۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۵۴۴۸۱

نشست «عبدالرحمن جامی آثار و نمونه‌های هنری از شعر» در سوریه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رایزنی فرهنگی ایران، به مناسبت تجلیل از مقام و جایگاه جامی، شاعر نامی ایران نشستی ادبی «عبدالرحمن جامی؛ آثار و نمونه‌های هنری از شعر» را در سالن مرکز مطالعات ایران‌شناسی این رایزنی در دمشق برگزار کرد.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست ادبی با سخنرانی فخری بوش، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دمشق و با حضور حجت‌الاسلام سالم‌پور، از نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در سوریه، استادان زبان فارسی در رایزنی فرهنگی کشورمان و جمعی از فرهیختگان، اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و علاقمندان به زبان و ادب فارسی برگزار شد.

 

فخری بوش، در ابتدای این نشست به شرح حال جامی، شاعر نامی ایران و معرفی شخصیت وی پرداخت و گفت: نام جامی، نورالدین عبدالرحمن الجامی بن نظام‌الدین احمد بن محمد دشتی اصفهانی است. وی از بزرگ‌ترین شعرای عصر تیموریان است که در قرن نهم هجری قمری می‌زیست. جامی در روستای خرگرد در نواحی ایالت جام خراسان در سال 817 هجری قمری به دنیا آمد و وفاتش در سال 899 در شهر هرات، بود. علیرغم اضطرابات شدیدی آن دوران، ادبیات و شعر فارسی رونق داشت و اهتمام به ادبیات و تصوف در این سرزمین، بسیار بود.

 

فخری بوش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ادبی جامی که بزرگ‌ترین شاعر فارسی‌گوی در عهد شاهرخ، پسر تیمور لنگ بود، گفت: نباید نادیده گرفت که شعرای فارسی‌زبان زیادی در آن دوره وجود داشتند. از مهم‌ترین شاعران آن دوران می‌توان به شیخ آذر طوسی، خیالی بخاری، ابن حسام، امیر شاهی سبزاوی، عصمت بخاری، کاتبی ترشیزی، شاه نعمت‌الله ولی، یحیى سیبک نیشابوری و لطف‌الله نیشابوری، اشاره کرد.

 

این استاد دانشگاه در سخنان خود به آثار جامی نیز اشاره کرد و گفت: از جمله آثار گرانبهای جامی می‌توان سلسلة الذهب، سلامان و ابسال، تحفة الاحرار، نفحات الانس، بهارستان، الدرة الفاخرة علی فصوص الحکم لابن عربی، لیلی و مجنون، خردنامه اسکندری، یوسف و زلیخا را نام برد.

 

وی در پایان سخنانش گفت: جامی به سبک‌های مختلف شعری شعر سروده است که از جمله آنها ترجیع‌بند، مربع و تلمیع هستند.

 

سپس حجت‌الاسلام سالم‌پور از نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در سوریه در سخنانی در مورد جایگاه عقل و علم در ادبیات فارسی، مقایسه ادبی و فکری بین شعرایی مانند فردوسی، سعدی، حافظ، و جلال‌الدین رومی و اثر آن در تغییر جامعه سخن گفت.

 

این جلسه همزمان با آغاز هشتادویکمین دوره آموزش زبان فارسی در رایزنی فرهنگی ایران در دمشق برپا شد./998/د101/ف

ارسال نظرات