۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۵۲۴۰۸
آیت الله کعبی:

مراقب سکولاریسم پنهان و تحجرگرایی باشیم/ راه های مهم صیانت از نظام اسلامی در برابر انحرافات

خبرگزاری رسا ـ آیت الله کعبی نسبت به خطر سکولاریسم پنهان و جریان تحجرگرا هشدار داد و راه های صیانت از نظام اسلامی در برابر انحرافات و بدعت ها را با الهام از خطبه حضرت زهرا(س) تبیین کرد.
آيت الله کعبي نماينده خوزستان در خبرگان رهبري
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج خود به تبیین شیوه فاطمی در برخورد با انحرافات در درون نظام اسلامی با الهام از خطبه گرانسگ حضرت زهرا(س) پرداخت.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت زهرا(ع) امامت و اطاعت از اهل بیت را در ردیف احکام شرعی ذکر کرده است، گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) می خواستند به مردم زمان خود بفهمانند که احکام تنها نماز و روزه و زکات نیست، بلکه از مهم ترین احکام شرع ولایت و امامت است که شما دارید از آن دوری می کنید.  
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امامت انسجام بخش، نخ تسبیح و ضمانت اجرایی احکام شرعی است که متاسفانه مردم زمان حضرت زهرا(س) آن را کنار گذاشتند.
 
وی با تاکید بر این که قیام مهدوی با الهام از نهضت فاطمی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در نهضت فاطمی هدف تبیین حقایق اسلام ناب محمدی بود، حضرت امام زمان(عج) هم حقایق اسلام ناب و اصیل را بیان می کند.
 
آیت الله کعبی اظهار داشت: البته در دوران حضرت زهرا(س) گوش شنوایی برای این حقایق وجود نداشت، اما در دوران حضرت مهدی(عج) عقول کامل تر و زمینه پذیرش احکام بیشتر می شود و شرایط برای تحقق اسلام کامل فراهم می شود.
 
امامت الهی نسخه درمان معضلات بشری است
وی نسخه درمان معضلات و بحرن های بشری را امامت الهی دانست و یادآورشد: راهبرد علوی و فاطمی برای صیانت از نظام اسلامی در برابر انحراف یکی است اما روش اقدام تفاوت می کند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: تبیین دین کامل روحیه جهاد و فداکاری می خواهد، چه بسا این کار همراه با مخاطرات است و اگر لازم باشد باید تا مرز شهادت برای پیشبرد و تبیین دین پیش رفت.
 
با ملاحظه کاری نمی توان اسلام را حفظ کرد
وی اضافه کرد: کتمان حقایق دین از گناهان کبیره است، البته تقیه غیر از کتمان است، تقیه یک راهبرد برای حفظ و استمرار دین است. ارائه دین کامل هم شناخت و معرفت لازم دارد و هم تهذیب نفس و شجاعت می خواهد و با ملاحظه و محافظه کاری نمی توان حقایق اسلام را حفظ کرد.
 
آیت الله کعبی با استناد به احادیثی یکی از ویژگی های علمای ربانی را مبارزه با بدعت ها و انحرافات دانست و گفت: عالمی که با بدعت ها مبارزه نکند نور ایمان از او گرفته و مشمول لعن الهی می شود، صدیقه طاهری شهیده تبیین حقایق اسلام با محوریت ولایت است.
 
آیت الله کعبی با بیان این که در زمان ما مبارزه با بدعت ها اولویت دارد، بدعت ها را چند دسته ذکر و خاطرنشان کرد: نخستین دسته بدعت ها، بدعت های اعتقادی هستند که مکاتب وارداتی غرب و شرق در زمره آن قرار می گیرد؛ نوع دوم بدعت های اخلاقی شامل خرافه و اسطوره سازی و پیچیدن نسخه های غیر اخلاقی غیر شرعی به نام معنویت است.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بدعت های فقهی را سومین نوع بدعت برشمرد و گفت: بدعت های فقهی یعنی حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کردن؛ بدون ضابطه اجتهادی درست، حرف زدن نیز نوعی بدعت فقهی به شمار می آید.
 
وی اضافه کرد: این بدعت ها کم و بیش متاسفانه وجود دارد و ما بر اساس فهم عمیق اسلامی، اعتقادی، اخلاقی و فقهی باید حقایق اسلام را اظهار کنیم و به شبهات پاسخ دهیم.
 
باید از نظام اسلامی در برابر بدعت های اخلاقی، اعتقادی و حقوقی و اجرایی صیانت کنیم
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از عرصه های مبارزه با انحرافات صیانت از نظام اسلامی در برابر بدعت های اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، حقوقی، اجرایی و تقنینی به عنوان یک فریضه است و البته در این راه وظایف افراد و دستگاه ها مختلف است.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان چند مطلب برای صیانت از نظام اسلامی، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و دیگر عرصه ها در حوزه نظری و توجه به الزامات اجرایی آن با محوریت گفتمان ولایت و رهبری را اصلی مهم ذکر کرد.
 
آیت الله کعبی با تاکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس بیان امام راحل و رهبر معظم انقلاب قابل قبول است، تصریح کرد: حضور قوی و فعال نیروهای انقلابی و مؤمن در صحنه، مقاومت در برابر انحرافات و برخورداری از عقلانیت انقلابی و ابداع و ابتکار در ایفای نقش بایسته محور بعدی در صیانت از نظام اسلامی است.
 
آیت الله کعبی ایمان روشن بینانه و تاکید بر استمرار هویت اسلامی و انقلابی و پایبندی به آن در عمل را محور سوم صیانت از نظام اسلامی در برابر انحرافات خواند و یادآورشد: چهارمین محور برای صیانت از نظام در مقابل انحرافات، تفکیک ناپذیری دین و سیاست و طراحی اسلام حکومتی و تمدن ساز برپایه اجتهاد اصیل و فقه جواهری و شناخت مقتضیات زمان است.
 
دوران امپراطوری ها گذشته است
وی با بیان این که واژه امپراطوی به معنای سلطه گری است و تمدن سازی با آن تفاوت دارد، ملی گرایی را نیز نوعی بدعت دانست و تصریح کرد، انقلاب اسلامی، انقلاب ادینی است و باید داسنت که دوران امپراطوری های ملی و استیلای شخصی گذشته است.
 
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) یادآورشد: نظام اسلامی در تضاد کامل با نظام سلطه و استکبار است و امپراطوری و سلطه گری و سلطه پذیری را برنمی تابد.
 
آیت الله کعبی داشتن دغدغه عدالت و مبارزه با خوی اشرافی گری، مبارزه با فساد و فقر و تبعیض را از دیگر پایه های انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: محور بعدی گفتمان انقلاب اسلامی دشمن شناسی و مقابله با دشمنان و عدم انفعال در برابر آنان است.
 
وی هفتمین محور صیانت از نظام اسلامی در برابر انحرافات را حرکت علمی و جهادی برای جبران عقب ماندگی ها و مبارزه با تهاجم فرهنگی ذکر و تصریح کرد: ساخت امت اسلامی و احیای هویت دینی برپایه اصول بین المللی انقلاب اسلامی، کادرسازی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد برای انقلاب اسلامی از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
 
تمامی رفتارها و موضع گیری ها باید مبتنی بر آموزه های دینی باشد
آیت الله کعبی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: نظام اسلامی، نظام اقامه دین است، دولت اسلامی نیز دولت اقامه دین است؛ بنابراین اقامه دین باید محور اصلی تمام فعالیت ها، رفتارها، موضع گیری ها و همه حرکت های ما باشد.
 
وی اضافه کرد: چیزی که در مقابل این نظام و اقامه دین است، سکولاریسم پنهان و تحجرگرایی است که باید مراقب آن بود.
 
عضو جامعه مدرسین در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان توصیه های اخلاقی خطاب به طلاب و روحانیان اظهار داشت: یک طلبه و روحانی ضمن این که باید درس بخواند، نباید تصور کند حوزه یک مرکز آکادمیک است که با فارغ التحصیل شدن و گرفتن مدرک مشغول به کار می شود.
 
تعطیلی در حوزه معنا ندارد
آیت الله کعبی گفت: یکی روحانی اصیل در حد سطحی که درس می خواند باید مشغولیت اصلی او تلاش برایی تحقق حاکمیت و اقامه دین باشد، به همین خاطر چیزی به نام تعطیلی در حوزه نداریم و در ایام تعطیلی تنها مسؤولیت حوزویان عوض می شود.
 
آیت الله کعبی خطاب به طلاب و فضلای حاضر در جلسه تاکید کرد: برای تحقق ماموریت ها باید نقشه راه خود را از قرآن، سنت پیامبر و روش امه اطهار اخذ و اجرایی کنیم. /924/
ارسال نظرات