۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۲۵۳۳۳۰
نماینده مجلس:

توافق هسته ای باید قبل از اجرا به تصویب مجلس برسد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون اساسی، تمامی توافق‌نامه‌ها و قراردادهای خارجی باید با تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی شود.
مذاکرات5+1

غلامحسین شیری، نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به بیانیه پایانی نشست ایران و 5+1 در لوزان سوئیس اظهار داشت: جوسازی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی علیه این مذاکرات با اهداف متفاوتی صورت می گیرد که این مسائل تأثیری بر وظیفه نظارتی وکلای ملت در مجلس ندارد.

 


وی با بیان این‌که مذاکره هسته ای با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شده و پیش می رود، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده در پرونده هسته‌ای در تمامی مراحل با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسوولان ارشد نظام هماهنگ هستند و لحظه ای در دفاع از حق ملت ایران دفاع نمی شوند.

 


شیری با اشاره به این‌که نمایندگان مجلس افزون بر قانون‌گذاری یک وظیفه نظارتی نیز بر عهده دارند و بر این اساس نظارت کامل بر مذاکره های هسته ای دارند، تصریح کرد: طبق قانون اساسی، قراردادهای خارجی با تصویب مجلس اجرایی می شود، بنابراین توافق نامه هسته ای نیز باید قبل از اجرا به تصویب مجلس برسد.

 


نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفسیرهای متفاوت نمایندگان کنگره آمریکا از بیانیه لوزان اظهار داشت: بیانیه مشترک هسته ای در لوزان فعلا الزام‌آور نبوده و قابلیت اجرا ندارد و تنها در حد یک بیانیه است نه توافق‌نامه.

 


وی با اشاره به بندهای مختلف و کلی این بیانیه، خاطرنشان کرد: هنوز توافقی صورت نگرفته است و تنها راه حل هایی برای اجرای توافق‌نامه احتمالی مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است که در توافق اصلی درج و اجرایی خواهد شد، اما باید دانست که آن توافق به عنوان یک سند رسمی بین المللی شناخته می شود.

 


شیری با تأکید بر هوشیاری تیم مذاکره کننده هسته‌ای در تنظیم و تدوین توافق‎‌نامه گفت: غرب همواره آنچه را که می خواهند به صورت شفاف بیان می کنند ولی آنچه را که می خواهند به طرف مقابل بدهند، به صورت مبهم اعلام می کنند، بنابراین باید مراقب تفسیرهای غلط احتمالی غرب نیز بود./935/ت302/ب4

ارسال نظرات