روابط جنسی سالم و مطلوب در زندگی همسران
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بی شک یکی از عوامل سازگاری، رابطه جنسی سالم و مطلوب میان همسران است. این رابطه هم می تواند به صورت پیشگیری از تنش و ایجاد میل تأثیرگذار باشد و هم می تواند فروکاهنده تنش های موجود باشد و در درمان آن مؤثر واقع شود. در بسیاری از موارد، جلوه گیری اختلاف ها و احساس فاصله میان همسران را می توان به رابطه ی جنسی آن ها مربوط دانست و با حدس قوی ریشه مشکل را آن جا بررسی کرد. میان رابطه جنسی و رابطه اخلاقی سالم، ارتباط دو سویه وجود دارد؛ امّا در میان مراجعان فراوان، رابطه جنسی نامطلوب بیشتر به عنوان زمینه رابطه اخلاقی ناسالم مطرح شده است. از نگاه دینی رابطه جنسی سالم اهمیت ویژه ای دارد که بدان اشاره می کنیم.
در میان آزادیهای اجتماعی، زمینه سازی و هموار کردن مسیر ارتباطی زن و مرد از اهمیت بالایی برخوردار است. بی شک چنانچه اولیای امور اهمیت غریزه جنسی را بشناسند و به آثار مثبت و ارضای درست آن گاه باشند، تدابیر ویژه ای میاندیشند تا به شکل ویژه ای از این غریزه استفاده شود؛ چرا که غریزه جنسی در بیشتر موارد با دیگر غرایز قابل مقایسه نیست.
قرآن کریم که از فطرت بشر سخن میگوید، در این زمینه میفرماید:أحِل لَکمْ لَیلَةَ الصیامِ الرفَث إِلَی نِسَآئِکمْ هن لِبَاسٌ لکمْ وَأَنتمْ لِبَاسٌ لهن عَلِمَ الله أَنکمْ کنتمْ تَخْتانونَ أَنفسَکمْ فَتَابَ عَلَیکمْ وَعَفَا عَنکمْ فَالآنَ بَاشِروهن وَابْتَغواْ مَا کتَبَ الله لَکمْ؛ آمیزش جنسی با همسرانتان در شَبِ ایامی که روزه میگیرید، حلال است؛ آنها لباس شما هستند و شما لباس آنهایید. خداوند میدانست (اگر آمیزش شبهای این ایام را حرام کند) شما به خود خیانت میکنید (و این کار ممنوع را انجام میدهید) پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید. اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه خدا برای شما مقرر داشته است، طلب نمایید.
این آیه بیانگر آن است که مصلحت فوق العاده این بود که مسلمانها در تمام ماه رمضان از آمیزش بپرهیزند، اما با این حال، چنین حکمی تشریع نشد؛ زیرا عموم مردم چنین قانونی را تحمل نمیکنند و از آن جا که دین اسلام دین آسانی است، آمیزش جنسی را برای همه مسلمانها در شبهای ماه مبارک رمضان حلال اعلام کرد.
باز در همین سوره خداوند متعال درباره زنانی که از شوهرانشان جدا شدهاند وعده طلاق آنان به سر رسیده، میفرماید: وَإِذَا طَلقْتم النسَا فَبَلَغْنَ أَجَلَهن فَلاَ تَعْضلوهن أَن ینکحْنَ أَزْوَاجَهن إِذَا تَرَاضَوْاْ بَینَهم بِالْمَعْروفِ ذَلِک یوعَظ بِهِ مَن کانَ مِنکمْ یؤْمِن بِاللهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ ذَلِکمْ أَزْکی لَکمْ وَأَطْهَر وَالله یعْلَم وَأَنتمْ لاَ تَعْلَمونَ؛ و هنگامی که زنان را طلاق دادید و آن عده خود را به پایان رساندند، مانع آنها نشوید که با همسران (سابق) خویش ازدواج کنند در صورتی که میان آنان به طرز پسندیده ای تراضی برقرار گردد. این دستوری است که تنها افرادی از شما ه ایمان به خدا و روز قیامت دارند، از آن پند میگیرند. این برای رشد شما مؤثرتر و برای شستن آلودگیها مفیدتر است و خدا میداند و شما نمیدانید.
در زمانهای قدیم، مردم بر اساس تعصبات جاهلی از ازدواج زنانی که طلاق گرفتهاند، جلوگیری میکردند. قرآن در برابر این رسم جاهلی ایستاد، آن را تخطئه کرد و هشدار داد که کسی حق ندارد از ازدواج دوباره آنان جلوگیری کند. این حق آنهاست که رابطه جنسی سالم داشته باشند؛ نه تنها حق آنهاست، بلکه این مسئله باعث طهارت و پاکیزگی است و چنانچه رعایت نشود به آلودگی جامعه میانجامد. در پایان این آیه خداوند میفرماید: شما نمیفهمید و به اشتباه فکر میکنید که ازدواج دوباره چنین زنهایی چندان مهم نیست؛ ولی خدا از اسرار و تبعات منفی تجرد زنان باخبر است.
از سوی دیگر قرآن کریم در میان پرجاذبهترین شهوتهای دنیا، نخست از زنان یاد میکند و میفرماید:زینَ لِلناسِ حب الشهَوَاتِ مِنَ النسَا وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمقَنطَرَةِ مِنَ الذهَبِ وَالْفِضةِ وَالْخَیلِ الْمسَومَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِک مَتَاع الْحَیاةِ الدنْیا وَالله عِندَه حسْن الْمَآبِ؛ محبت امور مادی از زنان، فرزندان و اموال هنگفت از طلا، نقره، اسبهای ممتاز، چهارپایان و زراعت در نظر مردم زینت داده شد. اینها زینتهای زندگی پست (مادی) است و سرانجام نیک (و زندگی والا و جاویدان) نزد خداست.
در ذیل همین آیه، وقتی امام صادق (علیه السلام) از اصحاب خود میپرسند: بهترین لذت کدام است و پاسخ میشنود که بهترین لذتها فراواناند، حضرت میفرماید:اَلذ الاشیا مباضعة النسا. ما تلذذ الناسِ فی الدنیا و الاخرة بلذةٍ اکثر لهم من لذة النسا؛ بهترین لذت آمیزش جنسی با زنان است؛ در دنیا و آخرت لذتی بالاتر از لذت زن نیست.
ضعف مردان در مهار و سالم سازی روابط جنسی به حدی است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: «ما ترکت بعدی فتنة اضر علی الرجال من النسا؛ هیچ فتنه ای برای مردان، زبان بارتر از زنان نیست.
چه بسیار پادشاهانی که در دام عشق ماه رویی حیثیت خود را ضایع کردند و یا برای دستیابی به دختر زیبا رویی بخش وسیعی از قلمرو کشور خود را به دشمن واگذاشتند. این که گاهی می گویند: هیچ جنایت بزرگی نیست مگر آن که رد پای زنی را در آن میتوان دید، در حقیقت گزارشی از طغیان غریزه جنسی مردان است؛ بنابراین اصل اولی و طبیعی، وجود ارتباط سالم جنسی است و جز در مواردی که با مقصد مهم تری در تعارض قرار گیرد، نباید ممنوع شود.
در سالهای آخر عمر با برکت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) حج و عمره تمتع تشریع شد و این نوع حج به کسانی اختصاص یافت که از مکه دور هستند. گاهی میان عمره و حج تمتع ماهها فاصله میشد. اگر قرار بود میان عمره و حج تمتع آمیزش جنسی انجام نگیرد، بسیاری تاب و تحمل چنین امری را نداشتند. به همین دلیل، در آن سالی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حج تمتع را تشریع فرمود، پس از عمره تمتع دستور داد همراهان از احرام خارج شوند و با این که چند شب به اعمال حج باقی نبود، هیچ محدودیتی برای ارتباط و آمیزش جنسی با همسر را نداشته باشند. یکی از اصحاب از این دستور پیامبر برآشفت و با تعبیر نامطلوبی به پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) اعتراض کرد که اگر ما از احرام خارج شویم و آمیزش جنسی بر ما روا باشد، در حالی عملیات حج را شروع خواهیم کرد که سرهای ما از آب غسل جنابت مرطوب است؛ چگونه ممکن است چنین حکمی از سوی خدا باشد؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با شنیدن این اعتراض از جا برخاست و ضمن سخنانی فرمود: من پرهیزکارترین و راست گوترین شمایم. این فرمان از ناحیه خداست و ما نباید از خدا نسبت به دین خدا ادعای دلسوزی بیشتری داشته باشیم. بی شک خدای مهربان که انسان را آفرید، مصلحت او را از خود وی بهتر میداند.
اسلام به ازدواج و آمیزش جنسی به قداست مینگرد و میفرماید: نِسَآؤکمْ حَرْثٌ لکمْ فَأْتواْ حَرْثَکمْ أَنی شِئْتمْ وَقَدمواْ لأَنفسِکمْ وَاتقواْ اللهَ وَاعْلَمواْ أَنکم ملاَقوه وَبَشرِ الْمؤْمِنِینَ؛ زنان شما محل بذرافشانی شما هستند. پس هر زمانی که بخواهید، میتوانید با آنها آمیزش کنید.
در این کریمه، خداوند متعال زنان را مزرعه مردان دانسته و از آنان خواسته است برای آخرت از این مزرعه توشه برگیرند.
از نکات جالب توجه در توصیههای دین مبین اسلام، سفارش به فراوانی رابطه جنسی است. با این که مردم به طور کلی مسائل جنسی، ثروت اندوزی و زیاده روی در خوردن و خوابیدن را از یک مقوله قلمداد میکنند، اسلام به کثرت عمل زناشویی سفارش و از زیاده روی در خوردن، خوابیدن و ثروت اندوزی نهی فرموده است. اشباع غریزه جنسی، مایه آرامش و اشباع نیاز خوردن، خوابیدن مایه طغیان است.
طولانیترین زمانی که از آمیزش جنسی نهی شده، هنگام اعتکاف است و این عمل که بیش از سه روز طول نمیکشد، مستحب به شمار آمده. کسانی که حج بر آنها واجب شود نیز، عمل حج آنان حدود سه روز بیشتر طول نمیکشد. شاید بسیاری از انسانها باور نکنند ارتباط جنسی بیش از حد معمول در عرف - نه زیاده روی به حدی که غریزه جنسی همه زندگی را تحت الشعاع قرار دهد - مورد توصیه پیشوایان دینی بوده است. در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) چنین میخوانیم: لا ینبغی للمؤمن ان یبیت لیلة من غیر وقاع؛ برای مؤمن سزاوار نیست شبی را بدون مواقعه (عملیات زناشویی) بخوابد.
امام رضا (علیه السلام) میفرماید: ثلاث من سنن المرسلین العطر و اخذ الشعر و کثرة الطروقة؛ سه چیز از سنت پیامبران است: عطر زدن، ناخن گرفتن و عمل زناشویی را فراوان انجام دادن.
رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جمعه ای به یکی از اصحاب خود فرمود: اصبحت صائما؟ فقال: لا. قال: فاطعمت مسکینا؟ قال: لا. قال: فارجع الی اهلک فاصبهم فانه منک علیهم صدقة؛ آیا روزه گرفته ای؟ او گفت: نه، یا رسول الله. حضرت فرمود: آیا صدقه داده ای؟ او گفت: نه، پس پیامبر اعظم فرمودند: برخیز برو و با همسرت آمیزش کن که عمل زناشویی برای تو پاداش صدقه دارد.
روزی رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به خانه ام سلمه وارد شد و بوی خوشی استشمام کرد. آن گاه رو کرد به ام سلمه و فرمود: گویا زینب عطر فروش این جا بوده است؟ ام سلمه در پاسخ حضرت گفت: آری، یا رسول الله، او اکنون نیز این جاست. زینب خدمت حضرت رسید و عرض ادب کرد. آن گاه گفت: ای رسول خدا، همسرم به من توجهی ندارد و از من رو گردان است. حضرت فرمود: برای او بیشتر آرایش و زینت کن. زینت گفت: هیچ عطر خوش بویی نیست مگر این که من خود را با آن خوش بو کردهام؛ ولی همسرم باز از من رو گردان است. رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
اما لویدری ما له باقباله علیک؟ قالت: و ما له باقباله علی؟ فقال: اما انه اذا اقبل اکتنفه ملکان و کان کالشاهر سیفه فی سبیل الله فاذا هو جامع تحات عنه الذنوب کما یتحات ورق الشجر فاذا هو اغتسل انسلخ من الذنوب؛ اگر میدانست وقتی به سوی تو میآید چه قدر برای او پاداش ثبت میشود، از تو رو نمیگرداند. زینب پرسید: وقتی او به سوی من رو میآورد چه پاداشی دارد؟ حضرت فرمود: وقتی او به سوی تو رو میآورد، دو فرشته او را در بر میگیرند و او به منزله کسی است که در راه خدا شمشیر کشیده است. پس وقتی با همسر خود آمیزش میکند، گناهانش آمرزیده میشود و آن گاه که غسل میکند، هیچ گناهی در نامه عمل او باقی نمیماند.
خلاصه این که از نظر قرآن کریم و تعالیم دینی، غریزه جنسی را نمیتوان با سرکوب، موعظه و... پاسخ داد؛ بلکه باید آن را به رسمیت شناخت و از مسیر درست آن را ارضا کرد.
کنترل جنسی
مهمترین عامل برای در امان ماندن از آسیبهای جنسی، محافظت از نگاههای نامطلوب است که در این قسمت درباره محدود کردن نگاه نکاتی را یادآور میشویم:
محدود کردن نگاه
یکی از عوامل سازگاری این است که انسان به چشم خود اجازه ندهد که به هر جا خواست نگاه کند؛ از این رو باید برای نگاه خود محدوده ای را قرار دهد. در آیات و روایات از این کار با تعبیرهای گوناگونی یاد شده است. از جمله آنها، تعبیر «غض» است. غض به معنای بستن چشم، شکستن و فروهشتن آن است.
قرآن کریم خطاب به مردان و زنان مؤمن میفرماید: قل للْمؤْمِنِینَ یغضوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.... وَقل للْمؤْمِنَاتِ یغْضضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِن؛ به مؤمنان بگو: چشمهای خود را از نامحرم فرو گیرند... و به زنان با ایمان بگو: چشمهای خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند.
این محدودیت پاکیزگی را به همراه دارد و چشم به خیانت مبتلا نمیشود. خداوند متعال از چشمان ناپاک آگاهی دارد: یعلم خائنه الاعین؛ خداوند از چشمهایی که نگاهشان سرقت میکند و از طریق بی راهه تأمین میشود، آگاه است.
اهمیت محدود کردن نگاه
افتادن نگاه انسان به اشیای مختلف، از جمله به انسانها در بسیاری از موارد از توجه و دقت تهی است؛ ولی ادامه و تکرار آن، فسادهای فراوانی به وجود میآورد، به گونه ای که پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: ایها الناس انما النظرة من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئاً فلیأت اهله؛ (15) ای مردم، همانا نگاه از شیطان نشأت میگیرد. پس هر کس نمونه ای از آن را در وجود خود یافت، باید به اهل خود (همسر) رو بیاورد.
اگر انسان چنین تدبیری نیندیشد، شیطان بسیار قوی است و کمتر طعمه ای از دست او جان سالم به در میبرد. به همین دلیل، امام صادق (علیه السلام) میفرماید: اول النظرة لک و الثانیة علیک و لا لک و الثالثة فیها الهلاک؛ اولین نگاه به سود تو است، دومین نگاه به ضرر تو است و در سومین نگاه هلاکت است.
با توجه به بزرگی خطر نگاه آلود، محدود کردن آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. این اهمیت به حدی است که امام صادق (علیه السلام) میفرماید:من نَظَر الی امرأةٍ فرفع بصره الی السما او غمض بصره لم یرتد الیه بصره حتی یزوجه الله من الحور العین؛ کسی که به زنی نگاه کند پس نگاه خود را به سوی آسمان بلند کرد با چشم خود را ببندد، نگاهش به او بر نمیگردد مگر این که خداوند از حور العین به ازدواج او در میآورد.
اگر نگاه آن قدر مفسده دارد، مقابله با آن چنان با اهمیت است که خداوند در مقابل یک زن دنیایی، حوریه ای نصیب انسان میکند، حوریه ای که تمام زنان عالم به زیبایی او نمیرسند؛ البته این پاداش نشانگر آن است که محدود ساختن نگاه، برای نوع انسانها چندان آسان نیست.
پیامدهای محدود کردن نگاه
محدود کردن نگاه آثار فراوانی دارد؛ از جمله:
أ. مصونیت فردی
انسان به دنبال رفع آلودگی است و میخواهد خود را قرنطینه کند تا از آلودگیها در امان بماند؛ از این رو هر چه برایش امنیت ایجاد کند دلخواه اوست و هر چه زمینه مسمومیت او را فراهم سازد، وی را نگران میکند، و نگاه مسمومیت میآورد و محدود کردن آن، سبب مصونیت است. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: النظرة سهم من سهام ابلیس مسمومٌ من ترکها الله عزو جل لا لغیره اَعقبه الله ایماناً یجد طعمَه؛ (18) نگاه، تیری مسموم از تیرهای شیطان است. هر کس از آن برای خدا - نه غیر خدا - صرف نظر کند، در نتیجه خداوند طعم ایمان را به او میچشاند.
برای مصونیت از مسمومیت باید نگاه را محدود کرد تا از تیررس شیطان خارج شد. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: النظرة بعد النظرة تزرع فی القلب الشهوة و کفی بها لصاحبها فتنة؛ نگاه پس از نگاه در دل انسان شهوت میکارد و برای صاحب آن فتنه ایجاد میکند.
فتنه، عدول از راه حق، بلا، محنت و عقوبت است.
ب. امنیت اجتماعی
نه تنها انسان از ناحیه خود به دنبال ایمنی است، بلکه میخواهد تا هر کس که به نحوی که او تعلق دارد نیز مصون باشد؛ چرا که با مصونیت او خود احساس امنیت میکند. تأمین این امنیت، به محدود کردن نگاه است.
ابوبصیر به امام صادق (علیه السلام) گفت: الرجل تمر به المرأة فینظر الی خلفها؛ قال: اَیسر اَحدکم ان ینظر الی اَهله و ذاتِ قرابته؟ قلت: لا. قال: فارضِ للناس ما ترضاه لنفسک؛ (20) زنی از کنار مردی عبور میکند. پس مرد از پشت سر به او نگاه میکند. حضرت فرمود: آیا هیچ یک از شما شاد میشود که به خانواده و خویشانش نگاه شود؟ گفتم: نه، حضرت فرمود: برای مردم همان پسند که برای خود میپسندی.
کسی که میخواهد خانواده و خویشانش در امان باشند، باید دیگران از ناحیه او احساس امنیت کنند. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: ما یأمن الذین ینظرون فی ادبار النسا اَن یبتَلوا بذلک فی نسائهم؛ کسانی که از پشت سر به زنها نگاه میکنند، در امان نیستند از این که زنانشان به این مسئله مبتلا شوند.
اگر میخواهید از ناحیه همسر، مادر و خواهر خود آسوده خاطر باشید، باید کاری کنید که دیگران نیز احساس راحتی کنند.
در روایات آمده است: اگر انسان از این که دیگران به ناموس او نگاه کنند، احساس نامنی میکند، خود نیز نباید به ناموس دیگران نگاه کند.
حال این پرسش رخ مینماید: اگر کسی از نگاه کردن دیگران به ناموس خود ناراحت نبود، آیا نگاه کردن به ناموس دیگران اشکالی ندارد؛ چون روایت میگوید: برای مردم راضی باشی به آنچه که برای خود راضی هستی؟
پاسخ این است که فضای سخن حضرت برای کسانی است که تا این حد از انسانیت فاصله نگرفتهاند و فطرت آنها این قدر زنگار نگرفته است که از فطریترین مسئله دور شده باشند. به این دلیل است که سخن از این مرتبه پست به میان نیاوردهاند. در مواردی که مراتب نازل به طور معمول دیده میشده، حضرت به آن بخش نیز پرداخته است. برای مثال در بحث غضب روایتی از علی بن ابی طالب (علیه السلام) است که میفرماید:
الحدة ضربٌ من الجنون لان صاحبها یندم؛ عصبانیت نوعی دیوانگی است؛ چرا که فرد عصبانی پس از عصبانیت از کاری که انجام داده است، پشیمان میشود.
همین جا به ذهن میآید که برخی عصبانی میشوند، ولی پس از آن پشیمان نمیشوند. آیا این نشان میدهد که عصبانیت نوعی دیوانگی نیست؟ از آن جا که این فرض طبیعی است. حضرت در ادامه روایت میفرماید: «فان لم یندم فجنونه مستحکم؛ اگر پشیمان نشد، دیوانگی او جدی و عمیق است». در این صورت دیگر عصبانیت نوعی از جنون نیست، بلکه در نهایت جنون است.
با در نظر گرفتن کلام حضرت صادق (علیه السلام) به ابوبصیر، میتوان فهمید زشتی نگاه به پشت سر زنان، امری مورد قبول برای مخاطب سخن بوده است و حضرت با چنین کسانی سخن میگفته است.
حضرت در آن روایت به ابوبصیر میفرماید: اَیسر اَحدکم ان ینظر الی اهله؛ آیا هیچ یک از شما دوست دارد که به خانوادهاش نگاه افکنده شود؟ ابوبصیر پاسخ میدهد: خیر، هیچ یک از ما دوست نداریم.
این نشان میدهد زشتی که این کار، مورد قبول مخاطبان بوده است. به همین دلیل اگر ابوبصیر به حضرت پاسخ مثبت میداد و از نگاه دیگران به خانواده ابراز رضایت میکرد، حضرت هرگز نگاه به زنان را جایز نمیشمرد؛ زیرا نقطه شروع سخن، اتفاق طرفین در قضاوت به زشتی کار است. این جاست که حضرت میفرماید: حال که شما این کار را درباره خودتان زشت می دانید، خودتان نیز درباره دیگران این کار زشت را انجام ندهید. نتیجه این که در فهم روایت ضروری است نقطه آغاز گفت وگو مشخص شود.
پیامدهای رابطه سالم جنسی
با توجه به اهمیت روابط جنسی سالم برای همسران، اکنون به پیامدها و کارکردهای آن اشاره میکنیم:
أ. برتری شخصیت
ستاره شدن، الگو بودن و در جایگاه برتر قرار گرفتن، آرزوی همه افراد است. این میل از امیال فطری انسانهاست. آن چه ممکن است در میان افراد متفاوت باشد، این است که انسانها در تشخیص الگوگاهی دچار اشتباه میشوند. روایات اهل بیت (علیهم السلام) در این زمینه، بسیار کارساز است. داستان الگوپذیری، همانند این است که هیچ انسانی نمیخواهد به پستی کشیده شود و ذاتاً از رذل بودن بدش میآید؛ اما گاهی در تشخیص پستی به اشتباه میافتد. در حالی که موقعیتهای حساس، به مدد روایات، میتواند مصداق پستی و عزت را از یکدیگر باز شناسد. در روایتی، پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید:
ان خیر نسائکم... المتبرجة مع زوجها... و اذا خلأ بها بذلت له ما یرید منها؛ بهترین زنان شما کسی است که... وقتی با شوهر خویش است، زینت میکند... و زمانی که شوهر با او خلوت میکند، هر چه او بخواهد در اختیارش میگذارد.
در خلوت شوهر حیا برای زن نکوهش شده است تا جایی که امام صادق (علیه السلام) میفرماید: خیر نسائکم آلتی اذ اخلعت مع زوجها خلعت له درع الحیا؛ بهترین زنان شما کسی است که وقتی با شوهر خود خلوت میکند، لباس حیا را از تن دور کند.
در مقابل نیز پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) بدترین زن را زنی میداند که در برابر شوهرش استنکاف داشته باشد.
در درخواست رابطه جنسی اصولاً مرد پیش قدم میشود و زنان با انگیزههای مختلف - از جمله حیایی که در وجود آنها بیشتر است - گاهی پاسخ مثبت به این درخواست نمیدهد و به نحوی در قضاوت خودشان این استنکاف را نشانه برتری میدانند. روایات این انگیزهها را نادرست و باعث دوری از برتری میداند و به زنان سفارش میکند که با نمونههای حقیقی برتری آشنا شوند. در روایتی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: خیر نسائکم نسا قریش... المجون لزوجها. قلنا: و ما المجون؟ قال: آلتی لا تمنع؛ (27) بهترین زنان شما زنان قریش هستند که... برای همسرانشان «مجون» هستند... اصحاب پرسیدند: یا رسول الله «مجون» کیست؟ حضرت فرمودند: زنی که از بهره برداری شوهرش جلوگیری نمیکند.
بنابراین ایجاد تسهیلات در روابط جنسی سالم، عامل برتری شخصیت است.
ب. مصونیت و سلامت
نیاز جنسی در همه انسانها به طور طبیعی وجود دارد و این نیاز - به ویژه در مردان - به سرعت ظهور میکند تا جایی که اصولاً مردان را مظهر نیاز معرفی کردهاند. روایات نیز به این مسئله پرداخته است که به طور معمول نیاز مردان - به خصوص با دیدن زنان زیبا رو - ظهور میکند. در این روایات هیچ سرزنشی برای مردان مطرح نشده است؛ چرا که سرکوبی و راندن نیاز به میدان غفلت، کارساز نیست؛ بلکه مسیر مناسبی را میطلبد که پاسخ داده میشود و باید این نیاز را ارضا کرد. حتی معصومان (علیهم السلام) نیز از این قاعده مستثنا نبودهاند و برای مصونیت و سلامت خود به دنبال راه درستی برای ارضای غریزه جنسی بودهاند. امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
رأی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) امرأة فاعجتبه فدخل الی ام سلمه و کان یومها فاصاب منها و خرج الی الناس و رأسه یقطر فقال: ایها الناس انما النظر من الشیطان فمن وجد من ذلک شیئاً فلیات اهله؛ روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نگاهش به زنی افتاد که او را متعجب ساخت. پس حضرت بر ام سلمه که روز مخصوص او بود، وارد شد و به خواسته خود رسید. پس از آن به میان مردم آمد در حالی که قطرات آب غسل از سر مبارکش فرو میریخت و فرمود: ای مردم، نگاه از شیطان است. پس هر کس از این مقوله در خود چیزی یافت، پس به اهل خود رو آورد.
برای سالم ماندن از خطر شیطان لازم است درخواستها در روابط جنسی را از راه سالم و به هنگام ارضا کرد.
ج. آرامشگری
از مهمترین هدفهای زندگی مشترک، رسیدن به آرامش و بهره مندی از بیشترین لذت است. اصولاً از مرد و زن انتظار میرود که به یکدیگر آرامش ببخشند. هنگامی که مرد اوج لذت را از همسر خود دریافت میکند، زمینه سازگاری بیشتری در خود میبیند.
در روایت است که زنی خدمت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و خواست که از حقوق مرد بر زن باخبر شود. حضرت از جمله حقوق مردان را نیاز جنسی دانستند و این گونه فرمودند: تعرض نفسها علیه غدوة و عشیة؛ (29) صبحگاهان و شبانگاهان خود را بر شوهر خویش عرضه کند.
طبیعی است مردی که صبح و شب آرامش پیدا کند، کمتر در طول روز دچار ناآرامی میشود.
در ارضای غریزه جنسی، هر مسیری که به زن آسیبی وارد نکند و بهترین لذت و آرامش را برای مرد بیافریند، مجاز و مطلوب شمرده شده است. امام صادق (علیه السلام) درباره مردی که به همسر خود در حالت عریان نگاه میکرد، فرمود: «لا بأس بذلک و هل اللذة الا ذلک؛ نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لذتی همانند آن وجود ندارد». در میان یهود معروف بود که باید زن و مرد رو در روی هم قرار گیرند و با هم آمیزش کنند و جایز نیست مرد از پشت سر با همسرش آمیزش کند و چنان چه چنین عملی اتفاق بیفتد، فرزندی که متولد شود لوچ خواهد بود. در این خصوص، خداوند متعال این آیه را نازل فرمود که:
نساؤکم حرث لکم فأتوا حرثکم انی شئتم؛ زنها کشتزار شما هستند؛ پس به هر طریق که بخواهید به کشتزار درآیید.
بنابراین باید با ایجاد روابط جنسی سالم، زمینه را برای بهره مندی انسانها از این نعمت خدادادی فراهم آورد تا بستر مناسبی برای سازگاری باشد.
آداب و مهارتهایی برای سازگاری بیشتر در روابط جنسی
با فرا گرفتن آداب و مهارتهای ذیل میتوان زمینه بهره مندی درست از روابط جنسی را جهت سازگاری هر چه بیشتر همسران فراهم کرد:
أ. نماز، دعا و راز و نیاز با خدا
یکی از عوامل مؤثر در ایجاد الفت، محبت و سازگاری میان همسران، ایجاد ارتباط با خدا و درخواست تفاهم و سازگاری از اوست. گاهی که چندان به ظاهر زمینههای تفاهم و مودت نمود نداشته، برپایی نماز و گفت و گوی با خدا نقش فراوانی در ایجاد هماهنگی و رضایتمندی میان همسران داشته است. ابی بصیر که از اصحاب مورد وثوق امام صادق (علیه السلام) است، میگوید: مردی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید و من شنیدم که به حضرت میگفت: فدایت شوم، من در حالی که پا به سن گذاشتهام، با دختر کم سن و سالی ازدواج کردهام و هنوز با او آمیزش نکردهام. از آن میترسم که وقتی با او به بستر روم، به دلیل زیادی سن از من کراهت و تنفر پیدا کند. چه کنم که چنین چیزی اتفاق نیفتد؟ حضرت به او فرمودند: پیش از آمیزش به او بگو که وضو بگیرد. سپس خود نیز پیش از آمیزش با او وضو بگیر، دو رکعت نماز بخوان، خدا را ستایش کن، بر محمد و آل او درود فرست و سپس به همراهان او بگو که پس از دعای تو آمین بگویند؛ پس بگو:
اللهم ارزقنی الفها وَدها و رضاها و رضنی بها ثم اجمع بیننا باحسن اجتماع و اسر ائتلاف فانک تحب الحلال و تکره الحرام ثم قال: و اعلم ان الإلف من الله و الفرک من الشیطان لیکَره ما اَحَل الله؛ خدایا! الفت، مودت و رضایت او را روزی من ساز و مرا با او رضایتمند ساز، سپس با بهترین ارتباط و هماهنگی میان ما رابطه برقرار ساز. به درستی که تو امر حلال را دوست داری و از حرام بیزاری. آن گاه حضرت فرمود: به درستی که الفت از ناحیه خدا و بیزاری، تنفر و بغض زن از شوهر، از ناحیه شیطان است؛ چرا که شیطان میخواهد مردم را از آن چه خدا حلال کرده است، بیزار کند.
ب. استعاذه و بسم الله گفتن پیش از آمیزش
همانگونه که از امام صادق (علیه السلام) نقل شد، از یک سو تنفر، بیزاری و ناسازگاری در ارتباطهای مشروع، نتیجه فعالیت شیطان است. پس باید از شر شیطان گریخت. از سوی دیگر الفت، مودت و سازگاری در این نوع ارتباط، از ناحیه خداست. پس باید با نام او شروع کرد تا از نعمتهای او برخوردار شد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: مردی که قصد آمیزش دارد و میترسد شیطان با او در آمیزش مشارکت کند، بسم الله بگوید و از شر شیطان به خدا پناه ببرد. در هر ارتباطی یاد خداوند لازم است و نباید «بسم الله الرحمن الرحیم» را فراموش کرد. این طرز فکر و عمل، از شهوت صد در صد حیوانی انسان میکاهد و قدری رقت قلب و لذت معنوی، به انسان دست میدهد که ترکیب آن با لذات جنسی خوشایند است. همچنین این شکل از یاد خداوند به همسران کمک میکند تا هیچ حقی از یکدیگر را پایمال نکنند و وظیفه خود بدانند که برای دیگری لذت فراهم آورند.
بنابراین «استعاذه و بسمله» به انسان کمک میکند تا برای ایجاد و بالا بردن سازگاری به زمینههای دیگری نیز بیندیشند.
ج. زمینهسازی روانی
برای بهرهمندی بیشتر در روابط جنسی همراه با آرامش، لازم است همسران آمادگی آمیزش را داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است هر یک با امر ناپسندی مواجه شوند. وجود پر برکت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) برنامه خود را به گونه ای تدارک دیده بودند که هر یک از همسران او میدانست چه شبی افتخار همراهی و همبستری حضرتش را دارند. آگاهی همسر از حضور همسر خویش، زمینه اجابت بهتر در برابر درخواست او را فراهم میسازد این مسئله به قدری مورد توجه معصومان (علیهم السلام) بوده است که امام صادق (علیه السلام) میفرماید: یکره للرجل اذا قدم من سفره ان یطرق اهله لیلاً حتی یصبح؛ (35) برای مرد مناسب نیست وقتی شبانه از سفر خود بر میگردد، بر اهل خود وارد شود، مگر این که صبر کند تا صبح شود.
زمانی که همسر از آمدن شوهر آگاه نیست، طبیعی است که آمادگی لازم را برای اجابت درخواست وی ندارد.
د. نظافت و زینت برای همسران
رعایت بهداشت جسمی و مرتب حمام کردن، از امور لازم در بهداشت جنسی است. زدودن موهای زاید، کوتاه کردن موی سر، اصلاح صورت، انتخاب صابون، شامپو و دیگر مواد ضد عفونی و پاک کننده، باید مورد توجه قرار گیرد. زدودن موهای دستگاه تناسلی - به خصوص در مردان - میل جنسی را افزایش میدهد. هیچ یک از همسران نباید این گونه به همسرش بنگرد که او منتظر است تا پس از آمیزش جنسی هم غسل کند و هم به نظافت خود برسد؛ بلکه باید چنین ببیند که استحمام پس از آمیزش جنسی، فقط برای اطاعت از فرمان الاهی در انجام غسل واجب است. آمادگیها برای رابطه جنسی را پیش از آمیزش باید ایجاد کرد.
هـ. آماده سازی جنسی
زمینه سازی برای ارضای هر چه بهتر خواستههای جنسی برای همسران، مورد ترغیب است. از طرف دیگر، عجله کردن و پیگیری خودخواهانه هر یک از همسران در ارضای آن، مورد نکوهش قرار گرفته است. پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: اذا اراد احدکم ان یأتی اهله فلایعجلها؛ هرگاه یکی از شما خواست که با همسرش آمیزش کند، خودخواهانه او را به تعجیل نیفکند.
باید زمینه سازی کند تا آمیزش در وقت خودش انجام شود و پیش از موعد نباشد. این امر با ملاعبه امکان پذیر است که در دین اسلام، لازم و مقدس به شمار آمده است. امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
لیس شی تحضره الملائکة الا... و ملاعبة الرجل اهله؛ فرشتگان جز در مواردی - از جمله ملاعبه مرد و آماده سازی ارتباط جنسی با همسرش - حاضر نمیشوند.
این تقدس باعث میشود مردان خود را ملزم بدانند در کنار لذت بردن از این عمل، هم پاداش اخروی به دست آورند و هم ادب معاشرت را رعایت کنند تا جفاکار نباشند. پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید:ثلاثة من الجفا ان یصحب الرجل الرجل فلا یسأله عن اسمه و کنیته و ان یدعی الرجل الی الطعام فلایجیب و ان یجیب فلا یأکل و مواقعة الرجل اهله قبل المداعبة؛ سه چیز از جفاست: یکی این که کسی با دیگری همراه شود و اسم و رسم او را نپرسد؛ دیگر این که به طعامی دعوت شود، پاسخ مثبت نگوید یا اگر پاسخ مثبت دهد، از غذا نخورد؛ سوم این که پیش از آماده سازی از طریق سخنان پر جاذبه، با همسرش آمیزش کند.
برای بهره مندی دنیوی و اخروی، زمینه سازی برای ارضای جنسی امری لازم، مؤثر و مفید است.
آسیب شناسی مسائل جنسی
بخشی از شرایط لازم در روابط جنسی سالم مطرح شد که باید پیش از آمیزش جنسی مورد توجه قرار گیرد تا بستر مناسبی برای رابطه ای دل خواه باشد. در این میان، گاهی آسیبهایی به وجود میآید که هنگام آمیزش جنسی یا پس از آن خود را نشان میدهد و زمینههای سازگاری همسران را با خطر رو به رو میکند. این جا به نمونههایی از آن که رابطه بیشتری با سازگاری دارد، اشاره میکنیم:
أ. ناهماهنگی جنسی میان همسران
بعضی مایلاند در زمینه مسائل جنسی بسیار فعال باشند، در حالی که عدهای اگر زیاد به هم نزدیکی نکنند، از امور جنسی بیشتر لذت میبرند. بعضی از زنان حد دل خواه لذت را در دوران تشکیل تخم در رحم احساس میکنند؛ یعنی وقتی که سلول نر از راه لولههای فالوپیان به تخمدان زن منتقل میشود و چهار یا پنج روز ادامه دارد تا زمینه بارور شدن زن را فراهم سازد. اغلب زنها قبل یا بعد از دوران قاعدگی نسبت به مواقع دیگر بیشتر احساس شهوت میکنند.
بعضی از مردان به شدت نسبت به ارضای جنسی علاقه نشان میدهند و در تمام اوقات آماده رابطه جنسیاند؛ ولی چون پس از عمل آمیزش با نوعی سستی مواجه میشوند، پس از عمل زناشویی به طور طبیعی به خواب میروند. گاهی مرد در ابتدا تحریک میشود و پیش از این که همسرش به لذت مطلوب خود برسد، نمیتواند به کار ادامه دهد. دلیل این امر آن است که برای مردان طغیان شهوت آسان تر انجام میگیرد.
کسانی که واقع بین نیستند، انتظار دارند در هر رابطه جنسی ارضای کامل جنسی صورت گیرد؛ ولی باید گفت: زوجها غالباً به دلیل تجربه کم، انتظارشان در این جهت برآورده نمیشود. متأسفانه همسرانی که جوان و کم تجربهاند، ممکن است پس از مدتی موفق نشوند میل و اشتیاق روزهای اولیه را از خود نشان دهند و به دنبال آن چنین نتیجه بگیرند که در خود یا همسرشان نقصی وجود دارد. این نکته میتواند سازگاری میان همسران را به مخاطره بیندازد. برای مقابله با این خطر، همسران باید واکنشهای خود را برای رسیدن به ارگاسم کاملاً مورد توجه قرار دهند تا از این راه بر شهوت و میل خود بیفزایند. هر زن و شوهری باید برای رسیدن به نقطه مطلوب، به دقت اشتباهات خود را مورد بررسی قرار دهد و از بروز دوباره آنها جلوگیری کند تا زمینه چنین سو تفاهمهایی پیش نیاید.
ب. نگاه یک سویه به روابط جنسی
پس از آمیزش جنسی، میل جنسی در مردان به شدت فروکش میکند، در حالی که میان زنان چنین فرآیندی به شدت ظهور نمیکند و به علاوه، انتظار نوعی عشق بازی و نگاهی فراتر از رابطه جنسی خالص در آنان وجود دارد؛ چرا که فکر بازیچه بودن زن برای مرد و نگاه یک سویه مرد به برطرف ساختن نیاز جنسی خود، زنان را آزار میدهد. پس مرد باید به وسیله عشق بازی پس از آمیزش، پاسخگوی خواستههای همسرش باشد. در مراحل اولیه ازدواج، عشق بازی پس از نزدیکی، به مراتب بهتر از عشق بازی پس از آمیزش است؛ زیرا:
أ. عشق بازی پس از نزدیکی، محبت دو طرف به یکدیگر را ثابت میکند و نشان میدهد عشق آنها تنها به منظور ارضای جنسی نیست؛
ب. عشق بازی پس از آمیزش، حس مردانگی و زنانگی را در آنها تقویت میکند. هر مردی زمانی احساس غرور میکند که زن پس از نزدیکی او را ستایش کند و هر زنی مایل است بداند که صلاحیت جوابگویی به خواستههای شوهرش را دارد؛
ج. عشق بازی پس از نزدیکی، احساس نگرانی از یک عمل به ظاهر حیوانی را از بین میبرد و به عشق و محبت انسانی میافزاید؛
د. اگر در رابطه جنسی، یکی از همسران یا هر دو ارضا نشده باشند، این حقیقت را که به یکدیگر عشق و علاقه دارند، تأیید میکند و نمیگذارد ارضا نشدن باعث از بین رفتن محبت میان زن و شوهر شود؛
هـ. اظهار عشق پس از نزدیکی، شروع دوباره خوبی را نوید میدهد.
هیچ جمله ای نمیتواند شور و شوق شما را در زمینه لذت جنسی درست وصف کند. عمدتاً علاقه شما و نگاهتان به بستر آمیزش معین میسازد چه قدر شما از ارتباط جنسی لذت کسب میکنید. پس با به کارگیری عشق بازی در هر مرحله، زمینه شور و شوق مراتب بعدی را بهتر فراهم سازید.
به جوانان بیاموزید که صرفاً با انگیزه وصال جنسی ازدواج نکنند؛ زیرا به محض برقراری رابطه جنسی تعداد زیادی از متعلقات عقلی و منطقی از بین میرود. پس از آن که سلولهای مغز فرصت فعالیت و تفکر یافت، فاصله حذف نشدنی خود با شریک جنسی را به صورت عملی و همراه با غم در مییابد و ناسازگاری و... را آغاز میکند. رابطه جنسی سالم، پایه رابطه زن و مرد در ازدواج است؛ اما توجه صِرف به اصول و پایهها، مانع پرداختن به بقیه ساختمان زندگی است. این شیوه منظره تماشای بدن عریان یک فرد را تداعی میکند که صد البته زیباترین افراد بدون لباس، زشت هستند و تماشای اسکلت فلزی یک ساختمان اصلاً جذاب نیست.
ج. بسامد روابط زناشویی
منشأ کاهش تمایل جنسی را میتوان هم در شالوده زیستی و هم در زمینههای روانی جست و جو کرد. به طور طبیعی بالا رفتن سن مردان باعث میشود آنها دیرتر به زوال برسند و زمان بیشتری را میطلبند تا آمادگی تجدید رفتار جنسی را پیدا کنند. از طرفی زنان پس از یائسگی با کاهش یافتن حالت لَزجی مهبل، رابطه جنسی برایشان ناخوشایند مینماید. عوامل روانی از قبیل فشار کار، نداشتن وقت مناسب برای ارتباط جنسی، ترس از ناتوانی جنسی، احساس یک نواختی در ارتباط زناشویی، کسالت در ایجاد ارتباط مناسب و تفاوتهای فردی میان همسران نیز، زمینههای کاهش را فراهم میآورد.
در برخی همسران با گذر زمان تغییر چشمگیری در کاهش رابطه جنسی دیده نمیشود، در حالی که برخی در همان سالهای اولیه زناشویی فعالیتهای جنسی خود را به طور چشمگیری کاهش میدهند. زن و مرد باید در مرحله اول برای بالا بردن درخواست جنسی فضاسازی کنند تا کاهش طبیعت اولیه را با طبعی جدید جبران نماید، و در مرحله بعدی از تغییرات آگاهی داشته باشند تا وضعیت پیش آمده غیر منتظره جلوه نکند و زمینههای ناسازگاری را فراهم نسازد.
د. تصویر ذهنی ناسالم
رابطه جنسی سالم، مستلزم تصویر ذهنی سالم در مشارکت جنسی است. زنان و مردان در طول روز و در محیط کار باید بکوشند که کمتر به چهره دیگران نگاه کنند. ایده آل آن است که تصویر واضح هر یک از زن و شوهر، فقط به همسر خود اختصاص داشته باشد و زن و مرد تصویر واضحی از نامحرمان نداشته باشند. دقت در چهره و بدن دیگران، دو حالت دوستی و نفرت را به دنبال دارد. دوستی با دیگران رابطه فرد با همسر را تضعیف و زمینه ناسازگاری را تقویت میکند. به همین جهت، سفارش شده است در انتخاب همسر زیبایی او را مدنظر قرار دهید تا دیدن او زمینه دوستی شود. باید کسی را برای ازدواج و شریک جنسی برگزیند که چهره، حالتها و رفتارهای او زمینه پذیرش یک عمر را فراهم سازد. همان گونه که زنان بهتر است جز همسر را نبینند و مردان را به حریم خود راه ندهند، مردان نیز هرزه گرایی را باید وانهند و صادقانه، پاک و معصوم وار به همسر خود نگاهی عاطفی، عشقی و شهوانی داشته باشند. آنان نه تنها در زمان انتخاب همسر، بلکه در زمان آمیزش نیز باید با تصویرسازی سالم و به دور از ذهنیتهای ناسالم، روابط جنسی را برقرار کنند. در روایات معصومان (علیهم السلام) آمده است که ارتباط با همسر با شهوتی که از طریق تصویر ذهنی زن بیگانه ای حاصل شده است، مطلوب نیست.
هـ. نبود جذابیت
مردان و زنان برای این که جذاب جلوه کنند، لازم است لباسهای متنوع بپوشند. به طور طبیعی، تعداد زیادی از زنان و مردان از روش و نوع لباس پوشیدن همسران خود شکایت دارند. تغییر در لباس، تنها تفریح نیست؛ بلکه تصویر ذهنی دیگران را تغییر میدهد و آنان فرد را شخصیتی پاکیزه و انسانی مرتب میبینند. بی تردید نوع، ترکیب، تناسب رنگها و جلوههای گوناگونی که به همراه دارد، در رضایت روانی شریک جنسی تأثیر فراوانی میگذارد. لباسهای روشن تر برای جوانان، لباسهای میانه رنگ برای میانسالان و لباسهای ساده و متناسب برای بزرگسالان باعث میشود میل جنسی در اولویت دیده شود. نکته جالب توجه این که برای زنها آن چه میشنوند، در رفتار جنسی تأثیر عمیق دارد و برای مردها آن چه میبینند، در روابط جنسی بسیار مؤثر است؛ البته این بدان معنا نیست که ریزبینی فوق العاده زنان در دیدنیها نادیده گرفته شود.
و. تعیین وقت
هیچ گاه نمیتوان برای نزدیکی جنسی زمان تعیین کرد. انسان همانند یک ماشین نیست که مطابق دستورالعمل خاصی رفتار کند. زمانی که همه چیز از نظر سایکوفیزیولوژی آماده باشد، انسان آماده آمیزش جنسی است؛ البته عادت همان گونه که در دیگر موارد نقش چشمگیری دارد، این جا نیز ایفای نقش میکند؛ اما داستان عادت را جداگانه باید بررسی کرد. در پایان سال اول زندگی جنسی، زن و شوهر باید آموخته باشند که مطابق خواستههای یکدیگر عمل کنند.
هر زمانی محیط آرام بود و تمایل به اوج رسید، زمان رابطه جنسی فرا رسیده است. هیچ کس نمیتواند در زمینه مسائل جنسی الگوی شما باشد. به هر کس نگاه کنید و او را ملاک قرار دهید، شکست خواهید خورد؛ چرا که تواناییها و گرایشهای افراد به تعداد آنها متفاوت است. زمانی که بیشتر موانع برداشته شد و شرایط از نظر محیطی، تغذیه، تمایل و... آماده بود، میتوان ارتباط جنسی را آغاز کرد. معیار در کامیابی جنسی مراحل آن نیست؛ بلکه رسیدن هم زمان زن و شوهر و فعالیت هماهنگ آنان برای رسیدن به ارگاسم ملاک است.
ز. نپذیرفتن هویت جنسی
هر دختر و پسر یا زن و مردی، باید جنسیت خود را پیش از انجام مراسم ازدواج پذیرفته باشد و خود را با نقش جنسیتی خویش سازگار کرده باشد تا بتواند هم انتظارات دیگران را پاسخ گوید و هم خود از نقشی که ایفا میکند، احساس رضایت کند. زنانی که به گونه ای عمل میکنند که ویژگیهای جنس مخالف را داشته باشند و حالتها و کارهای مردانه را از خود نشان میدهند، گویا در اصل خلقت ویژگیهای مردانه را در تن صدا، بی باکی و... دارند. همچنین مردانی که ویژگیهای زنانه دارند، کمتر میتوانند با نقش خود سازگار باشند.
داشتن نگرش مثبت به رفتار جنسی زنانه یا مردانه میتواند زمینه رشد دیگر موارد شخصیتی را فراهم سازد. در غیر این صورت تشخیص متخصصان درباره چنین فردی اختلال در هویت جنسی خواهد بود.
بخشی از این مسئله به آگاهی از نقش جنسی مرد یا زن مربوط است که فرد باید به اصل و ریشه خود پی ببرد و تمامیت وجود خود را که از مهمترین بخش آن هویت جنسی است، شناسد. از سوی دیگر، تصورات اشتباهی که میتواند زمینه مقابله با پذیرش هویت جنسی باشد، باید مردود اعلام شود. برای مثال، تصور حالت فاعل و مفعولی در روابط جنسی زن و مرد که یک تفکر قدیمی است و میتواند نقش فعال زن را کم رنگ کند، در پذیرش هویت جنسی زن تأثیر منفی دارد. هیچ ملاکی برای فاعل یا مفعول بودن واقعی زن و مرد وجود ندارد.
اگر زن بپندارد که رابطه جنسی فقط برای رفع نیاز همسر است، ارزش خویش را نادیده گرفته و بر این باور صحه گذاشته است که به عنوان زن در صحنه جامعه، فقط باید پاسخگوی همسرش باشد. اگر زن در صحنه زندگی نقش فعال تر بر عهده گیرد و حق خود بداند که از لذتهای زندگی برخوردار شود، یاد میگیرد که در مناسبات جنسی نیز سهمی برای خود قائل شود.
اسلام با پذیرفتن این نقش در روابط فیزیکی، زن را به ورود به عرصه جنسی، عرضه کردن خود و فعالیتهایی که باعث بیداری جنسی مرد شود، سفارش کرده و اداره رابطه جنسی و تأمین مرد را بر عهده بهترین زن قرار داده است. اگر تصور منفی مفعول بودن حذف شود، بی تردید رابطه جنسی سلامت بیشتری پیدا خواهد کرد و باعث خواهد شد زنان حالت ضعف، انفعال و زیردست بودن را از خود دور کنند و در شرایطی مساوی به لذت جویی، لذت دادن و لذت گرفتن اقدام نمایند.
پدران و مادران از همان ابتدا که کودک تفاوتی را میان خود و کودک دیگری از جنس مخالف میبیند، باید با توضیح درستی این تفاوت را تأیید کند. وقتی کودک در مییابد که میان پسرها و دخترها تفاوتهای آناتومیکی وجود دارد، فرصت خوبی است برای تأکید روی تفاوتها، نه کاستن از آنها. آری، میان یک پسر و دختر تفاوت زیادی است. دخترها یک جور ساخته شدهاند و پسرها جور دیگر، این پیام باید آشکار و قطعی باشد تا از اغتشاش فکری کودک که ممکن است در شناختن هویت جنسی او پیش آید، جلوگیری شود.
فرهنگ عمومی جامعه نیز باید این تفاوت را به خوبی در میان پسر و دختر جا بیندازد، آن هم در زمانی که جامعه تأثیر بیشتری بر نوجوانان و جوانان را نسبت به خانوادهها به خود اختصاص داده است. هنگام بلوغ تفاوتهای جنسی به حداکثر خود میرسد. نوجوان دختر به صورت یک زن و نوجوانان پسر چون یک مرد ظاهر میشود و عمل میکند. در این زمان فرد به تدریج در مقابل ادراکات دیگران واکنش نشان میدهد و تصویری را که به عنوان مذکر یا مؤنث بودن دارد، تقویت میکند. به طور کلی نقش جنسی، آن جنبه از ویژگیهای روانی و الگوهای رفتاری هر جنس است که از نظر اجتماعی مناسب جنس مذکر یا مؤنث شناخته میشود و مفهوم تجریدی مرد یا زن ایده آل را که مطلوب فرهنگ است، در بر میگیرد.
بنابراین آن چه در فرهنگ عمومی جامعه مورد قبول واقع شده است، میتواند به پذیرش هویت جنسی دختر و پسر کمک کند. اگر در فضای جامعه نقشها به درستی تعیین شده باشد و از زن انتظارات زنانه و از مرد انتظارات مردانه روا داشته شود، نقش آنها در تصویر ذهنیشان تثبیت میشود و آن چه انتظار است، همان اتفاق میافتد.
ح. انزال زودرس
این اصطلاح وقتی به کار میرود که انزال پیش از دخول یا فوراً پس از آن صورت گیرد به طوری که لذت جنسی را مختل کند. اغلب زنها هستند که لذتشان با انزال سریع مردها مختل میشود، ارضا نمیشوند، خسته و عصبانی میگردند و واکنشهای منفی از خود نشان میدهند. انزال زودرس میتواند به صورت اولیه باشد؛ یعنی به دلیل اضطراب و ضعف اعتماد به نفس رخ دهد، و میتواند ثانویه باشد؛ یعنی فشارهای روحی، نگرانیهای اقتصادی یا برخی داروها عامل انزال زودرس باشد.
انزال زودرس میتواند مرد و زن را خشمگین سازد و زمینههای ناسازگاری را فراهم آورد؛ از این رو مناسب است روشهایی به کار برده شود که انزال به تأخیر افتد. اینک به بخشی از این روشها اشاره میکنیم:
أ. قسمت پایین کلاهک آلت را میتوان به صورت حلقهای در بر گرفت و به مدت 3 تا 4 ثانیه آن قدر فشار داد که احساس قریب الوقوع انزال و ارگاسم عقب نشینی کند و احساس درد غلبه نماید. با تکرار این کار توسط مرد یا شریک جنسی او، انزال عقب میافتد و ارگاسم هماهنگ میان زن و شوهر به وقوع میپیوندد؛
ب. در صورتی که در طول هفته مقاربتها به حداکثر برسد، انزال زودرس خود به خود رفع میشود؛ بنابراین همسرانی که در هفته یک بار مقاربت دارند، باید دست کم چهار یا پنج بار مقاربت را در برنامه رفتار جنسی بگنجانند تا از این راه حساسیت زوجین و به خصوص مرد کمتر شود و بتواند از آمیزش طولانی تر و لذت بخش تر برخوردار شود؛
ج. استفاده از کاندوم باعث کاهش سطح تماس و فشار هنگام تماس میشود و بر همین اساس، انزال دیرتر انجام میگیرد.
د. نوازشها و معاشقههای پیش از آمیزش را خیلی طولانی نکنید و تنها تا آن اندازه که همسرتان به مرحله آمادگی برسد، ادامه دهید.
هـ. به محض احساس نزدیک شدن به لحظه انزال عضلات میان دو راه و مقعد خود را سست کنید و در همان حال با دهان باز نفس آرام و عمیق بکشید.
با این روشهای میتوانیم از انزال زودرس که خلاف انتظار زن و شوهر است، جلوگیری کنیم.
ط. کاهش میل جنسی
نوع اولیه پایین بودن میل جنسی که در زنان سردی مزاج نامیده میشود، نتیجه مشکلات در رشد روانی - جنسی است. نوع دیگر آن که ثانویه نامیده میشود، کاهشی است که شایعترین علت آن مشکلات روزمره در روابط با افراد است. اغلب زوجها نمیدانند که رفتار جنسی آنها، آینه احساسات خوب و بد ناخودآگاهشان است. نیاز ظاهری یک مرد به محبت زن، دشمنیها را پنهان میکند. وقتی چنین فردی به طور دایمی نقش آرام بخش را بازی میکند، از عصبانیتی که در درونش انباشته شده، آگاه نیست؛ اما تظاهر این عصبانیت میتواند کاهش میل جنسی، انزال زودرس و حتی ناتوانی جنسی باشد.
بی شک سرد مزاجی را نباید عارضه ای ساده پنداشت؛ بلکه باید آن را پدیده ای بسیار پیچیده و مرموز شمرد که انواع و درجات گوناگونی دارد. برای پی بردن به چگونگی سرد مزاجی، باید علتهای آن را بررسی کرد. علت عمده سردمزاجی زن، ناآگاهی مرد و رفتارهای ناشیانه اوست. غالباً مرد است که نمیداند چگونه باید زن را برای دستیابی به اوج لذت آماده کند و این ناآگاهی، به خصوص به لحاظ نقاط حساس زن در به اوج رسیدن جنسی و انزال است. بیشتر مردها اطلاعاتشان از نزدیکی، تنها دخول است.
انزال هر زنی مستلزم شرایط خاصی است. گاهی مستلزم کارهایی است که به ظاهر بی معنا و خنده آور جلوه میکند؛ اما تا جایی که ممکن است و ممنوعیتی از جهت شرعی و اخلاقی وجود ندارد، باید در تأمین آنها کوشید و به خواستههای آنان توجه کرد؛ البته توجه کردن به خواستههای آنان به معنای احتیاط کاری و شرمسازی و تعارف نیست که زن و مرد همانند عبور از در اتاق یا سالنی به یکدیگر تعارف کنند. رابطه جنسی میان زن و مرد، باید به گونه ای صریح باشد که آنان بدون تعارف به نهایت لذت جنسی بیندیشند. اندیشیدن به نهایت لذت جنسی نه تنها خودخواهی نیست، بلکه یک نوع فداکاری است.
جایی که انسان در سایه اوج لذت جنسی دیگران خود نیز به ارگاسم میرسد، به هیچ وجه خودخواه تلقی نمیشود؛ بلکه تنها همانند مادری است که با اوج لذت فرزند خود، خود نیز به اوج لذت میرسد؛ بنابراین برای دور کردن از سرد مزاجی که میتواند آسیبهای فراوانی به زندگی وارد کند، مرد نهایت تلاش خود را باید به کار بندد.
ی. آمیزش در دوران قاعدگی
علاوه بر توصیههای اخلاقی و تبین احکام شرعی در رسالههای مراجع تقلید که همبستری در دوران قاعدگی را منع کردهاند، از نظر روانی - جنسی نیز این امر خطرناک است. زن در این دوران - به ویژه در ابتدای آن - دچار تنش، تخریب رحم، خونریزی، ضعف و استعداد عصبانیت، خودکشی و انواع اختلالات روانی است.
در این دورا زن به مراقبت شدیدی نیاز دارد. چنان چه مردان به دلیل فشار غریزه جنسی، زنان خود را به برقراری رابطه جنسی وا دارند - علاوه بر این که از نظر شرعی کار حرامی انجام دادهاند و باید کفاره بپردازند و زنان را در این حالت مسئولیتی نیست - زمینه را برای پرخاشگری و ناسازگاری زنان فراهم و زندگی را با آسیب جدی در جهت سازگاری نیز مواجه ساختهاند. پس مناسب است برای تقویت سازگاری از این آسیبها جلوگیری کنند./998/د101/ح
منبع: راسخون
قرارگرفتن در روابط نرمال، جهتگیری سالم جنسی را به جوان القا میکند، اما اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در این امور بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی میشود و جهتگیریهای او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش بهصورت تحریف شده حک میشود.
در هر حال نمیتوان منکر جذابیتهای فضای مجازی شد. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن تهدیدها و محدودیتها، میتواند فرصتها و قابلیتهای زیادی را نیز همراه داشته باشد.
به گفته یک پزشک روانشناس بالینی، یکی از دلایل مهم گرایش همسران به مصرف مواد مخدر اعتیاد آور، الگوگیری از برنامه های پرنو ماهواره ای است که موجب تصورات غلط زن و شوهر از ماهیت و چگونگی انجام روابط زناشویی می شود.
بسیاری از زن و شوهرها در مراجعه و گفتگو با روانشناسان، رفتار و روابط زناشویی خود را با برنامه های پرنو ماهواره مقایسه می کنند و انتظار دارند یک رابطه زناشویی سالم چند دقیقه ای را همچون بازیگران حرفه ای برنامه های مبتذل به بیش از نیم ساعت ارتقا دهند،با چنین برداشتی، زن با تصور ناکامی جنسی و مرد با تصور اینکه مبتلا به انزال زودرس است و نتوانسته شریک زندگیش را ارضا کند، با انگیزه دستیابی به افزایش توانایی جنسی به سوی مصرف مواد مخدر روی می آورند.
یکی از اثرات مواد یاد شده این است که در ابتدای مصرف، دیر انزالی سبب طولانی شدن زمان مقاربت می شود، اما پس از چندی چون به مرور سبب وابستگی فرد به آن ماده شده و دیگر مخدر نمی تواند باعث جنسی و رسیدن به اوج لذت شود و گاهی نیز اختلال شدید در سیستم انزال ایجاد می کند، به تدریج باعث بروز اختلالات اضطرابی، افسردگی، سستی، رخوت و میل جنسی پایین شود.
برخی مخدرها در شروع مصرف به دلیل ایجاد اختلال در سیستم بازداری مغز در زمینه کنترل تکانه های جنسی باعث می شوند که فرد مرتب مجبور باشد به رفتارهای جنسی فکر کند و در واقع به خیالپردازی بیش از حد جنسی معتاد شود، خیالپردازی افراطی جنسی موجب تشدید اضطراب, وسواس فکری, کمال گرایی جنسی و در نهایت هیجان خواهی و تنوع طلبی جنسی می شود و سبب برقراری رفتارهای جنسی مهارگسیخته گروهی و شرکت در پارتی های پرمخاطره شده و نداشتن شریک جنسی خصوصی خطر ابتلا به ایدز و بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.
نداشتن آگاهی از روابط جنسی طبیعی و سالم، اغلب سبب بروز چنین مشکلاتی در میان همسران می شود و بهترین مراکزی که می تواند به طور دقیق و قطعی پاسخگوی مشکلات و اختلالات جنسی همسران باشد و آنان را در برقرای یک رابطه سالم زناشویی راهنمایی کند و آموزش دهد، کلینیک هایی با عنوان «کلینیک سلامت خانواده» واقع در بیمارستان های مطرح کشور است.