۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۴۷۷۸۹
کارشناس مسائل سیاسی :

انقلاب اسلامی ایران مردمی‌ترین انقلاب دنیا است

خبرگزاری رسا ـ تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: ما در سطح ملی تاکنون دو دستاورد داشته ایم که شکل گیری نظام دینی کارآمد در دنیای پست مدرن اولین آن و دوم شکل گیری جامعه ولایی در تقابل جامعه مدنی است.
منوچهر محمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر محمدی امروز در سمینار یک روزه «بررسی ابعاد جامعه، مردم و ارتباط شناختی راهپیمایی در ایران» که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب سه رکن دارد که عبارتنداز مردم، رهبری و مکتب و هرجا یکی از این سه رکن نباشد انقلابی شکل نگرفته است.
 
وی با اشاره به انقلاب های ناموفق کشورهای مختلف، گفت: انقلاب فرانسه مربوط به اشراف بود که تنها 2 درصد جامعه‌شان بودند. عنوان انقلاب روسیه، انقلاب کارگران و سربازان بود. کارگرانی که مختص یک کارخانه بودند و سربازان شکست خورده جنگ که در دوشهر حضور پیدا کردند و باز هم کل جمعیت امپراتوری روسیه نقشی نداشتند. در چین می‌گویند انقلاب کشاورزان شکل گرفته است. یعنی بازهم یک گروه و طبقه خاص در انقلاب نقش داشته‌اند که همه مردم نیستند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این انقلاب‌ها با نقش‌های محدودی از مردم شکل گرفته است اما در انقلاب اسلامی این نقش برای همه توده‌های مردم در هر سطح و طبقه‌ای وجود داشت که اتفاقا دامنه جغرافیایی آن سراسری بود. ما اینجا دانشجویان، بازاریان، دانش آموزان، کشاورزان و حتی کارمندانی را داریم که حقوق بگیر خود رژیم بودند اما علیه آن قیام کردند این اتفاق در هیچ کجا سابقه ندارد.
 
وی یادآور شد: در مجموعه انقلاب‌های دنیا، انقلاب اسلامی مردمی‌ترین و فراگیرترین انقلاب بود آن هم از نوع غیر مسلحانه در انقلاب‌های دیگر این اتفاق یا مسلحانه و یا خرابکارانه است اما انقلاب اسلامی هیچکدام اینها نبود؛ تبلور قدرت انقلاب اسلامی در راهپیمایی‌ها بود که عظیم‌ترین آنها را در تاسوعا و عاشورای سال 1357 دیدیم. راهپیمایی که حقیقتا رژیم شاه را نابود کرد.
 
محمدی با بیان این‌که در کتاب «شکل گیری جامعه ولایی» به مبحث نقش مردم در وقوع انقلاب پرداخته ام، گفت: ما در سطح ملی تاکنون دو دستاورد داشته ایم که شکل گیری نظام دینی کارآمد در دنیای پست مدرن اولین آن و دوم شکل گیری جامعه ولایی در تقابل جامعه مدنی است؛ این جامعه ولایی سه عنصر اصلی دارد؛ رهبری ولایی، امت ولایتمدار و مکتب ولایی؛ نقش انقلاب در شکل گیری جامعه ولایی خیلی مهمتر از شکل گیری نظام سیاسی است.
 
وی با اشاره به تهدیدات دشمنان نظام در طول تاریخ انقلاب، گفت: در جنگ تحمیلی صدام تهدید کرد که 22 بهمن میدان آزادی را بمباران می‌کند اما آن روز جمعیت حاضر در میدان آزادی فوق العاده بیشتر نسبت به دوره های قبل بود؛ اتفاقا آن سال مردم اصرار داشتند که به میدان آزادی برسند و آنجا حاضر باشند.
 
محمدی در پایان تصریح کرد: در انقلاب اسلامی نخبگان و خواص درست زمانی مشروعیت و مقبولیت دارند که خودشان را درون جامعه ولایی تعریف کنند که اگر ار آن جدا شوند، سقوطشان قطعی است؛ این روشن است که راهپیمایی‌ها نمادین نیست بلکه معنا و مفهوم جدی دارد که باید آن را بفهمیم و از آن مراقبت کنیم./806/پ203/ش
ارسال نظرات