۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۵۶۳۶۹
سخنران حرم رضوی:

تولید نسل از اسباب اکمال دین است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم رضوی در ویژه برنامه ظهر شهادت امام هادی(ع) با اشاره به تأکید اسلام به مسأله فرزندآوری، گفت: تولید نسل از اسباب اکمال دین است.
حرم رضوي، امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر طباطبایی، استاد حوزه علمیه در ویژه برنامه ظهر شهادت امام هادی (ع) در حرم رضوی، اظهار کرد: نماز، روز و ماه های رحمت و مغفرتی چون رجب و رمضان فرصت هایی از سوی خداوند است تا انسان با پرودگار انس گرفته و در سختی ها راه خود را با خداوند گم نکند.

 

وی با بیان روایتی از امام هادی(ع) درباره کامل شده دین، عنوان کرد: نخستین اصل در زندگی برای اکمال دین وفای در نفس و عمل است، این که بر عهد و پیمان خود با خداوند وفا دار باشیم و به هر اندازه که به این عهد خود نسبت به خداوند متعهد باشیم عنایت او نسبت به ما بیشتر می شود.

 

وی تصریح کرد: گاهی برخی از انسان‌ها که نسبت به همسر، همسایه و مشاغل خود متعهد و وفادار هستند اما پیمان خویش را با خداوند فراموش کرده اند و با خدایی که تمام نعماتش را از او دارد کنار نیامده‌اند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: برخی در حقوق مالی، برخی در حقوق عبادی و برخی در حق الناس وفادار نیستند در حالی که اگر انسان بخشی از مالش را به عنوان انفاق ببخشد بخشی از گناهانش آمرزیده و بخشیده می شود و به تدریج آثار پاکی و طهارت را در زندگی خود می بیند.

 

بی حیایی عامل تفرقه زندگی زناشویی

 

وی افزود: دومین خصلت «صدق و راستی در گفتار» و سومین آن «حیا نزد خدا و مردم» است؛ اینکه از انجام هر گونه پلیدی و زشتی در عالم خودداری کند چون خداوند همیشه ناظر است و حیای او مانع از انجام کارهای ناشایست نزد مردم شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی ابراز کرد: متأسفانه ظاهر شدن مردان و زنان با پوشش نامناسب در اجتماع، اختلاط نامحرم، گپ و گفت های غیر مرتبط و شوخی های رکیک از بی حیایی های رایج امروز جامعه به شمار می رود.

 

وی با بیان این که بدترین گناهان پس از شرک به خداوند دروغ و سخن چینی است، گفت: سخن چینی که سبب از هم پاشیدن روابط زن و شوهر، خواهر و برادر، اقوام و آشنایان می شود از هم پاشیدن زندگی یک زوج گناهی بس بزرگ و کبیره است و منحصر به گفتار نیست گاهی انسان با اعمالش سبب از هم پاشیده شدن یک زندگی می شود که همین حضور ناشایست زنان و مردان در اجتماع از مصادیق آن به شمار می رود که برای دو نفر آسیب زا است.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تفرقه بین زن و شوهر نکته قابل توجهی است که باید با داشتن حیای لازم، کافی و به جا از آن جلوگیری شود.

 

زندگی مردم در لفافه اقتصاد

 

وی «حسن خلق و خوش رفتاری» را خصلت دیگری برای اکمال دین برشمرد و افزود: خوشرفتاری و محبت نسبت به خانواده در مکتب توحیدی عبادت است، چنان که در تقسیم بندی شبانه روز از سوی امام صادق(ع) بخشی مجزا به این موضوع اختصاص داده است؛ امام صادق (ع) شبانه روز را به چهار بخش برای استراحت، انجام اعمال عبادی، اقتصادی و در کنار خانواده و لذت حلال تقسیم بندی کرده اند.

 

حجت الاسلام طباطبایی ابراز کرد: متأسفانه امروز بسیاری از مردم سایر بخش ها را فدای امور اقتصادی کرده که نتیجه آن عمارت ها و برج های بلند و فراوان شهر شده است که سرانجام چه می شود، نامعلوم است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تولید نسل از دیگر اسباب اکمال دین است که امام هادی (ع) پنج فرزند به نام های «محمد»، «حسن»، «حسین»، «عثمان» و یک دختر داشتند.

 

وی تصریح کرد: امام هادی(ع) امام دهم شیعیان با 33 سال امامت بیشترین دوران امامت را بین ائمه اطهار دارند؛ یعنی امامت آن حضرت ثقل و سنگینی امت اسلام بود که به فرزند هشت ساله ایشان رسید.

 

حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: همزمان با امامت ایشان متوکل عباسی حکومت می کرد که ظلم بسیاری به ایشان روا داشتند و امام هادی (ع) به طور مظلومانه به شهادت رسیدند و پیروان همان حاکم ظالم امروز با نقشه و بدون نقشه با اسلام و قرآن به مبارزه برخاسته اند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات