۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۲۵۶۴۶۰
رییس ستاد اقامه نماز کشور:

مجوز بمباران یمن از سوی سعودی‌ها نتیجه تفسیر اشتباه از کلمه اولی‌الامر است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: وهابی ها با تفسیر غلط از کلمه اولوالامر در قرآن و نسبت دادن این مقام به صاحبان فرمان و قدرت هر چند ظالم و فاسق باشند، مجوز بمب ریزی بر سر مردم مظلوم یمن را صادر کردند.
حجت‌الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، ظهر امروز در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) اصفهان در جمع طلاب و روحانیان اصفهان، گفت: در آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» بحث بر سر معنای کلمه اولوالامر است که وهابی ها از آن به هرکس که صاحب فرمان و قدرت است تعبیر می کنند هر چند آن شخص کافر، ظالم و فاسد باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به عبارات قرآنی «و لا تتبع...، و لا تتبعوا...، لا تطع... و لا تطیعوا...» افزود: وهابی ها بدون توجه به سایر آیات قرآن در نفی اطاعت از افرادی که صلاحیت حکومت کردن را ندارند، مانند افراد گناهکار، کافر، قسم خورنده پست، مسرف، مفسد، از قبل گمراه شده و جاهل، هر صاحب فرمان و قدرتی را اولوالامر خطاب کرده و اطاعت از او را واجب می دانند، که این خود به معنای نقض دو مورد اول در اطاعت از خدا و رسول است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اشتباه سعودی ها در مصداق  اولوالامر بودن  ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی مجوز شرعی ائتلاف سعودی- آمریکایی برای حمله نظامی به کشور مسلمان یمن می باشد، اظهار کرد: با توجه به معانی آیات قرآن کریم درباره اطاعت و تبعیت از اولوالامر و همچنین آیات در نفی اطاعت از طاغوت ها این طور استفاده می شود که مراد از اولوالامر همان معصومان(ع) می باشند که اطاعت از آن ها واجب است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور همچنین اطاعت محض از اولوالامر را مانند حرکت در جاده ای توصیف کرد که مستقیم است و خطر و دره ای در آن وجود ندارد و تابلوی ایست هم وجود ندارد و در این جاده امن باید بی چون و چرا و بدون ایست حرکت کرد، اما اطاعت از فاسقان و طاغوت ها حرکت در جاده ای پر خطر و دارای دره ها و حضیض های فراوان است.

 

وی در ادامه با اشاره به اعتقاد وهابی ها به شرک دانستن توسل به ائمه اطهار(ع)، جنایات آن ها در تخریب قبور حرم ائمه اطهار(ع) و از جمله بارگاه مطهر امامین عسکریین در سامرا را، نتیجه این تفکر غلط دانسته و اظهار داشت: آن ها می گویند در قرآن آمده که «لا تدعوا مع الله احدا» و ما هم در جواب می گوییم در قرآن همچنین آمده که «لا تدعوا مع الله الها آخر» و ما هم نمی گوییم حضرت امام حسین(ع) خداست بلکه می گوییم ولی خداست و در قرآن آمده است همان پرنده ای را که خدا در آسمان نگه داشته است و اگر اراده خداوند نبود می افتاد به وسیله دو بال خود پرواز می کند و این یعنی این که اشکال ندارد که هم موحد باشیم و هم متوسل.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه افزود: در قرآن نمونه هایی در تایید توسل به پیامبران آمده، از جمله این که پسران یعقوب پیامبر وقتی متوجه اشتباهات گذشته خود شدند نزد پدر آمده و گفتند: «یا ابانا استغفرلنا» و از او خواستند تا برای ایشان طلب آمرزش کند و این خود به معنای توسل به پیامبر خدا می باشد، همچنین در سوره اعراف آمده که عده ای نزد حضرت موسی آمده و گفتند هر معجزه ای هم که بیاوری باز هم ما ایمان نمی آوریم پس خدا در جواب آن ها طوفان، ملخ، شپش و قورباغه فرستاد و آب نوشیدنی آن ها خون شد سپس به نزد حضرت موسی رفتند و گفتند: یا موسی ادع لنا و تقاضا کردند که برایشان دعا کند و به او متوسل شدند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کل کشور سپس در جواب به اشکال وهابی ها درزنده نبودن امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) در عصر حاضر تصریح کرد: اولا به حکم قرآن شهید زنده است و ثانیا ما متوسل به مقام ائمه(ع) می شویم و نه به پوست و گوشت ایشان و این ایراد به هیچ وجه وارد نیست.

 

وی طلاب و روحانیان حوزه های علمیه را به انس گیری با قرآن و مطالعه و تفکر و تدبر در قرآن فراخوانده و اظهار داشت: بحمدالله در اصفهان ستاد تفسیر قرآن در حوزه وجود دارد اما طلبه ها بایستی  فعال باشند و از هر فرصتی برای بهره گیری از قرآن استفاده کنند و جلسات تفسیر و بحث و تدبر در قرآن و نهج البلاغه را در حوزه ها بر پا کنند و به دروس حوزه های علمیه بسنده نکنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه روحانیان را به مقابله با افکار و اعتقادات وهابیت و تلاش در اثبات عقاید شیعیان با استفاده از قرآن تشویق کرده و ابراز داشت: در مسائل تاریخی اختلافات زیادی وجود دارد و بهترین راه اثبات حقانیت شیعه رجوع به آیات قرآن کریم است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور همچنین در ادامه با انتقاد از تعطیلی در دروس حوزه های علمیه در برخی از ایام هفته از این ایام و ساعات به عنوان یک فرصت تلقی کرده و اظهار داشت: طلاب باید از فرصت ها استفاده بهینه کرده و جلسات بحث و تفسیر قرآن را در حوزه ها تشکیل دهند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: همان اساتیدی که در دیگر روزهای هفته به عنوان مثال دروس لمعه و یا مکاسب را تدریس می کردند قرآن و نهج البلاغه را تدریس کنند و همچنین در تعطیلات رسمی به مناسبت شهادت حضرات معصومان(ع) در حوزه ها جلساتی درباره همان عزیزان تشکیل شده و تدریس شود که آیت الله مجتهدی در تهران همین کار را می کردند و تفسیر ارزشمند نمونه از حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم با بهره گیری از تعطیلات و استفاده از طلاب که خود من هم حضور داشتم نگاشته شده است.

 

وی روحانیان را به استفاده از آیات قرآن کریم در منابر توصیه و تأکید کرد: باید آیاتی انتخاب شود که سه وجه مهم درآن آیات گنجانده شده باشد که عبارتند از: تفسیر، تهذیب و تبلیغ. همچنین باید منبر ها با خنداندن هم همراه باشد و همیشه نباید گریه محور منبر ها باشد همانطور که در قرآن هم آمده است و اضحک و ابکی.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان طلبه ها را به خواندن نماز شب و ورزش کردن توصیه کرد و از آنها خواست در منبرها، کتاب ها و آثار پژهشی خود به مطالبی بپردازند که یکی از این چهار شرط؛ واجب، مستحب باشند و مشکل فردی یا مشکل جامعه را حل کنند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات