۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۵۷۸۷۹
استاد حوزه علمیه قم:

تمام ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای مقابله با تجاوزگری آل سعو بکار گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تحلیل دلایل حمله عربستان به یمن گفت: هیچ یک از دلایل مورد ادعا و احتمال عربستان در حمله به یمن منطقی و قانونی نیست.
حجت الاسلام دکتر محمد رضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به تحلیل وقایع یمن و حمله آل سعود به این کشور پرداخت و گفت: حمله عربستان به یمن نقض فاحش حقوق بشر است؛ طبق منشور سازمان ملل متحد توسل به زور توسط هیچ کشوری جایز نیست مگر اینکه کشوری توسط کشور دیگر مورد تجاوز قرار گیرد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: مورد تجاوز قرار گرفتن توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعریف شده است و کشوری نمی‌تواند فرای آن تعریف ادعای تجاوز کند زیرا این تجاوز دارای ارکان مشخص و معینی است که مهم‌ترین ‌آن نقض حریم سرزمینی٬ حاکمیت ملی و تجاوز از مرزها است؛ که چنین ادعایی توسط عربستان کذب محض است.
حجت الاسلام باقرزاده به ادعای استمداد منصور هادی جهت حمله به یمن اشاره کرد و افزود: مشروعیت منصور هادی در حد علی عبدالله صالح است که اگر عربستان برای یکی قائل به مشروعیت باشد باید برای دیگری نیز مشروعیت را بپذیرند.
وی افزود: بر اساس قوانین بین الملل یک رئیس جمهور نمی‌تواند در مقابل انقلاب و اعتراض مردم کشورش از کشوری بیگانه کمک بخواهد و از حرکت‌های نظامی بیگانه استمداد بطلبد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: عربستان در حمله به یمن حتی نمی‌تواند به اساسنامه شورای خلیج فارس متوسل شود زیرا یمن عضو این شورا نیست و تحت آن نیز نمی‌تواند هم پیمان با عربستان برای دفاع داخلی در کشورش باشد.
حجت الاسلام باقرزاده خاطر نشان کرد: عربستان و یمن هر دو عضو سازمان غیر متعهدها و کنفرانس سران کشورهای اسلامی هستند بنابراین این سازمان‌ها باید در حل بحران و صلح در این زمینه پیش قدم شوند تا به این تهاجم ددمنشانه پایان دهند.
وی از شورای امنیت و قطعنامه صادره در حمایت از عربستان متجاوز به شدت انتقاد کرد و گفت: ریاست سازمان غیر متعهدها با ریاست ایران باید به رسالت خود عمل کند؛ برای تحت فشار قراردادن عربستان جمهوری اسلامی ایران باید از این پتانسیل بین المللی خود استفاده کند و به نقض قوانین اسلام و حقوق بشر پایان دهد./836/ت302/ج
ارسال نظرات