۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۵۶۲۰۲
استاد حوزه علمیه قم:

مبلغان در کنار دروس متداول حوزه به مطالعه تفسیر، کلام و تاریخ معصومان بپردازد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم مطالعه در زمینه تفسیر، کلام و تاریخ معصومان علیه اسلام را برای مبلغان دین ضروری خواند و گفت: طلبه‌هایی که تنها به مطالعه دروس حوزوی، فقه و اصول می‌پردازد، نمی‌توانند در آینده طلبه و مبلغی موفقی در جامعه باشند.
حجت الاسلام اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدابراهیم اراکی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در مدرسه عالی خان به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام در پایان درس مکاسب گفت: مناسب است که طلبه‌ها و مبلغان در شهادت و ولادت‌های اهل بیت علیهم السلام حداقل یک ساعت زمان برای مطالعه شرح حال، سیره، سبک زندگی و احادیث آنان قرار دهند و از این مطالعه‌ها را فیش‌برداری کنند.

 

حجت الاسلام اراکی با بیان این که فیش‌برداری سبب خلاصه‌بردای و جمع آوری اطلاعات می‌شود، گفت: اگر فیش‌برداری به صورت منظم انجام شود، طلبه‌ها در طول دوران تحصیل هزاران فیش درباره تاریخ، سیره و احادیث اهل بیت علیهم السلام جمع آوری می‌کنند که می‌تواند از این فیش‌ها در مقاله‌ها، تحقیق‌ها و سخنرانی‌ها و سفرهای تبلیغی خویش استفاده کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: طلبه‌هایی که تنها به مطالعه دروس حوزوی، فقه و اصول می‌پردازد، نمی‌توانند در آینده طلبه و مبلغی موفقی در جامعه باشند، بنابراین آن‌ها در کنار مطالعه دروس حوزوی باید سیره مطالعاتی درباره تفسیر، کلام و تاریخ معصومان علیهم السلام را هم داشته باشند.

  

وی با بیان این که وظیفه اصلی حوزه علمیه مجتهد پروری است، افزود: همچنین تبلیغ و ترویج سیره معصومان میان مردم از وظایف اصلی حوزه علمیه به حساب می‌آید.

  

حجت الاسلام اراکی اظهار داشت: حوزه علمیه نجف به دلیل این که طلبه‌های آن فقط به دروس حوزوی، فقه و اصول می‌پرداختند و سخنرانی و تبلیغ را کسر شأن خویش می‌دانستند، مرکزیت علوم اسلامی را از دست داد.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: در حال حاضر جامعه اسلامی نیاز مبرم به حضور فعال برای تبلیغ در میان نسل جدید داریم و تبلیغ تأثیر به سزایی در گرایش جوانان به دین و مذهب دارد.

 

وی در ادامه به کتاب‌هایی که درباره امام هادی(ع) نوشته شده اشاره کرد و گفت: یکی ازکتاب‌هایی که درباره زندگانی و سیره امام علی النقی(ع) نوشته شده است، مسند امام هادی(ع) به قلم آیت الله حبیب الله عطاردی است.

 

حجت الاسلام اراکی بیان کرد: آیت الله عطاردی در نجف تحصیل کرده است و زندگی ساده و محقرانه داشت و تمام وقتش را برای مطالعه و تحصیل صرف کرد و وی مسندهای مختلفی درباره ائمه معصوم علیهم السلام نگاشته است.

 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش به ویژگی‌های مسندهای آیت الله عطاردی اشاره کرد و گفت: این مسندها به صورت محققانه و از منابع اصلی و معتبر نوشته شده است و به گونه منظم به رشته تحریر درآمده و موضوعاتی همچون ولادت و شهادت، پدر و مادر، جریان‌های سیاسی، فعالیت‌های فرهنگی، اصحاب امامان، سخنان و احادیث به صورت جداگانه دسته‌بندی ‌شده است./998/پ202/ف

ارسال نظرات