروپاشی را به گورباچف گوشزد کرده بود، پس از فروپاشی شوروی مسأله دهکده جهانی با محوریت و کدخدایی آمریکا مطرح شد که البته ادبیات بسیار جذابی داشت.

 

وی با اشاره به نظریه برخورد تمدن خاطرنشان کرد: فوکویاما در کتاب خود مطرح می‌کند بهشتی که پیامبران به ما وعده داده‌‌اند از سوی آمریکا به زمین آورده شده است و در نهایت همه بشریت باید به سمت ایالات متحده آمریکا بیایند تا از همه نعمات برخوردار شوند و این ادبیات پس از یک دهه مقدمه چینی در جهان نهادینه شد.

 

فولادگر با بیان توطئه دشمن در حادثه یازده سپتامبر برای تسلیم همه قدرت ها ابراز کرد: علیرغم اینکه همه کشورهای قدرتمند پس از یازده سپتامبر با آمریکا متحد شدند و در حقیقت کدخدایی آن را قبول کردند ایران هم از تروریست ها و هم از آمریکا به دلیل حمایت از تروریسم اعلام برائت کرد و در حقیقت گفتمان انقلاب اسلامی در برابر تمدن غرب قرار گرفت و رویارویی اصلی در این زمینه شکل گرفت.

 

کارشناس مسائل سیاسی امنیتی خاورمیانه با اشاره به فعالیت های فرهنگی اجتماعی آمریکا برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی گفت: صدام در ماجرای اشغال کویت فریب خورد و موجب شد تا آمریکا بتواند عراق را اشغال و پایگاه هایی در منطقه برای خود ایجاد کند، آمریکا همواره در تلاش است تا با شکل گیری گروه ها و جریان هایی نظیر حزب الله لبنان مبارزه کند تا منافعش در منطقه از دست نرود.

 

معاون سرلشکر رحیم صفوی با اشاره به مطرح شدن برخی اصلاحات ظاهری در کشورهای وابسته به آمریکا برای فریب مردم و بی نتیجه ماندن آن تصریح کرد: بیداری اسلامی با ثمر نگرفتن این اصلاحات شکل گرفت و به شدت منافع آمریکا را به خطر انداخت و موجب شد بسیاری از حکومت های وابسته به ایالات متحده سرنگون شوند و اوضاع منطقه نیز دچار دگرگونی شود.

 

وی با بیان اینکه سران آمریکا معترف هستند در ماجرای عراق ایران بدون شلیک یک گلوله توانست دولتی در عراق مستقر کند که طرفدار ایران است خاطرنشان کرد: آمریکا در ماجرای عراق مقهور قدرت نرم ایران شد و نتوانست در ماجرای انتخابات های عراق کاری انجام دهد و نتیجه به سود ایران و به ضرر آمریکا تمام شد.

 

فولادگر علت اصلی مشکلات به وجود آمده برای اخوان المسلمین مصر را عدم تفکر راهبردی و پیش بینی ناصحیح از تحولات منطقه دانست و افزود: در اتفاقات سوریه برخلاف معادلات غرب و متحدین منطقه ای آن نظام سوریه با وجود همه مشکلاتی که داشت دارای محبوبیت مردمی بود و علیرغم تلاش های اردوغان و دوستانش برای سرنگونی نظام سوریه نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند.

 

کارشناس مسائل سیاسی امنیتی خاورمیانه با اشاره به همکاری ترکیه و غرب با حمایت های مالی قطر و عربستان برای سرنگونی نظام سوریه ابراز کرد: این اتحاد قصد داشت تا با جذب تکفیری های بیش از 80 کشور جهان سوریه را از پا دربیاورد که ایران یک تنه در مسأله ورود پیدا کرد و با حمایت از سوریه تمام نقشه های این کشورها را خنثی کرد.

 

معاون سرلشکر صفوی با بیان اینکه فعالیت رسانه ای برخی کشورهای عربی و غربی موجب شده بود تا بشار اسد به عنوان یک علوی خون ریز و جنایتکار معرفی شود بیان کرد: گفته می‌شد که بشار اسد از حمایت مردمی برخوردار نیست در صورتی که موضوع خلاف حقیقت بود و اثبات شد که معارضان دولت سوریه که در لیست های تروریستی کشورهای جهان بودند با یکدیگر بر سر غنائم و شهرها به جنگ پرداختند و البته مردم علیرغم اتحاد جهانی علیه سوریه حامی دولت و نظام سوریه ماندند و اجازه سقوط نظام سوریه را ندادند.

 

وی با اشاره به تشکیل جبهه متحد حزب الله و سوریه علیه تکفیری ها تصریح کرد: احمد جبار که از سران قاچاقچیان منطقه بود از سوی عربستان به عنوان نماینده معارضان معرفی شد در حالی که هیچکدام از گروه ها از او اطاعت نمی‌کردند و موجب رسوایی معارضان و حامیان آنها شد.

 

فولادگر در ادامه خاطرنشان کرد: در اجلاس اخیر پاریس غرب قبول کرد که بشار اسد را نمی‌توان از نظام سوریه کنار گذاشت و باید او را قبول کرد، داود اوغلو که قول داده بود 1 ساله نظام سوریه سقوط می‌کند ایستادگی بشار اسد، حمایت ارتش و مردم سوریه از بشار اسد و مهمتر از همه حمایت ایران از سوریه را عوامل عدم سقوط و شکست سوریه معرفی کرد.

 

کارشناس مسائل سیاسی امنیتی منطقه با اشاره به پیروزی حوثی ها در یمن اظهار کرد: هنر حوثی ها این بود که توانستند جمعیت کثیری از اهل سنت شافعی ها را با خود همراه کنند و علیرغم تلاش های آمریکا، کشورهای عربی منطقه و به ویژه عربستان حوثی ها توانستد قدرت را در یمن به دست بگیرند و کارشناسان مسائل منطقه اعلام کردند چهارمین پایتخت عربی به دست طرفداران ایران افتاد.

 

وی با اشاره به پیشرفت های علمی و سیاسی ایران خاطرنشان کرد: اعراب همواره متعجب از سیاست های ایران هستند و معتقدند که فعالیت های سیاسی ایران همانند قالی بافی ایرانی هاست که با صبر و حوصله نتیجه ای خیره کننده دارد و حتی شاهد هستیم روسیه با مشاهده فعالیت ایران در سوریه وارد مسأله کریمه شد و در برابر غرب قرار گرفت تا به اهداف خود دست پیدا کند.

 

فولادگر تقابل ایران را با نظم نوین جهانی و فرهنگ اومانیست و لیبرالیسم دانست و تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه فضای مجازی مخاطبان خود را بشناسیم باید در تحولات و مسائل منطقه مطالعه کنیم، پروژه شیعه هراسی رفته رفته پس از موفقیت های ایران شکل گرفته است و وهابیت در تلاش است تا بتواند فضای اجتماعی و فرهنگی جهان که حامی و طرفدار ایران است را علیه شیعه تغییر دهد.

 

معاون سرلشکر صفوی ضمن تأکید بر لزوم هشیاری و مخاطب شناسی برای فعالان فضای مجازی ابراز کرد: باید با شناخت دقیق و صحیح از محیط و شرایط منطقه و آسیب شناسی از رفتارهای مخاطبان و دشمنان به فعالیت در عرصه مجازی و شبکه های اجتماعی پرداخت و در هر زمینه ای از جنس خودش و با کارکردهای مورد نیاز آن فضا تولید محتوا کرد.

 

کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه با بیان اینکه مدل اسلام آمریکایی در حقیقت اسلام سکولار است خاطرنشان کرد: اردوغان از دوستان نزدیک اسرائیل است اما در ظاهر وانمود می‌کند بسیار متدین و پایبند به اصول است، هدف اصلی از رفتاری نظیر رفتار اردوغان ترویج اسلام سکولار و سیاست جدای از دین است، اردوغان، اوغلو بسیاری از سران ترکیه جزء دانشجویان پیرو خط امام بودند که امروزه دارای تفکرات و گرایشات اخوانی هستند و با همه مسالمت آمیز رفتار می‌کنند و رفتار منافق گونه ای دارند و از مروجین اندیشه نئو عثمانی هستند.

 

 

وی حضور داعش در منطقه و به ویژه عراق را موجب دستاوردهایی برای ایران دانست و افزود: حضور داعش در عراق باعث شد تا شیعیان با یکدیگر بیش از پیش متحد شوند همچنین اهل سنت عراق و کردهای عراقی با ایران همگرا و همسو شوند و حضور داعش موجب شد اتفاقی در منطقه رخ دهد که شاید 20 سال فعالیت مستمر رسانه ای ایران نمی‌توانست انجام دهد و موجب نزدیکی بسیاری از مردم منطقه به جمهوری اسلامی ایران شد.

 

فولادگر پیرامون نامه رهبر معظم انقلاب و تأثیر آن در منطقه و افکار عمومی جهان تصریح کرد: پیام رهبر انقلاب یک دیپلماسی عمومی بود که به خوبی در جهان مؤثر واقع شد و باید برای تبیین و گسترش نامه ایشان و خنثی سازی عملیات رسانه ای علیه نامه رهبر انقلاب باید با استفاده از محیط شناسی و شناخت فضای رسانه ای مخاطبین به تولید محتوا پیرامون نامه ایشان و اهداف این نامه پرداخت./1304/پ201/ب4

ارسال نظرات