۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۴۶۷۲۸
کارشناس علوم دینی:

اخلاق نیکوی پیامبر اکرم سبب تابیده شدن نور ایمان بر دل های کافران شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم دینی گفت: خوش اخلاقی پیامبراکرم(ص) در برابر بد رفتاری مشرکان سبب احاطه ایشان بر قلب آنها و ایمان آوردن کفار شد.
کارشناس علوم ديني ، حجت الاسلام سمير فرحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سمیر فرحانی، کارشناس علوم دینی، ظهر امروز، در ویژه برنامه الاسوه الحسنه که از شبکه عربی الاهواز پخش می شود، با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به «انک لعلی خلق عظیم» توصیف می کند، گفت: با توجه به مبالغه بودن صفت خلق در این آیه، خداوند پیامبر اکرم(ص) را فردی با اخلاقی پسندیده و نیکو معرفی می کند.

وی با اشاره به این که شخصی از امام علی(ع) درباره اخلاق پیامبر اکرم(ص) پرسید و ایشان پاسخ دادند، اظهار داشت: ایشان در پاسخ فرمودند که ویژگی های اخلاقی پیامبراکرم(ص) غیرقابل شمارش و نمی توان بر آنها احاطه پیدا کرد.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به وضعیت اجتماعی بد دوران پیامبر اکرم(ص) و جاهلیت برخی از مردم ابراز داشت: خوش اخلاقی پیامبراکرم(ص) در برابر بد رفتاری مشرکان سبب احاطه ایشان بر قلب آنها و ایمان آوردن کفار شد.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به این که جویا شدن از احوال دیگران از برنامه های شخصی پیامبراکرم(ص) بود، عنوان کرد: اگر کسی بیمار می شد به عیادت او می رفت و یا چند روزی خبری از آن نداشت سراغ او را می گرفت.

وی با تأکید بر این که اعمال و رفتار پیامبر اکرم(ص) مقیاس و میزانی برای مسلمانان است، گفت: سعادت، کمال، خوش بختی مسلمانان در گرو اخلاق نیکو است.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) با رفتار برتری خود را به دیگران نشان نمی داد، اظهار داشت: با توجه به حدیث امام حسین(ع)، پیامبراکرم(ص) همواره در انتهای مجلس می نشست.

حجت الاسلام فرحانی ادامه داد: در دوران پیامبراکرم(ص) نشستن در صدر مجلس نشان دهنده برتری بود اما رفتار و سیره حضرت این سنت اشتباه را نقض می کند.

وی با اشاره به کلام الهی «و یرفع الله الذین امنوا منکم و اتوا العلم درجات» تصریح کرد: ایمان به خداوند و تقوا سبب برتری در برابر دیگران خواهد شد.

این کارشناس علوم دینی به داستان پیامبراکرم(ص) و رفتار بد یهودی با ایشان اشاره و تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) با خوش اخلاقی و ممانعت از انجام عملی از سوی یاران خود نسبت به این رفتار سبب ایمان آوردن فرد یهودی شد.

حجت الاسلام فرحانی با اشاره به جمله خود پیامبر اکرم(ص) «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» اظهار داشت: مسلمانان باید در اجرای سیره پیامبر اکرم(ص) پیشگام و پیرو حقیقی حضرت باشند.

وی با اشاره به حدیث پیامبراکرم(ص) درباره این که خدا ایشان را به عمل هفت ویژگی دستور داده است، یادآور شد: دوست داشتن فقیران، ذکر زیاد لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم، صله رحم هرچند که فرد مقابل قطع رابطه کرده باشد، نگاه به پایین دستان و عدم توجه به سطح بالاتر از خود، عدم پذیرش عذر گناه کسی، گفتن حرف حق هرچند به ضرر مخالف میل ما باشد و در آخر از کسی درخواست نکنیم که کارهای ما را انجام دهد، هفت ویژگی لازم که خداوند به رسول اکرم(ص) دستور داده بود./9453/پ202/ب2

ارسال نظرات