۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۲۴۸۳۵۱
استاد اخلاق حوزه علمیه فاطمه معصومه مشهد:

معرفت به ائمه اطهار، زمینه ساز ایجاد محبت است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که ازدیاد معرفت، از شاخصه های افزایش محبت است، گفت: هر اندازه نسبت به اهل بیت(ع) آشنایی بیشتری داشته باشیم، میل و کشش ما نیز به این بزرگوان بیشتر خواهد بود.
معرفت به ائمه اطهار، زمینه ساز ایجاد محبت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سید کاشی، استاد اخلاق حوزه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «نقش فاطمیه در تربیت جان انسان و جامعه» در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، به نقش دهه فاطمیه بر گسترش معارف دینی اشاره کرد و گفت: به برکت روضه ها و محافل که در دهه فاطمیه برگزار می شود، ابعادی از اسلام که ناشناخته است، مورد توجه قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به این که امروزه، یکی از وجوه حمله دشمنان این است که دین اسلام را دین خشن نشان می دهند، ابراز کرد: به برکت ایام فاطمیه، روی محبت اهل بیت(ع) و بزرگی این ذوات مقدسه می توان مانور بدهیم. از این رو به جهت این که حضرت فاطمه(س) مظهر لطف، مهر و عطوفت هستند، برگزاری محافلی که به ذکر ایشان می پردازند، به راحتی زمینه گسترش اسلام حقیقی را فراهم می کند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد ابراز کرد: محبت حضرت فاطمه(س) در دل و جان ما قرار دارد؛ چون زمانی که واعظ و سخنران درباره این شخصیت بزرگوار صحبت می کند، علاقه و محبت ویژه در دل ما ایجاد می شود و حتی با گذشت زمان، زمانی که مصائب آن حضرت را می شنویم، باز دل هایمان می سوزد و اشکمان جاری می شود.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد اظهار کرد: محبت و علاقه ما به حضرات معصومین(ع) به سبب لطف ویژه ای است که این بزرگوارن به مادارند؛ چرا که اگر محبتی از سوی آن ها نباشد، برای من و شما توفیقی حاصل نمی شود. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به برکات دهه فاطمیه اشاره کرد و افزود: یکی از برکات دهه فاطمیه این است که محبت و علاقه ما نسبت به حضرت زهرا(س) زیاد می شود؛ ایشان شهید ولایت هستند؛ چرا که پای ولایت ایستادند.

 

ازدیاد معرفت، از شاخصه های افزایش محبت است

 

وی با اشاره به این که ازدیاد معرفت، از شاخصه های افزایش محبت است، ابراز کرد: محبت، میل، علاقه و کشش درونی و معرفتی است که این کشش و میل درونی با معرفت افزایش می یابد؛ از این رو هر اندازه نسبت به اهل بیت(ع) آشنایی بیش تری داشته باشیم، میل و کشش ما نیز به این بزرگوان بیش تر خواهد بود.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد ابراز کرد: انسان فطرتا میل به کمال و زیبایی دارد. اگر زیبایی در چیزی یا کسی بببیند، به سوی او میل و کشش پبدا می کند؛ از این رو هر اندازه ما بیشتر فضایل اهل بیت(ع) را بشنویم، بیش تر نسبت به آن ها معرفت کسب می کنیم. 

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد اظهار کرد: معرفت، سبب میل و علاقه می شود و حب و میل نیز تبعیت ایجاد می کند؛ از این رو اگر نسبت به اهل بیت(ع) محبت داشته باشیم، از آن ها پیروی می کنیم.

 

سید کاشی با اشاره به این که انسان باید انسان های کامل را در زندگی الگو خود قرار بدهد، گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید:« لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرً، »، اهل بیت(ع) برای همه الگو نیستند بلکه کسانی این لیاقت را پیدا می کنند که امید به پروردگار عالم دارند؛ از این رو می توان گفت اگر ما حضرت فاطمه(س) را الگوی خود قرار می دهیم، نشان از آن است که امید به پروردگار عالم و توجه و به معاد و آخرت داریم. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به راه های افزایش معرفت اشاره کرد و افزود: نخستین راه، مراجعه به احوالات فرد و مطالعه زندگی نامه او است، دومین راه، مراجعه و گفت و گو، با کسانی است که با او آشنایی دارند و سومین راه، نگاه به بازماندگان و آثاری است که از او باقی مانده است و ما نیز از این سه طریق می توانیم نسبت به حضرت زهرا(س) کسب معرفت کنیم.   

 

تکان دادن دل از تکان دادن کوه سخت تر است

 

وی ابراز کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: «تکان دادن دل سخت تر از تکان دادن کوه سخت تر است.»، زمانی که با شنیدن نام مبارک حضرت زهرا(س) دل هایمان تکان می خورد، نشان از این است که ما به افزایش معرفت و محبت نسب به آن ها توجه داریم.  

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد به تولد حضرت زهرا(س) اشاره و ابراز کرد: این بانوی بزرگوار، پدر و مادر ویژه ای داشتند و نطفه ایشان، با ویژگی خاصی منعقد شده است.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد اظهار کرد: مادر این بزرگوار، حضرت خدیجه(س) هستند. زمانی که زنان قریش ایشان را را رها کردند و دست رد به سینه شان زدند، خداوند متعال 4 زن بهشتی برای وضع حمل ایشان فرستادند؛ حضرت ساره(س)،حضرت مریم(س)، حضرت ام کلثوم(س) و حضرت آسیه(س) برای خدمتگذاری او آمدند.

 

سید کاشی گفت: حضرت فاطمه(س) ام ابیها هستند؛ چرا که با وجود سن و سال کم، غمگسار، همراه و مونس پدر هستند. ایشان در دوران جنینی نیز همدم و مونس مادر نیز بودند. 

 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که رضایت خداوند، در رضایت پدر و مادر است، افزود: حضرت فاطمه(س)، از ابتدای زندگی تا انتهای زندگی به صورت ویژه خدمت به ذات پدر می کردند.

 

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) از حضرت علی(ع) تبعیت می کردند، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) بهترین همسر و با وفاترین یار بودند. الحمدالله اکنون جامعه ما از لحاظ رفاه و ضرورت زندگی تأمین هست. و این نکته قابل توجه است که حضرت فاطمه(س) زمانی که ضرورت های زندگی برای ایشان فراهم نبود، یار حضرت علی(ع) بودند نه بار ایشان. فاصله بین بار و یار یک نطقه است، اما در معنا متفاوت هستند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد به نحوه رفتارحضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) اشاره و ابراز کرد: نوع تکلم، ارتباط و احترام ایشان نسبت به حضرت علی(ع) خاص و ویژه بود. حضرت علی(ع) در مورد حضرت زهرا(س) می فرمایند:« وَ لقد کُنت انظُر اِلیها، فَتنکشف عَلَی الهموم وَ الاَحزَان، هر گاه به او نظر می کردم، غصه های و ناراحتی هایم برطرف می شد.»

 

محبت به همسر معادل 40 روز اعتکاف مسجد الحرام است

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد به اهمیت رابطه محبت آمیز بین همسران اشاره کرد و افزود: در آموزه های اسلام، نگاه محبت آمیز به چهره همسر، برابر با 40 روز اعتکاف در کنار خانه خدا و مسجد الحرام است. نکته قابل توجه این است که ثواب آن برابر یک روز و دور روز نیست، بلکه برابر 40 روز است و اعتکاف چه جایی بالاتر از مسجد الحرام.

 

سید کاشی گفت: حضرت فاطمه(س) بهترین مادر هستند؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« اَنا وَ عَلی اَبواه هَذِه الامُه، من و علی پدران امت این امت هستیم.»؛ از این رو به قرینه حضرت زهرا(س) نیز مادر ما هستند و ما  فرزندان ایشان هستیم.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که، بزرگترین قدرت حقیقی و حقوقی بعد از پروردگار عالم، ذوات مقدسه معصومان(ع) هستند، افزود: حضرت زهرا(س) در روز قیامت، دوستانشان و دوستان دوستانشان را مانند مرغی که دانه از زمین برمی چیند، جدا می کنند. کدام مادر از این مهربانتر؟ و کدام روز، سخت تر از روز قیامت؟

 

وی ابراز کرد: حضرت زهرا(س) نسبت به تربیت فرزندان، اهتمام ویژه ای داشتند، ایشان بین آن ها تبعیض قائل نمی شدند و محبت خاص نسبت به آن ها ابراز داشتند. عظمت این بانوی بزرگوار در حدیث کساء مطرح شده است، حضرت زهرا(س) در این حدیث شریف، خطاب به فرزندان خود می فرمایند: «السلام عَلیک یَا وَلدی وَ یَا قُره عینی و ثَمره فُؤادی»؛ این عبارات بازگو کننده محبت شگرف فاطمه زهرا(س)  نسبت به فرزندان است.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد با اشاره به این که ویژگی حضرت زهرا(س) این است که خود را بنده خداوند می دانند، ابراز کرد: مادران نیکو، حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار می دهند و فرزندان متدین و مذهبی پرورش می دهند.

 

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد اظهار کرد: شناخت افراد به واسطه علایق و سلایق آن ها انجام می گیرد؛ حضرت فاطمه (س) می فرمایند: «حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه، سه چیز از دنیای شما را دوست دارم، تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره مقدّس پیامبر(ص) ؛ انفاق در راه خدا.»

 

سید کاشی به برکات وجود حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) با جسم ناتوانشان، بزرگترین قدرتمندی و توانایی را دارند؛ بازوی ناتوان سیده نساء العالمین(س) دل ها را التیام می دهد.

 

بانوان مرکز جامعه بشری هستند

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که مراد از لیله القدر، وجود نازنین حضرت زهرا(س) هستند، افزود: یکی از راه های شناخت افراد، مراجعه به کلام بزرگان است و چه کلامی بزرگ تر از، کلام پروردگار عالم که سوره کوثر و آیه تطهیر در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است. خداوند متعال شخصیت این بانوی بزرگوار را برای ما تعریف می کند.

 

وی با اشاره به این که بانوان مرکز جامعه بشری هستند، ابراز کرد: در حدیث شریف کساء، خداوند اهل بیت(ع) را به گونه ای خاص و با مرکزیت حضرت زهرا(س) معرفی می کند، آن جا که آمده است«هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها،  آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش.»، از این رو بانوان مرکزیت دارند، به اصلاح بانوان، جامعه اصلاح می شود و به افساد آن ها نیز جامعه فاسد می شود.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) می فرمایند:« یَا فاطمه اِن الله یَغضب لِغضبک وَ یَرضی لِرضاک»، از این رو رضایت خداوند متعال در گرو رضایت حضرت زهرا(س) است.

 

استاد تفسیر مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) مشهد اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) را فاطمه نامیدند؛ چرا که ایشان و دوستانش از آتش بریده اند؛ امام حسن عسگری می فرمایند:«نحنُ حججُ اللهِ علی خَلقِهِ وَ جَدّتنا فاطمة حجةُ اللهِ علینا، ما حجت خدا بر خلق هستیم و حضرت فاطمه(س) بر ما حجت هستند.»/1309/پ201/ب4

ارسال نظرات